BUSmánie II. - pokračování série reportáží. Obsáhlý textový i obrazový materiál: Jezdí na našich silnicích. Fenomén karosářů z Pyrenejského poloostrova. Základní komponenty. Všudypřítomné EURO 4,5 a CNG. Doplňky.
BUSmánie II. - pokračování série reportáží. Obsáhlý textový i obrazový materiál: Jezdí na našich silnicích. Fenomén karosářů z Pyrenejského poloostrova. Základní komponenty. Všudypřítomné EURO 4,5 a CNG. Doplňky.
BUSmánie I. - úvodní reportáž z největší evropské autobusové přehlídky.
Na rozsáhlé ploše byla umístěna expozice skupiny IRISBUS, do které patří i Karosa Vysoké Mýto. Jako veletržní novinka byl představen autobus ARWAY - první autobus Irisbusu, vybavený motorem plnícím emisní normy Euro 4. Arway se bude vyrábět v Karose Vysoké Mýto a bude určen pro všechny trhy, kde výrobce působí. Další novinkou byla mutace autobusu Citelis pro příměstský provoz CITELIS LINE. V expozici nechyběly ani autokary Iliade a EVADYS, jehož inovovaná verze byla k vidění i nedávno v Nitře a menší typy autobusů. Opět zde chyběl trolejbus, který IRISBUS - Karosa vyrábí ve spolupráci s plzeňskou Škodovkou.
Významný hráč na autobusovém českém trhu Mercedes-Benz se spolu se SETROU představil ve velké expozici skupiny EvoBus s inovovaným autokarem Mercedes-Benz Travego s vyvýšeným podlažím a novým městský a linkovým seminízkopodlažním Citarem LE Ü. Setra vystavovala jako novinku linkové autobusy čtyřstovkové řady Setra MultiClass. Chybět nemohl tradiční nejluxusnější doubledecker v nejvyšší kvalitě.
Sousedem skupiny EvoBus byla expozice dalšího světového producenta autobusů VOLVO, a to jak luxusních autokarů, tak městských autobusů včetně nízkopodlažního kloubového. Novinkou VOLVO byl devítilitrový plynový motor právě pro šetrný městský provoz. Zatím ne až tak rozšířenými autobusy VOLVO v České republice se kompletně vybavuje městská doprava v Kroměříži.
V expozici Scanie bylo možno nalézt populární "Coach of the Year 2004" Scania IRIZAR PB, ale také i skromější Scania IRIZAR Century a InterCentury pro vnitrostátní přepravu, všechny vyráběné ve spolupráci se španělským karosářem IRIZAR. Zajímavostí byl autobus řady Omni, který je určen pro švédský trh.
Španělských karosářů bylo na veletrhu opravdu hodně. U nás známý AYATS Atlantis jsme na výstavě ve stísněné expozici AYATS neviděli narozdíl od dalšího ze "žlutých" BEULASU AURA také ze Španělska.
Nenápadně, ale vytrvale se zvyšuje počet autobusů VDL BOVA u českých dopravců. Skupina VDL Bus & Coach, zahrnující na desítku nizozemských autobusových výrobců (kromě BOVA také u nás známé značky Jonckheere a BERKHOF) vytvořila svým "Buslandem" snad největší expozici na veletrhu. Srovnatelnou velikost expozice měl místní belgický Van Hool. Autokar VDL BOVA Magiq Infotaiment - umístěný v exteriéru kvůli nerušené satelitní komunikaci - byl čerstvým nositelem ceny za nejlepší audio-video vybavení. Nechyběla v tuzemsku oblíbená VDL BOVA Futura a doubledecker VDL BOVA Synergy.
Mezinárodní porotou obchodních novinářů byl vyhlášen jako "Coach of the Year 2006" právě v rámci veletrhu nový NEOPLANStarliner. Jako "Coach of the Year 2004" na minulém veletru BUSWORLD byl oceněn MAN Lion’s Star právě ze skupiny NEOMAN. Expozice ukázala řady autobusů NEOPLAN i MAN včetně v České republice známých patrových autokarů NEOPLAN a tradičních městských MAN Lion’s City.
Z bývalých států východního bloku se velkou výstavní plochou představil polský SOLARIS se svými "jezevčíky": městským autobusem Urbino a trolejbusem Trollino - jediným na výstavišti. Expozici doplnil autokar Vacanza.
Stejně jako v Nitře nechyběly už i v Česku oblíbené krátké autobusy ISUZU z Turecka, představené i v městské verzi.
