Reklama
Reklama
person rebus  date_range 08.12.2025

Po sedmi desetiletích přichází do hlavního města Řecka a Pirea nová technologie, většina trolejbusové sítě bude odstraněna, trolejbusy nahradí elektrické autobusy. Rozhodnutí oznámilo řecké ministerstvo dopravy už v létě v souvislosti s velkými nákupy elektrických autobusů hlavně od Yutong . Od pondělí 8. prosince už některé trolejbusy nejezdí

Demontáž "drátů" a stahování trolejbusů z provozu začal v neděli 7. prosince a již v pondělí 8. prosince cestující na trolejbusových linkách 16, 17 a 20, které projíždějí centrem Pirea začnou jezdit autobusy. Trolejbusy mají být zachovány pouze na hlavních páteřních trasách, které mají být posíleny. " Trolejbusy efektivně slouží Attice již více než půl století. S úctou k jejich historii otevíráme novou kapitolu v městské dopravě v Aténách a Pireu. takže ze stávající sítě o délce 143 kilometrů můžeme postupně dosáhnout 44 kilometrů, což představuje snížení o přibližně 70 %. Pro daňové poplatníky to znamená značné úspory, protože cena za každé 2 nové trolejbusy odpovídá 3 novým elektrickým autobusům, přičemž s každou výměnou za elektrický autobus ušetříme více než 50 % provozních nákladů a také 20 000 000 eur na nákladech na výměnu a údržbu sítě. Rád bych vřele poděkoval starostovi Pireu, Yiannisovi Moralisovi, za jeho aktivní podporu projektu. Po dokončení prací bude konečně možné tramvaj přímo napojit na přístav Pireus. Zastávka nacházející se hned vedle vjezdu do přístavu je kvůli husté síti kabelů již léta neaktivní. Nic z toho by bez pracovníků nebylo možné. Všichni řidiči trolejbusů budou i nadále zaměstnáni, " uvedl náměstek ministra dopravy Konstantinos Kyranakis. Podle náměstka se jedná o rozhodnutí učiněné z rozpočtových důvodů. Zároveň mají elektrické autobusy přinést Aténám čistší, bezpečnější a spolehlivější dopravní systém. V souvislosti s tímto rozhodnutím náměstek ministra také uvedl, že „labyrint 143 kilometrů dlouhé sítě již nenabízí žádné environmentální výhody; naopak zatěžuje silniční síť jako celek. Za každý kilometr ujetý trolejbusem stát platí přibližně 5,5 eura, zatímco za stejný kilometr elektrobusem cena klesá na 2,5 eura."

