© BUSportál
dále drží dlouholetou tradici jako výrobci základních technologií - motorů, převodovek a celých podvozků.
dále drží dlouholetou tradici jako výrobci základních technologií - motorů, převodovek a celých podvozků.
Jak Volvo, tak Scania jsou tradiční výrobci technologií. To je sice náročné na investice do vlastního vývoje, na druhé straně to přináší výhodu optimalizace výroby vozidla a sladění technologií s karosářskými pracemi. Zatímco karosáři, kteří kupují motory či podvozky, jsou vždycky odkázáni na to se se zpožděním novým technologiím přizpůsobit, vývoj u komplexních výrobců je harmonizován. Navíc např. stavba hybridu karosářem přináší velké nároky na to, jak sladit nejen výrobu a parametry řízení systému, ale i poprodejní služby, je-li motor vyroben dalším a hybridní část opět jiným subjektem (Volvo má celý systém vlastní). Není bez zajímavosti, že právě Scania i Volvo karosářům prodávají pouze celé podvozky, nikoli samotné motory. Švédské podvozky jsou oblíbené u španělských (Sunsundegui, Beulas, Irizar, ...) a britských (Wrightbus...) karosářů i v oblasti Latinské Ameriky (Marcopolo).
Společnost Volvo Buses představila v letošním roce jak ucelený přechod na Euro 6 včetně nové generace autokarů 9900 a 9700, tak další hybrid (kloubový na Busworldu, plug-in na UITP). Vzhledem k tomu, že vše bylo komplexně prezentováno médiím na jaře ve Švédsku, odkazujeme na tyto materiály:
V expozici Scanie byl třínápravový bezmála patnáctimetrový City Wide LE se zásobníky na plyn na střeše a dvounápravový standardní Citywide LF. Design autobusů Citywide vychází z "téčkového" designu kamionů, který byl poprvé využit u autokaru Touring. Loučíme se tím s podle BUSportálu s velmi vydařeným designem "Omni". Autokar Touring byl dalším exponátem - stále není jasné, zda se nápad nechat vozidlo zcela vyvinuté ve Scanii karosovat v čínském Higeru osvědčil. Jakkoli je zřejmě úsporné poslat lodí podvozek do Číny, tam nechat postavit pod dohledem karosérii a vozidlo vrátit k dokončení zpět do Evropy, možná, že si evropský dopravce chce koupit vozidlo jasně evropské nebo pak jasně čínské přesvědčen cenou. V oblasti nejen autokarů pak kromě Tourigu Scania zřejmě opět posiluje spolupráci s Irizarem (viz opětovné dodávky Scanií Irizar PB pro Student Agency). Zajímavé vozidlo Scania Irizar určené někam, kde se jezdí vlevo, bylo umístěno před vchodem Jih (poslední záběr). Linkový segment od klasické linky po kratší zájezdovou dopravu zastupuje Scania OmniExpress. Designová příbuznost s City Wide a Touringem se zdá snad i díky komplexní bílé slabší. U vozidel Scania v expozici připojujeme nafocené popisky.
Společnost Volvo Buses představila v letošním roce jak ucelený přechod na Euro 6 včetně nové generace autokarů 9900 a 9700, tak další hybrid (kloubový na Busworldu, plug-in na UITP). Vzhledem k tomu, že vše bylo komplexně prezentováno médiím na jaře ve Švédsku, odkazujeme na tyto materiály:
Na návštěvě ve Volvo Buses: Plány a vize společnosti Volvo Buses
Na návštěvě ve Volvo Buses: Kloubový osmnáctimetrový hybridní autobus Volvo 7900
Na návštěvě ve Volvo Buses: Inovace autokarů Volvo 9700 a 9900
V expozici Scanie byl třínápravový bezmála patnáctimetrový City Wide LE se zásobníky na plyn na střeše a dvounápravový standardní Citywide LF. Design autobusů Citywide vychází z "téčkového" designu kamionů, který byl poprvé využit u autokaru Touring. Loučíme se tím s podle BUSportálu s velmi vydařeným designem "Omni". Autokar Touring byl dalším exponátem - stále není jasné, zda se nápad nechat vozidlo zcela vyvinuté ve Scanii karosovat v čínském Higeru osvědčil. Jakkoli je zřejmě úsporné poslat lodí podvozek do Číny, tam nechat postavit pod dohledem karosérii a vozidlo vrátit k dokončení zpět do Evropy, možná, že si evropský dopravce chce koupit vozidlo jasně evropské nebo pak jasně čínské přesvědčen cenou. V oblasti nejen autokarů pak kromě Tourigu Scania zřejmě opět posiluje spolupráci s Irizarem (viz opětovné dodávky Scanií Irizar PB pro Student Agency). Zajímavé vozidlo Scania Irizar určené někam, kde se jezdí vlevo, bylo umístěno před vchodem Jih (poslední záběr). Linkový segment od klasické linky po kratší zájezdovou dopravu zastupuje Scania OmniExpress. Designová příbuznost s City Wide a Touringem se zdá snad i díky komplexní bílé slabší. U vozidel Scania v expozici připojujeme nafocené popisky.
Dagmar Braunová
VIDEO Volvo
BUSWORLD 2013 na BUSportálu: Přehled materiálů a fotomozaika
Volvo 7900 Hybrid © BUSportál
Volvo 7900 Hybrid © BUSportál
Volvo 7900 Hybrid © BUSportál
Volvo 7900 Hybrid © BUSportál
Volvo 7900 Hybrid © BUSportál
Volvo 9900 - nová generace © BUSportál
Volvo 9700 - nová generace © BUSportál
Univerzální Volvo 9500 ve stávajícím designu © BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
Testovací vozidla Volvo © BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
Scania Irizar © BUSportál