Rozsah veletrhu, který začínal v roce 1971 v jediné hale, je obrovský. Eventuelním návštěvníkům toho budoucího v roce 2007 lze jen doporučit, aby si na něj vyhradili přiměřený čas. V příštím roce se koná asijská verze BUSWORLDu v Šanghaji a veletrh IAA v Hannoveru, kde se představí autobusy ve společnosti ostatních užitkových vozů.
(Pro příznivce BUSWORLDu organizátoři připravili stranu www.busworld.tv)
Celý týden se v belgickém Kortrijku představovaly autobusy a autokary včetně příslušenství a doplňkových služeb na veletrhu BUSWORLD 2005. Na ploše 42 000 m2 se sešlo přes 300 vystavovatelů - 48 výrobců autobusů a 266 subdodavatelů. Odborných návštěvníků zaznamenali 25 236 ze 107 zemí světa. Ve všech aspektech se jedná o nárůst. Při veletrhu proběhlo letos například také 4. autobusové fórum IRU 21.10.2005 a seminář projektu COST 349, který se týká přistupnosti autokarů a dalkových autobusů pro osoby s omezenou pohyblivostí.
Jezdí na našich silnicích
Jediným stoprocentně českým výrobcem autobusů na veletrhu byla společnost SOR Libchavy, která na velmi obchodně zajímavém místě vystavovala turistický 9,5m autobus oblíbený zejména menšími cestovními kancelářemi. Na venkovní ploše upoutával ne expozici prodejně nejúspěšnější desetimetrový meziměstský autobus. Právě v Belgii má spoleřnost SOR stálého obchodního partnera RSM.Na rozsáhlé ploše byla umístěna expozice skupiny IRISBUS, do které patří i Karosa Vysoké Mýto. Jako veletržní novinka byl představen autobus ARWAY - první autobus Irisbusu, vybavený motorem plnícím emisní normy Euro 4. Arway se bude vyrábět v Karose Vysoké Mýto a bude určen pro všechny trhy, kde výrobce působí. Další novinkou byla mutace autobusu Citelis pro příměstský provoz CITELIS LINE. V expozici nechyběly ani autokary Iliade a EVADYS, jehož inovovaná verze byla k vidění i nedávno v Nitře a menší typy autobusů. Opět zde chyběl trolejbus, který IRISBUS - Karosa vyrábí ve spolupráci s plzeňskou Škodovkou.
Významný hráč na autobusovém českém trhu Mercedes-Benz se spolu se SETROU představil ve velké expozici skupiny EvoBus s inovovaným autokarem Mercedes-Benz Travego s vyvýšeným podlažím a novým městský a linkovým seminízkopodlažním Citarem LE Ü. Setra vystavovala jako novinku linkové autobusy čtyřstovkové řady Setra MultiClass. Chybět nemohl tradiční nejluxusnější doubledecker v nejvyšší kvalitě.
Sousedem skupiny EvoBus byla expozice dalšího světového producenta autobusů VOLVO, a to jak luxusních autokarů, tak městských autobusů včetně nízkopodlažního kloubového. Novinkou VOLVO byl devítilitrový plynový motor právě pro šetrný městský provoz. Zatím ne až tak rozšířenými autobusy VOLVO v České republice se kompletně vybavuje městská doprava v Kroměříži.
V expozici Scanie bylo možno nalézt populární "Coach of the Year 2004" Scania IRIZAR PB, ale také i skromější Scania IRIZAR Century a InterCentury pro vnitrostátní přepravu, všechny vyráběné ve spolupráci se španělským karosářem IRIZAR. Zajímavostí byl autobus řady Omni, který je určen pro švédský trh.
Španělských karosářů bylo na veletrhu opravdu hodně. U nás známý AYATS Atlantis jsme na výstavě ve stísněné expozici AYATS neviděli narozdíl od dalšího ze "žlutých" BEULASU AURA také ze Španělska.
Nenápadně, ale vytrvale se zvyšuje počet autobusů VDL BOVA u českých dopravců. Skupina VDL Bus & Coach, zahrnující na desítku nizozemských autobusových výrobců (kromě BOVA také u nás známé značky Jonckheere a BERKHOF) vytvořila svým "Buslandem" snad největší expozici na veletrhu. Srovnatelnou velikost expozice měl místní belgický Van Hool. Autokar VDL BOVA Magiq Infotaiment - umístěný v exteriéru kvůli nerušené satelitní komunikaci - byl čerstvým nositelem ceny za nejlepší audio-video vybavení. Nechyběla v tuzemsku oblíbená VDL BOVA Futura a doubledecker VDL BOVA Synergy.
