Ministerstvo dopravy plánuje na dálnicích sedm sazeb mýtného podle úseků. Ve spojením s parametry vozidel se pak počet sazeb rozroste na desítky. Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle ČESMAD Bohemia žádná jiná evropská země.
Ministerstvo dopravy plánuje na dálnicích sedm sazeb mýtného podle úseků. Ve spojením s parametry vozidel se pak počet sazeb rozroste na desítky. Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle ČESMAD Bohemia žádná jiná evropská země.
ihned.cz Autor/ři: rai-ihned, čtk 7. 8. 2006

Jednotlivé úseky chce ministerstvo zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v objíždění zpoplatněných silnic.

Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jednotlivé úseky chce zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v objíždění zpoplatněných silnic. Vyplývá to z návrhu MD, který je nyní v připomínkovém řízení. Vládě bude návrh předložen v září. Do té doby v něm mohou být podle mluvčí ministerstva Marcely Žižkové provedeny změny.

Průměrná sazba se má pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice, kde se má mýtné začít vybírat od ledna 2007. Nejvyšší sazba ale může být až 7,80 koruny za kilometr. Mezi ně patří například na dálnici D1 úseky Soutice - Loket, Koberovice - Humpolec, Humpolec - Větrný Jeníkov, Velký Beranov - Měřín a Devět křížů - Ostrovačice.

Sazby budou dále diferencované podle ekologické kategorie vozidla, počtu náprav a u dálnic také podle denní doby. Od poloviny příštího roku k 970 km dálnic a rychlostních komunikací přibude 1100 km vybraných silnic 1. třídy. Na nich se průměrná sazba má pohybovat kolem 1,90 koruny na kilometr.

Dopravci: Systém je složitý

Dopravci považují navrhovaný systém za velmi složitý. Podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe si speditér dopředu nebude schopen spočítat náklady na cestu. Po ministerstvu proto budou dopravci požadovat, aby navržený systém výrazně zjednodušilo.

Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle Felixe žádná jiná evropská země. Navíc diferenciace sazeb podle mýtných úseků tak, jak ji MD navrhlo, podle Felixe odporuje směrnici EU.

Ministerstvo podle Žižkové plánuje na pomoc dopravcům vytvoření mýtného kalkulátoru, který by měl podle kategorie vozidla, doby jízdy a zadaného úseku výši mýtného spočítat. Relativně složitým systémem se podle ní snaží předejít problémům s objížděním, který zaznamenalo po zavedení mýtného například Německo.

Různé sazby pro různé úseky dálnic nemá podle Česmadu ani Rakousko ani Německo. V Rakousku se sazby liší pouze podle počtu náprav vozidel, činí od 0,13 (3,90 koruny) do 0,27 eura (8,19 koruny) za jeden kilometr. V Německu platí řidiči podle počtu náprav a toho, jak přísné emisní limity splňují. Sazba se pohybuje od 0,09 (2,70 koruny) do 0,14 eura na kilometr (4,20 koruny). V Rakousku jsou tak v podstatě tři různé sazby, v Německu šest, ale v Česku by jich mělo být několik desítek.

Z mýtného při takto stanovených sazbách očekává MD výběr 8,2 miliardy korun. Nejvíce se na výnosech má podílet dálnice D5 a D1, které patří k nejfrekventovanějším českým dálnicím. Relativně vysokým zpoplatněním na nich chce MD omezit tranzitující kamiony.