© BUSportál, vizualizace VDL Bus & Coach
V rodině VDL letos přibyla nejkratší Citea MLE (Midi Low Entry), elektrobus Citea, kloubový autobus Citea a univerzální autokar-autobus Futura FMD2.
V rodině VDL letos přibyla nejkratší Citea MLE (Midi Low Entry), elektrobus Citea, kloubový autobus Citea a univerzální autokar-autobus Futura FMD2.
Expozice VDL je obvykle v Belgii velmi reprezentativní. Vztahy v oblasti Beneluxu připomínají trošku i česko-slovenskou situaci. Typickým domácím vytavovatelem je sice Van Hool,ale právě VDL cítíme jako "skoro domácího" už proto, že právě v oblasti Kortrijku, Brug a Gentu zní stejná řeč. Expozice byla barevně rozlišena na autobusovou a autokarovou část.
Krátká Citea MLE je výsledkem spolupráci se severoirským karosářem Wrightbus, který bude integrální malokapacitní autobus vyrábět ve svém výrobním výrobním závodě. Citea MLE bude k dispozícii ve 4 délkových variantách, nejprve 8,8 a 9,5 m (1.čtvrtletí 2014), pak 10,2 a 10,8 m. Pohonem je nová generace motoru Cummins Euro 6. Vozidla budou k dispozici s jedno i dvoukřídlými dveřmi a jejich kombinaceni.
Nový model Futura FMD2 je dalším přírůstkem do rodiny Futura. Jde o modulárně koncipované víceúčelové vozidlo - zájezdový i linkový autobus. Výška podlahy 1,25 m zajišťuje snadný nástup, volitelné centrální široké dveře mohou být vybavené výsuvným výtahem. Řidič má k dospozici stejnou palubní desku jako u modelu Futura FHD2. Dopravci Futura FMD2 nabízí výhody nízké váhy a spotřeby, vysokou obsaditelnost, zavazadlový prostor a obecně nízké provozní náklady. Futura FMD2 bude dispozici ve dvou délkách v polovině roku 2014: FMD2-122 12.2 m a FMD2-129 12.9 m. Lze zvolit motory nové generace DAF Euro 6 MX-11/240 (240 kW – 326 hp) a MX-11/270 (271 kW – 369 hp). Motory lze kombinovat s převodovkami ZF EcoShift, ZF AS Tronic nebo ZF EcoLife.
Krátká Citea MLE je výsledkem spolupráci se severoirským karosářem Wrightbus, který bude integrální malokapacitní autobus vyrábět ve svém výrobním výrobním závodě. Citea MLE bude k dispozícii ve 4 délkových variantách, nejprve 8,8 a 9,5 m (1.čtvrtletí 2014), pak 10,2 a 10,8 m. Pohonem je nová generace motoru Cummins Euro 6. Vozidla budou k dispozici s jedno i dvoukřídlými dveřmi a jejich kombinaceni.
Elektrobus Citea měl premiéru na UITP 2013. K úvodní fotografii z Busworldu přidáváme záběry z letošního jara ze Ženevy. Elektrobus byl jako opravdu mnoho dalších vozidel mnoha výrobců k dispozici pro testovací jízdy. K využití těchto nabídek by ovšem bylo třeba být na BUSpworldú několik dní, nikoli hodin. Třeba to příště podmínky dovolí si takto Busworld zorganizovat.Kloubový autobus Citea SLFA a Citea SLE Cargo bude dostupný na konci roku 2013 ve dvou délkách 18 a 18,7 m s motory EURO 6. Modifikace Citea SLE Cargo - devět kusů bylo dodáno do Švédska včetně jubilejní 1500. Citey vůbec. Plněnízkopodlažní autobus je určen pro vysokokapacitní přepravu osob v městské i regionální dopravě. S autobusem Citea SLFA VDL Bus & Coach navazuje na úspěch modelu Citea SLF ‘Bus of the Year 2011’, tradičně s atributy lehké konstrukce. Volitelná je možnost plošiny i v prostoru za kloubem. Sedadla jsou umístěna v závěsu pro pohodlí cestujících i snadnou údržbu. Citea SLFA je postavená modulárním způsobem jako ostatní produkty Citea a bude nabízena jako tří i čtyřdvéřová verze. Bezpečnost, stabilita a manévrovatelnost byly podrobeny testování. Kinematický řetězec, přední modul a kokpit řidiče jsou totožné se standardní Citeou SLF.
Nový model Futura FMD2 je dalším přírůstkem do rodiny Futura. Jde o modulárně koncipované víceúčelové vozidlo - zájezdový i linkový autobus. Výška podlahy 1,25 m zajišťuje snadný nástup, volitelné centrální široké dveře mohou být vybavené výsuvným výtahem. Řidič má k dospozici stejnou palubní desku jako u modelu Futura FHD2. Dopravci Futura FMD2 nabízí výhody nízké váhy a spotřeby, vysokou obsaditelnost, zavazadlový prostor a obecně nízké provozní náklady. Futura FMD2 bude dispozici ve dvou délkách v polovině roku 2014: FMD2-122 12.2 m a FMD2-129 12.9 m. Lze zvolit motory nové generace DAF Euro 6 MX-11/240 (240 kW – 326 hp) a MX-11/270 (271 kW – 369 hp). Motory lze kombinovat s převodovkami ZF EcoShift, ZF AS Tronic nebo ZF EcoLife.
Žádná z novinek skupiny VDL se pravděpodobně přes popularitu zejméńa vozidel Futura u českých dopravců na veletrhu Czechbus neobjeví. Předpokládáme, že možnost seznámení zejména s Futurou FMD2 bude v rámci nějaké tradiční lokální prezentační akce českého zastopení skupiny VDL.
Dagmar Braunová s využitím tiskových zpráv viz VDL Bus & Coach
BUSWORLD 2013 na BUSportálu: Přehled materiálů a fotomozaika
3 x Citea © BUSportál
Citea MLE vizualizace VDL Bus & Coach
Citea MLE © BUSportál
Citea MLE © BUSportál
Citea MLE © BUSportál
Citea MLE © BUSportál
Kloubová Citea © BUSportál
Kloubová Citea © BUSportál
Kloubová Citea © BUSportál
Kloubová Citea © BUSportál
Kloubová Citea © BUSportál
Futura FMD2 vizualizace VDL Bus & Coach
© BUSportál
© BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál
Citea Electric © BUSportál