na mezinárodní linku do slovenských Košic, uspělo ministerstvo dopravy.
na mezinárodní linku do slovenských Košic, uspělo ministerstvo dopravy.
Na aktualne.centrum.cz zaujalo čtenáře BUSportálu Zdeňka.

Student Agency smí jezdit do Košic

20.12.2006 Tomáš Fránek

Brno - V průlomové soudní při o to, kdo všechno může vlastnit licence na mezinárodní linku do slovenských Košic, uspělo ministerstvo dopravy.

Nejvyšší správní soud totiž zamítl stížnost majitele firmy Turismo Františka Hejnala, který kvůli udělení licence na linku do Košic konkurenční společnosti Student Agency zažaloval právě ministerstvo dopravy.

Soud, který potvrdil verdikt Městského soudu v Praze, zatím zveřejnil pouze to, že stížnost majitele firmy Turismo zamítl, zdůvodnění rozhodnutí bude k dizpozici až poté, co jej obdrží účastníci sporu.

Evropská pravidla

Majitel firmy Turismo chce ale ve sporu pokračovat, ten tak může skončit až u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. "Budeme bojovat dál, jsme přesvědčeni, že máme pravdu a ministerstvo licenci udělit nemělo," řekl Aktuálně.cz František Hejnal.

Kromě samotného sporu o linku jde o důležitý spor i z jiného hlediska. Je to první kauza, ve které se české soudy musely vyrovnávat s tím, že hlavním důkazem bylo nařízení Evropské komise.

Nařízení o mezinárodní dopravě přijaté v roce 1992 a po vstupu Česka do EU přímo závazné i pro české úřady, upravuje právě udílení licencí pro dopravce.

"Žádost o povolení provozovat mezinárodní přepravu cestujících autokary či autobusy lze rovněž zamítnout, pokud...je prokázáno, že by dotyčná doprava bezprostředně ohrozila existenci již povolené linkové dopravy, s výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce," je napsáno v nařízení.

Firma Turismo je tak přesvědčena, že ministerstvo dopravy jednalo v rozporu s tímto evropským nařízením, když vydalo Student Agency licenci na košickou linku.

Na trase do Košic už před příchodem Student Agency jezdilo několik dopravců, ani jim se rozhodnutí ministerstva nelíbilo.

Podle Hejnala už na tvrdý konkurenční boj dva dopravci doplatili a na lince jezdit přestali. "Měsíčně ztrácíme kolem šesti set tisíc korun z původně třímilionových tržeb," řekl Hejnal.

Ministerstvo ale uvedlo, že jde o komerční trasu a proto další licenci vydalo.

"Povolení na linku bychom neudělili, pokud by se například nový dopravce dostal do souběhu s dopravou dotovanou kraji. O tento případ nejde, linka pana Hejnala je zcela komerčního charakteru," uvedla již dříve mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Na trase mezi Prahou a Košicemi se nyní ceny pohybují mezi 450 až 550 korun.

Ostrý konkureční boj

"Je svobodné rozhodnutí spotřebitele zvolit si takového dopravce, který nabídne nejnižší cenu a zároveň nejlepší služby. Zvolili jsme neobvyklou kombinaci být vždy nejlevnější a nabídnout nejlepší servis. Konkurenci neničíme my, ale cestující, který se rozhodne pro levnější a lepší servis," řekl v týdeníku Profit ředitel Student Agency Radim Jančura.

Student Agency, která díky nízkým cenám například plně ovládla autobusovou dopravu mezi Brnem a Prahou, se nedostala do sporu s dalšími dopravci poprvé.

Dopravní firma ČSAD Liberec letos dostala pokutu dva miliony korun za to, že právě autobusům Student Agency loni znemožnila využívat liberecké autobusové nádraží.

Autobusy Student Agency nemohly v první polovině roku 2005 zajíždět přímo na nádraží a musely nabírat cestující mimo něj. "Student Agency tak bylo oproti konkurenci znemožněno řádné provozování vnitrostátní veřejné osobní autobusové dopravy na lince Praha - Liberec a zpět," uvedl šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina.

Na podzim se zase vyostřily spory mezi dopravci o slevy jízdenek do evropských zemí. S levnými jízdenkami i za stokorunu do různých evropských měst přišla společnost GTS International ve spolupráci s Eurolines.

Ředitel Student Agency Jančura nyní navíc uvedl, že kvůli nesouhlasu se sazbami mýtného končí s investicemi do luxusních linek v Česku.

"Rozjedeme ještě předem avizované linky z Prahy do Karlových Varů, do Českých Budějovic a Českého Krumlova a do Zlína. Naopak ukončíme nebo omezíme linky z Ostravy do Prahy, kde podíl mýta na jednoho cestujícího činí 40 korun," uvedl Jančura s tím, že společnost bude nakupovat nové autobusy, ale zaměří se na zájezdovou dopravu především pro zahraniční klientelu.