
Eva Syková, ředitelka
Ústavu experimentální medicíny AV ČR a senátorka © BUSportál
Nebezpečné nanočástice v motorových emisích. Malé procento vozidel je zodpovědné za většinu emisí. Homologační testy ve zkušebnách neodrážejí emise v reálném provozu. Co s tím?
Nebezpečné nanočástice v motorových emisích. Malé procento vozidel je zodpovědné za většinu emisí. Homologační testy ve zkušebnách neodrážejí emise v reálném provozu. Co s tím?
Článek v Časopise Vesmír vyšel před necelým rokem. Upozornila na něj na loňské valné hromadě Svazu dopravy Eva Syková. Věříme, že jeho sdělení je nadále aktuální. Děkujeme redakci Vesmíru za uvolnění článku pro veřejnost.
Dagmar BraunováMichal Vojtíšek, Jan Topinka
Horor tranzitní dopravy ve městech
Publikováno: Vesmír 92, 212, 2013/4
Odkaz na celý článek na www.vesmir.cz
Úvod článku:Výfukové emise moderních i starších vznětových (naftových) motorů jsou silně závislé nejen na konstrukci, seřízení a technickém stavu motoru, ale též na provozních podmínkách. Při volnoběhu se zhoršuje kvalita spalování, klesá teplota katalytických zařízení, pokud je jimi motor vybaven, a narůstají emise částic, převážně nanočástic, a to i při následném rozjezdu. Emise částic jsou tak násobně až řádově vyšší než při plynulém průjezdu. Relativně rychlým a účinným řešením popojíždějících kamionů tak může být regulace dopravy směřující k zajištění plynulého průjezdu.

Zdroj: Vesmír