Mezinárodní porotou obchodních novinářů byl vyhlášen jako "Coach of the Year 2006" právě v rámci veletrhu nový NEOPLANStarliner. Jako "Coach of the Year 2004" na minulém veletru BUSWORLD byl oceněn MAN Lion’s Star právě ze skupiny NEOMAN. Expozice ukázala řady autobusů NEOPLAN i MAN včetně v České republice známých patrových autokarů NEOPLAN a tradičních městských MAN Lion’s City.
Z bývalých států východního bloku se velkou výstavní plochou představil polský SOLARIS se svými "jezevčíky": městským autobusem Urbino a trolejbusem Trollino - jediným na výstavišti. Expozici doplnil autokar Vacanza.
Stejně jako v Nitře nechyběly už i v Česku oblíbené krátké autobusy ISUZU z Turecka, představené i v městské verzi.
Fenomén karosářů z Pyrenejského poloostrova
Autobus narozdíl od nákladního automobilu obsahuje velkou míru kreativity a různorodosti. Proto je také v produkci autobusů taková pestrost a variabilita. Autobusoví karosáři zejména ve Španělsku jsou toho důkazem, ačkoliv se v zemi nevyskytuje žádný ze zásadních výrobců motorů a podvozků jako v podobně karosářsky bohatém Nizozemí. Právě ze Španělska můžeme znát žlutý AYATS a nastupující BEULAS, expozici na veletrhu měl i karosář CASTROSUA, specializující se na městský provoz, společnost UNVI, INDCAR, nonkonformní nástavbář NOGE a elegantni SUNSUNDEGUI ... Nemluvě o partnerovi Scanie - karosáři IRIZAR, s nímž úspěšně spolupracuje např. i skupina IRISBUS. Portugalští nástavbáři MARCOPOLO a CAETANO mozaiku jen doplňují.Základní komponenty
Velkou expozicí se představil výrobce motorů CUMMINS, ochotný dodávat karosářům samostatný motor jak dieselový, tak plynový (např. EKOBUS v ČR a NOVOPLAN na Slovensku). Ostatní velcí výrobci upřednostňují dodávku celých podvozků. Reprezentativní expozice měli tradiční dodavatelé převodovek, náprav a retardérů a ZF a VOITH. Nedílnou součástí výstavy je i nabídka brzdových systémů, topení, pneumatik, výfuků, baterií, klimatizací a ventilací.Všudypřítomné EURO 4,5 a CNG.
Tlak na snižování dopadu autobusů na životní prostředí prostupoval celé výstaviště - čerpací stanice na močovinu (AdBlue), výrobci této nové provozní kapaliny pro systém SCR, katalyzátory s nádržemi a vyhříváním, přihlašování se výrobců k novým normám neméně tak výrazně jako ke snižování spotřeby stále dražší nafty. V segmentu městských autobusů se potvrzuje rozšiřování nabídky autobusů s pohonem na zemní plyn. Propagace pohonu palivovými články byla nevýrazná, snad pro nemožnost proměnit současné nákladné experimentální úspěchy v obchodní efekt. Jako další cesta je vyvíjen i hybridní pohon.Doplňky
Výstaviště v Kortrijku tvoří stálé výstavní hala a prozatímně zastřešené prostory, kde je návštěvník donucen projít labyrintem všech doplňkových expozic. A je toho na autobusech opravdu hodně. Sedačka stále pohodlnější nebo úspornější a nezničitelnější, textilie, zrcátka, plasty, nástupní plošiny, dveře nejrůznějších konstrukcí, kuchyňky, toalety, audio a video technika, chladničky, informační systémy pro cestující atd.. Nabídka je skutečně velice široká.Rozsah veletrhu, který začínal v roce 1971 v jediné hale, je obrovský. Eventuelním návštěvníkům toho budoucího v roce 2007 lze jen doporučit, aby si na něj vyhradili přiměřený čas. V příštím roce se koná asijská verze BUSWORLDu v Šanghaji a veletrh IAA v Hannoveru, kde se představí autobusy ve společnosti ostatních užitkových vozů.
Český SOR LH 9,5 z Libchav (motor Iveco).
Novinka Irisbus Karosa - Arway.
Příměstský Irisbus Citelis Line.
Mercedes-Benz - inovované Travego.
Mercedes-Benz Citaro LE.
Nová čtyřstovková Setra Multiclass.
Scania Omnilink pro švédský trh /EURO 4 s EGR/.
Neoplan Starliner - "Coach of the Year 2005".
Castrosua - Irisbus.
Turecké Isuzu.
Solaris Urbino 12m - v pozadí trolejbusová verze Trollino.
Beulas Cygnus (MAN).
Marcopolo Viaggio (Volvo).
Španělská karosářská škola - Sunsundegui Sideral a Astral.
Patrové Ayatsy.
VDL Jonckheere (DAF), event.VOLVO.
Caetano Optimo.