BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce

Trolejbus a elektrobus se nejen technologicky sbližují jako vozidla, ale mohou využívat společnou infrastrukturu.
Trolejbus a elektrobus se nejen technologicky sbližují jako vozidla, ale mohou využívat společnou infrastrukturu.
V souvislosti s opakovaným úmyslem zlikvidovat trolejbusy v Mariánských Lázních je třeba připomenout několik faktorů, které BUSportál zaznamenal v poslední době. Zajímavé jistě je, že se k trolejbusům chtějí vrátit ve Velké Británii (Leeds). Co je ovšem úplně nové v posledním období a jako tendence už nezvratné, je směřování k jakémusi univerzálnímu elektrořešení. Elektrobusy, ale i plug in hybridy dostávají na střechy pantografy a dobíjení už je nejen ze speciáních nabíječek, ale i z trakčního vedení. K dobíjení lze využít i měnírny. Dalším řešením je rychlodobíjení indukcí ze silnice. Naopak trolejbusy s vývojem baterií začínají řešit provoz mimo trakční vedení nikoli jen dieselagregáty, které činí z trolejbusů hybridy, ale také bateriovým provozem (např. Landskrona, Szeged). Není také od věci připomenout, že Škoda Electric je zahlcena objednávkami na trolejbusy - i za pomoci evropských dotací se obnovují vozové trolejbusové parky v masivním měřítku. Kolik peněz se povedlo získat Mariánským Lázním - dotačními tituly nejsou jen vozidla.

Momentálně se navíc jeví tendence zlevňování elektřiny, což je samozřejmě platné jak pro elektrobusy, tak pro trolejbusy.

Bylo by zajímavé např. v případě Mariánských Lázní vyčíslit, kolik bude stát likvidace trolejbusového provozu a obměna vozového parku za elektrobusy, které nejsou levné a jejich výroba v rámci Evropy se zatím nedá označit jako plně sériová a případné diesely. Čisté porovnání nákladů na současný provoz a provoz bez trolejbusů není vůbec jednoduché, aby bylo vypovídající. Úplně tristní je možný osud nového drahého designového trolejbusového vedení u nádraží.

Třeba se ukáže, že to v Mariánských Lázních nemysleli vážně. Určitě záleží i na tom, jestli se místní lidé trolejbusů nějak zastanou a navíc to s tou likvidací nejde snad až tak rychle. Je to i věc priorit a jsou jistě i dílčí řešení. A někdy zase budou volby.
Dagmar Braunová

BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
U nádraží to zatím vypadá, že jsou Mariánské Lázně moderní trolejbusové město © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Takhle se vozí ve španělském Castellónu. Foto Iveco Bus
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
A takhle v Salzburgu. Foto Solaris
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Elektrobusy ve Vídniá se dobíjejí pantografem z vedení © (-nama-)
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Plug-in hybrid Volvo s horním nabíjením. Foto Volvo
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
"Landskrona" vyjíždí ze Škody Electric v bateriovém režimu © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Na okruhu v szegedské vozovně. Trolejbus Škoda-Ikarus může jezdit i na baterie © ŠEL, Jiří Šplíchal
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Prototyp spolu s s trolejbusem Škoda 21 Tr č. T-813. Ten byl původně provozován v ČR v Plzni jako autobus 21 Ab. S novým vozidlem má něco společného – po přestavbě získal možnost jízdy na trakční baterie, v tomto případě se však jedná jen o nouzový pojezd při mimořádnostech v provozu. © ŠEL, Jiří Šplíchal
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Ženevské Van Hooly - v provozu .... © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
... a na výstavě UITP © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Bombardier na to jde indukcí © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Vodíkové palivové články - toto je také elektrobus, jen se místo dobíjení baterií tankuje vodík ... © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Vodíkové palivové články - TriHybus © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
Jeden reprezentant s dieselagregátem - BredaMenarinibus-Škoda pro novou linku v Římě © BUSportál
BUSportál: Nesmyslný 'boj' závislé a nezávislé  elektrické trakce
"Trolleytruck" Scania bude využívat úseků s horním vedením. Foto Scania