Zpravodajství
Od ledna do konce listopadu bylo registrováno 742 autobusů. Proti minulému roku, kdy dopravci ve velkém obnovovali flotily hlavně ve Středočeském kraji a v Praze, je to o 446 ks meziročně méně. V měsíci listopadu 2025 se meziročně snížily o 141 autobusů. Nejvíc nových autobusů má Moravskoslezský kraj. Do statistik SDA se s deseti autobusy kategorie M3 dostal Volkswagen.
Reklama
PFC Levski Sofia a Daimler Buses se pochlubily novým klubovým autokarem. Setra S 517 HD z řady Setra ComfortClass je vybavena podle požadavků a přání mnohanásobného bulharského fotbalového mistra a nabízí prostor pro 35 cestujících.
Inteligentní mobilita v akci. Společnost HERMAN se zúčastnila prestižní konference, která patří k nejvýznamnějším událostem v oblasti inteligentních vozidel a kooperativních dopravních systémů. V německém Ludwigsburgu přilákala odborníky, zástupce měst, výzkumníky a firmy zaměřené na chytrou mobilitu.
Od ledna do konce září 2025 bylo v evropských státech, včetně Spojeného království a zemí EFTA, registrováno 8 051 elektrických autobusů a 408 autobusů s palivovými články. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2024 jde o nárůst 46% a u autobusů s palivovými články dokonce o 163%. Lídrem na trhu s bateriovými elektrobusy je pořád čínský Yutong a nejvíc autobusů s palivovými články prodává Solaris. Největší počet "zelených" autobusů jezdí ve Velké Británii a Německu. Statistická data nám poskytla DVV Media Group.
Výstaviště PVA Letňany hostilo ve dnech 25. - 27. listopadu nový veletrh, který je v nabídce podzimního veletržního portfolia. Jedná se o středoevropský veletrh nákaldních vozidel a logistiky Truck&Cargo Expo. Měl by se konat každý druhý rok, kdy na výstavišti nahradí autobusový veletrh Czechbus.
Kromě vánočního stromu na Staroměstském náměstí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v předvečer adventu slavnostně rozsvítil ve vozovně Střešovice vánočně vyzdobená vozidla MHD. V průvodu se Prahou vydaly tramvaje Škoda 15T, Škoda 14T, ČKD Tatra T3R.P, ČKD Tatra T3M „Mazačka“, historická dvounápravová tramvaj Ringhoffer s vlečným vozem, historická tramvaj Tatra K2, autobusy SOR NB 12 a kloubový SOR NB 18 a poprvé tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris 24M. Na dnešní první adventní neděli jsou již vozidla v běžném provozu a vánoční atmosféru budou přivážet cestujícím až do Tří králů.
Projekt poptávkové dopravy PID Haló, který provozuje Středočeský kraj na Českobrodsku a Pečecku, získal 1. místo v soutěži Czech Smart CIty Awards  v kategorii Mobilita. IDSK se tak s PID Haló zařadilo po bok dalších oceněných projektů s reálným dopadem, jako je například Hlídač státu s projektem kontroly stamilionových dotací, AI asistent pro zdravotníky od Auris One nebo nástroj na podporu lokální ekonomiky Corrency od CorCo Systems. 
V českých dopravních podnicích tvoří ženy v průměru 18 procent všech zaměstnanců. Jejich počet roste, ale pomalu. Sdružení dopravních podniků představilo novou dokumentární sérii Holky jedou! Čtyřmi příběhy žen z dopravních podniků pokračuje kampaň, která má přilákat do městské dopravy řidičky tramvají, autobusů, trolejbusů i metra. Jak ukazuje příběh Věry, vedoucí garáže pražského dopravního podniku, žena může šéfovat i chlapům. Nový 45minutový dokument, který má pomoci nasměrovat mladé lidi na dopraváckou profesní dráhu se bude jako školní projekce promítat i v síti kin Cinema City a CineStar.
Z výrobních linek v Iveco CR ve Vysokém Mýtě a v SOR Libchavy sjelo od ledna do října 295 elektrických autobusů, o více než 300 procent meziročně více. Elektrifikace roste i u osobních automobilů, čistě elektrická auta a hybridy tvořily téměř pětinu výroby.
Na prvním ročníku na letňanském výstavišti PVA EXPO Praha ve dvou halách vystavují IVECO TRUCKS, DAIMLER TRUCK, TURANCAR CZ, FORD TRUCKS, JEGGER, SCHWARZMÜLLER, a další asi tři desítky značek. MAN zastupuje společnost HESTI, viděli jsme i trucky Scania a Volvo, i když české zastoupení obou značek na veletrhu chybí. Přijďte se podívat zdarma . Veletrh končí až ve čtvrtek 27. listopadu.
Aktuálně
Nové autobusy objednala společnost Vy Buss pro město Borås a okolní regionální linky. V Borås má Volvo Buses hlavní výrobní závod, kde pro autobusy vyrobí podvozky, karoserie budou od MCV, partnera Volvo Buses z Egypta.
V regionu Île-de-France zahrnující hlavní město Francie v pátek 5. prosince slavnostně odhalili elektrifikované provozní centrum Mortemets ve Versailles. Pro cestující na linkách 6201 a 6202 to znamená 42 zbrusu nových, moderních elektrických autobusů Heuliez GX ELEC.
Do Trnavy přijelo prvních šest z celkem 17 nových elektrických autobusů Iveco Streetway ELEC 12. ARRIVA Trnava je od února 2026 zařadí na linky městské hromadné dopravy. Stane se tak městem s nejvyšším podílem ekologických autobusů na Slovensku. Podle statistik DVV Media Group, která zpracovává data za celou Evropu, letos zatím na Slovensku neregistrovali žádný elektrobus, ale také ani jeden hybridní nebo plynový autobus.
Od 14. prosince prodlouží FlixBus linku Teplice-Hradec Králové nově přes Jeseníky až do Havířova. Od 17. prosince zamíří zelený autobus každý den z Prahy přes průliv La Manche do Londýna. Jízdenky už jsou v prodeji.
Reklama
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou koupí od Solaris další použité elektrické autobusy. Tři vozy Urbino 12 electric dodá polský výrobce do Liberce do 12. prosince. Tak jako všechna města se i Liberec připravuje na bezemisní veřejnou dopravu a zadal už i výstavbu nabíjecí infrastruktury. Celý projekt má na starost ČEZ ESCO.
Předmětem zveřejněné veřejné zakázky je dodávka až 70 kusů nových jednočlánkových elektrobusů s pomalým nabíjením, 30 ks elektrobusů s dojezdem minimálně 350 km a 40 elektrobusů s dojezdem minimálně 250 km, za více než miliardu korun. V první etapě dopravní podnik koupí 15 elektrobusů s delším dojezdem.
Zkontrolujte si své jízdní řády, tarif i smluvní přepravní podmínky. Kromě změn ve spojení, které proběhnou v celé republice v neděli 14. prosince, se mění ceny jízdného ve Středočeském, Libereckém, Zlínském, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. A například v Ústeckém kraji bude nově zakázáno hlasitě telefonovat.
Elektrobusy se stávají dominantním segmentem městských vozových parků a zároveň ryche přichází nový technologický vývoj. Například baterie instalované ve vozidlech vyrobených před deseti lety se výrazně liší kapacitou a výkonem od těch dnešních. Zákazníkům, kteří chtějí využívat u svých autobusů předchozí generace všech výhod současné technologi nabízí Solaris nové služby "zero-emission vehicle retrofit”. Modernizaci si už objednali v Krakově, Berlíně, Hamburku, Paříži a ve Varšavě.
Po úspěšném absolvování všech požadovaných certifikačních a provozních testů svezla první kompletně modernizovaná tramvaj M31 své první cestující v pátek 28. listopadu. V pravidelném provozu v Göteborgu bude mít premiéru 1. prosince. Místní organizátor dopravy Västtrafik počítá s vozy na lince 1 a 3. Čtyřicet let staré tramvaje se renovují ve výrobním závodě Škoda Group v Ostravě.
S prosincovými změnami ve veřejné dopravě v Moravskoslezském kraji se mohou cestující na Třinecku a Jablunkovsku těšit na třicet nových autobusů Transdev Slezsko. Autobusy Iveco Crossway, SOR ICN a Rošero budou v červené krajské barvě ODIS, cestující budou mít k dispozici Wi-Fi a LCD informační obrazovky, v létě ocení klimatizaci. Nová budou i hlášení zastávek a před svou zastávkou musí dát řidiči znamení. Novinky z KODIS byly v listopadu na našem webu nejčtenější. Na přední místo se dostaly také nové Setry společnosti H+S Bussi.
Reklama
One System
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací