* Kvůli mýtu se zmenšily autobusy. * Člověk v tísni pomohl na Srí Lance vyškolit šedesát nových řidičů autobusů. *
* Kvůli mýtu se zmenšily autobusy. * Člověk v tísni pomohl na Srí Lance vyškolit šedesát nových řidičů autobusů. *
Praha, 19. 12. 2006 hn.ihned.cz
Kvůli mýtu se zmenšily autobusy
Rozhodnutí o zavedení mýtného od prvního ledna příštího roku inspirovalo výrobce vozidel. Začali nabízet vozy, které nebudou muset mýtné platit. "Hmotnost největšího z autobusů řady SOR Economic je o deset kilogramů menší než dvanáctitunový limit pro výběr mýtného," říká Michal Kubasa z obchodního oddělení firmy SOR Libchavy, která je druhým největším výrobcem autobusů v Česku po vysokomýtské Karose. Viz na BUSportálu: Autobusy SOR Economic nebudou podléhat systému elektronického mýtného.
Úspornější autobusy SOR mají v největší verzi místo čtyřiceti sedadel o dvě méně a včetně stojících cestujících pojmou 58 lidí místo 67. Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia, mohou tyto autobusy u dopravců uspět. "Je to jen pro kratší přepravy, razantně se odbyt nezvedne, ale dopravci se tak mohou vyhnout placení mýtného," řekl Felix.
Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency, která mimo jiné provozuje dálkovou autobusovou dopravu, je skeptičtější.
"Mýtné pro autobusy dopravující lidi je od vlády ranou do zad, drasticky zdraží dopravu o patnáct procent," tvrdí Jančura. Svou flotilu autobusů ale o vozidla značky SOR rozšířit nechce."Autobusy značky SOR, to jsou devět a půl metru dlouhá vozidla, nehodí se pro dálkovou přepravu. Já je kupovat nebudu. Mohou je ale úspěšně využít regionální dopravci, vždyť mýtné se má od poloviny roku platit i na silnicích prvních tříd," řekl šéf Student Agency.
Vysokomýtská Karosa žádné autobusy do hmotnosti 12 tun nevyrábí. Žádné takové nenabízí ani jeden z největších evropských producentů, německá automobilka DaimlerChrysler.
V nákladní dálkové dopravě se vozy těsně pod hranicí dvanácti tun zatím neuchytily. Letos v létě představila letňanská Avia model D120 s hmotností 11,9 tuny. Nový nákladní vůz ale na odbyt nejde.
"Zájem o vozy do dvanácti tun se může zvýšit, ale jen regionálně, třeba když chce někdo dostat zboží z Prahy do Plzně. Na dálkových trasách je pro dopravce levnější zaplatit mýtné za čtyřicetitunový kamión než vypravit tři dvanáctitunová vozidla," vysvětlil Martin Felix.
Vladimír Kaláb
Člověk v tísni pomohl na Srí Lance vyškolit šedesát nových řidičů autobusů.
15. 12. 2006 PRAHA - Matěj Novák, vedoucí mise Člověka v tísni na Srí Lance, slavnostně zahájil za účasti představitelů Srílanského Dopravního Inspektorátu rekvalifikační kurz pro řidiče autobusů. Šanci na „nový život“ tak dostane 60 mladých mužů bez práce či dokončeného vzdělání. Člověk v tísni působí na Srí Lance od roku 2005, kdy po ničivé vlně tsunami začal poskytovat pomoc postiženým katastrofou ve východni oblasti Trincomalee. „V současnosti je velká část našich projektů zaměřena na vzdělaní. Z dlouhodobého hlediska je totiž jedním z nejlepších způsobů, jak dopomoci místním lidem získat obživu. Posiluje také značně stabilitu v celém kraji,“ říká Matěj Novák.
V rámci projektu zaměřeného na školení řidičů tak společnost Člověk v tísni studentům poskytuje například potřebné teoretické a praktické vzdělání v oblasti řízení těžkých motorových vozidel včetně autobusů. Mezi studenty patří i dvacetičtyřletý Justin, který má dokončené pouze základní vzdělání. „Na kurz jsem se strašně těšil. V rámci kurzu máme sice zaplacené jenom náklady spojené s kurzem, a musím proto pracovat v noci jako noční hlídač, abych měl peníze. Ale o kurz mám opravdu zájem, získat tehle řidičák je tady těžké a až jej budu mít, budu mít mnohem více pracovních možností,“ vysvětluje Justin.
Intenzívní tříměsíční kurz je realizován ve spolupráci se Srílanským dopravním inspektorátem, který absolventům kurzu potvrzuje a vydává řidičské průkazy. „Výuka je kvalitní a řidiči, kteří prošli kurzem u Inspektorátu, jsou velmi žádaní,“ popisuje kurz kooordinátorka společnosti Člověk v tísni Prathajani. Dopravní inspektorát pro východní region totiž pro nedostatek financí a učitelů ukončil tento typ kurzů v roce 2003 a v Trincomalee tak bylo možné získat tento typ řidičského průkazu jenom prostřednictvím velmi špatné výuky prováděné soukromými firmami či ve 240 kilometrů vzdáleném měste Kalmunai. „I proto je v regionu v součásné době velký nedostatek řidičů. Našimi projekty reagujeme na akutní potřeby v místě,“ doplnil Matěj Novák
Celý článek na http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=1943266
Kvůli mýtu se zmenšily autobusy
Rozhodnutí o zavedení mýtného od prvního ledna příštího roku inspirovalo výrobce vozidel. Začali nabízet vozy, které nebudou muset mýtné platit. "Hmotnost největšího z autobusů řady SOR Economic je o deset kilogramů menší než dvanáctitunový limit pro výběr mýtného," říká Michal Kubasa z obchodního oddělení firmy SOR Libchavy, která je druhým největším výrobcem autobusů v Česku po vysokomýtské Karose. Viz na BUSportálu: Autobusy SOR Economic nebudou podléhat systému elektronického mýtného.
Úspornější autobusy SOR mají v největší verzi místo čtyřiceti sedadel o dvě méně a včetně stojících cestujících pojmou 58 lidí místo 67. Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia, mohou tyto autobusy u dopravců uspět. "Je to jen pro kratší přepravy, razantně se odbyt nezvedne, ale dopravci se tak mohou vyhnout placení mýtného," řekl Felix.
Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency, která mimo jiné provozuje dálkovou autobusovou dopravu, je skeptičtější.
"Mýtné pro autobusy dopravující lidi je od vlády ranou do zad, drasticky zdraží dopravu o patnáct procent," tvrdí Jančura. Svou flotilu autobusů ale o vozidla značky SOR rozšířit nechce."Autobusy značky SOR, to jsou devět a půl metru dlouhá vozidla, nehodí se pro dálkovou přepravu. Já je kupovat nebudu. Mohou je ale úspěšně využít regionální dopravci, vždyť mýtné se má od poloviny roku platit i na silnicích prvních tříd," řekl šéf Student Agency.
Vysokomýtská Karosa žádné autobusy do hmotnosti 12 tun nevyrábí. Žádné takové nenabízí ani jeden z největších evropských producentů, německá automobilka DaimlerChrysler.
V nákladní dálkové dopravě se vozy těsně pod hranicí dvanácti tun zatím neuchytily. Letos v létě představila letňanská Avia model D120 s hmotností 11,9 tuny. Nový nákladní vůz ale na odbyt nejde.
"Zájem o vozy do dvanácti tun se může zvýšit, ale jen regionálně, třeba když chce někdo dostat zboží z Prahy do Plzně. Na dálkových trasách je pro dopravce levnější zaplatit mýtné za čtyřicetitunový kamión než vypravit tři dvanáctitunová vozidla," vysvětlil Martin Felix.
Vladimír Kaláb
Člověk v tísni pomohl na Srí Lance vyškolit šedesát nových řidičů autobusů.
15. 12. 2006 PRAHA - Matěj Novák, vedoucí mise Člověka v tísni na Srí Lance, slavnostně zahájil za účasti představitelů Srílanského Dopravního Inspektorátu rekvalifikační kurz pro řidiče autobusů. Šanci na „nový život“ tak dostane 60 mladých mužů bez práce či dokončeného vzdělání. Člověk v tísni působí na Srí Lance od roku 2005, kdy po ničivé vlně tsunami začal poskytovat pomoc postiženým katastrofou ve východni oblasti Trincomalee. „V současnosti je velká část našich projektů zaměřena na vzdělaní. Z dlouhodobého hlediska je totiž jedním z nejlepších způsobů, jak dopomoci místním lidem získat obživu. Posiluje také značně stabilitu v celém kraji,“ říká Matěj Novák.
V rámci projektu zaměřeného na školení řidičů tak společnost Člověk v tísni studentům poskytuje například potřebné teoretické a praktické vzdělání v oblasti řízení těžkých motorových vozidel včetně autobusů. Mezi studenty patří i dvacetičtyřletý Justin, který má dokončené pouze základní vzdělání. „Na kurz jsem se strašně těšil. V rámci kurzu máme sice zaplacené jenom náklady spojené s kurzem, a musím proto pracovat v noci jako noční hlídač, abych měl peníze. Ale o kurz mám opravdu zájem, získat tehle řidičák je tady těžké a až jej budu mít, budu mít mnohem více pracovních možností,“ vysvětluje Justin.
Intenzívní tříměsíční kurz je realizován ve spolupráci se Srílanským dopravním inspektorátem, který absolventům kurzu potvrzuje a vydává řidičské průkazy. „Výuka je kvalitní a řidiči, kteří prošli kurzem u Inspektorátu, jsou velmi žádaní,“ popisuje kurz kooordinátorka společnosti Člověk v tísni Prathajani. Dopravní inspektorát pro východní region totiž pro nedostatek financí a učitelů ukončil tento typ kurzů v roce 2003 a v Trincomalee tak bylo možné získat tento typ řidičského průkazu jenom prostřednictvím velmi špatné výuky prováděné soukromými firmami či ve 240 kilometrů vzdáleném měste Kalmunai. „I proto je v regionu v součásné době velký nedostatek řidičů. Našimi projekty reagujeme na akutní potřeby v místě,“ doplnil Matěj Novák
Celý článek na http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=1943266