BUSmonitor srpen: Autobusové spoje v Ústeckém kraji jsou obnoveny.
Vyšlo ve čtvrtek 3.8.2006 v části Západní Čechy Plzeňského deníku.

* Dopravce musel prodat tři autobusy. Krize v regionu opět sílí, záloha od krajského úřadu bude dopravci stačit na 20 dnů. Co bude dál? * Tiskové prohlášení k problémům veřejné dopravy v Ústeckém kraji. * Část inzerátu ČSAD Česká Lípa na nákup autobusů za 50 000 Kč. *
* Dopravce musel prodat tři autobusy. Krize v regionu opět sílí, záloha od krajského úřadu bude dopravci stačit na 20 dnů. Co bude dál? * Tiskové prohlášení k problémům veřejné dopravy v Ústeckém kraji. * Část inzerátu ČSAD Česká Lípa na nákup autobusů za 50 000 Kč. *
Ústecký deník - 9.8.2006

Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) musí podle nařízení krajského úřadu zajistit do 8. září autobusovou dopravu v regionu. Dopravce má málo financí, a proto prodal tři ekobusy.

Ústí nad Labem - Dopravce kvůli sporu s krajským úřadem o miliony korun přerušil na čtyři dny dopravu na více než 2500 autobusových linkách. Po kolapsu už autobusy znovu jezdí. Ale jak dlouho?

Dopravce upozorňuje, že záloha od krajského úřadu bude stačit na zhruba 20 dnů. Tedy asi do konce srpna. Včera mluvčí DPÚK Marek Ženkl uvedl, že pro zajištění dopravy musel již podnik prodat tři takzvané ekologické autobusy. S penězi z prodeje by mohla podle něho prý společnost do 8. září vystačit. S jistotou to však včera nevěděl nikdo.

Na účet DPÚK poukáže kraj zálohu 16,4 milionu korun. "Peníze by měly stačit k zajištění dopravy do 8. září. Další den má nastoupit nový dopravce, ČSAD Česká Lípa," uvedl hejtman Jiří Šulc.

Šulc přislíbil obcím, které při zastavení autobusové dopravy zajišťovaly na vlastní náklady dopravu lidí zejména do práce, že jim kraj výdaje uhradí. Výkonný ředitel Severočeského sdružení obcí Pavel Tošovský uvedl, že sdružení nabídlo kraji pomoc při vypracování krizového scénáře pro zajištění veřejné dopravy v případě výpadků. Půjde však pouze o řešení nenadálé krize, nikoli o systémové řešení.

Kolaps autobusové dopravy postihl minulý týden na 40 000 lidí. DPÚK nejezdil, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy asi 70 milionů. To kraj odmítá.

FRANTIŠEK ROČEK

Vyšlo v: Českolipský deník, Děčínský deník, Deník Chomutovska, Deník Jablonecka, Deník Litoměřicka, Deník Lučan, Deník Mostecka, Deník Pojizeří, Deník Směr, Liberecký den


V pátek 4.8.2006 se zástupci Ústeckého kraje a Dopravního podniku Ústeckého kraje dohodli a autobusy by měly opět jezdit podle platných řádů. Na páteční tiskové konferenci přijeli kraj podpořit i hejtmani dalších krajů a bylo uveřejněno tiskové prohlášení k problémům veřejné dopravy.

Tiskové prohlášení k problémům veřejné dopravy v Ústeckém kraji

Problém financování veřejné hromadné dopravy je obecný a netýká se jen Ústeckého kraje. Pravidla pro úhradu tzv. prokazatelné ztráty z poskytování veřejné služby dopravní dostupnosti nahrávají jednoznačně dopravcům a krajské samosprávy staví často do svízelné situace, když se snaží co nejhospodárněji nakládat s veřejnými prostředky. V případě monopolního postavení konkrétního dopravce, tak jako v Ústeckém kraji, mohou vést státem určená pravidla pro financování veřejné dopravy k nepřijatelnému nátlaku na samosprávné orgány a v konečném důsledku mohou poškodit cestující. Precedent Dopravního podniku Ústeckého kraje proto vnímáme jako varovný signál, který by měl vést ke změně těchto pravidel a k co největší podpoře zdravého tržního prostředí v oblasti dopravy. Kraje dlouhodobě upozorňují na obdobnou situaci s monopolním postavením Českých drah v oblasti železniční dopravy. I tam musejí často komplikovaně hledat východisko z jednostranně diktovaných podmínek.

Sousední kraje jsou připraveny pomoci Ústeckému kraji s co nejrychlejší stabilizací veřejné dopravy ve prospěch cestujících.

Ing. Evžen Tošenovský, předseda Asociace krajů ČR a hejtman Moravskoslezského kraje

Ing. Petr Bendl, místopředseda Asociace krajů ČR hejtman Středočeského kraje

JUDr. Josef Pavel, místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Karlovarského kraje

Petr Skokan, hejtman Libereckého kraje