Auto-Moto.iHNed.cz: Největší domácí výrobce autobusů Karosa se od počátku příštího roku přejmenuje na Iveco Czech Republic, a.s. Zanedlouho poté přestane i vyrábět pod značkou Karosa a autobusy ponesou pouze název Irisbus-Iveco.
Auto-Moto.iHNed.cz: Největší domácí výrobce autobusů Karosa se od počátku příštího roku přejmenuje na Iveco Czech Republic, a.s. Zanedlouho poté přestane i vyrábět pod značkou Karosa a autobusy ponesou pouze název Irisbus-Iveco.
Výroba autobusů má ve Vysokém Mýtě téměř osmdesátiletou tradici.
Auto-Moto.iHNed.cz 10.12.2006 Společnost Karosa je největším výrobcem autobusů v České republice. Sortiment vysokomýtské továrny sahá od nízkopodlažních městských autobusů, přes autobusy pro linkovou dopravu až k turistickým autokarům.Historie společnosti sahá až do roku 1895, kdy ve Vysokém Mýtě vznikla společnost s názvem První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky. Od výroby kočárů a saní přešla firma k výrobě karoserií pro automobily. Posléze začala na podvozcích jiných výrobců stavět i autobusy. První autokar vyjel z bran továrny v roce 1928. Po druhé světové válce byla továrna znárodněna a v souvislosti s tím získala nový název - KAROSA, národní podnik Vysoké Mýto.
Rok 1989 znamenal pro Karosu, podobně jako pro řadu dalších českých strojírenských firem, ekonomické problémy. Roční produkce továrny dramaticky poklesla ze 3400 na asi 1000 kusů.
Akciová společnost Karosa vznikla v červenci 1993. Na podzim téhož roku do podniku vstoupila společnost Renault V.I., která získala 34 procent akcií továrny. Dalších 17 procent získala Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Odkupem jejího podílu získal Renault v roce 1996 v Karose většinový podíl, který později ještě posiloval odkupem akcií od fondů a drobných akcionářů.
V roce 1999 se Karosa stala součástí holdingu Irisbus, společného podniku firem Renault a italské Iveco. V roce 2003 Iveco podíl Renaultu v Irisbusu odkoupilo a stalo se jeho jediným vlastníkem. Autobusy z Vysokého Mýty mají na českém trhu tradičně vysoký podíl. Podle údajů Sdružení automobilové průmyslu bylo k poslednímu červnovému dni letošního roku v ČR zaregistrováno 11.235 Karos. Druhá společnost v žebříčku, firma SOR, přitom měla v registru pouze něco přes 1200 autobusů.
Karose se daří i na zahraničních trzích. Její výrobky se prodávají ve Francii, Itálii, Německu, Finsku, Švýcarsku, v zemích Beneluxu a dalších evropských státech. Lze na ně ale narazit i v řadě jiných, někdy i dosti exotických zemích.
Zvláštní postavení pak má Karosa v Rusku, kam se autobusy dlouhodobě vyváží. V západosibiřském Megionu dokonce vysokomýtskému autobusu postavili pomník.
Největší domácí výrobce autobusů Karosa se od počátku příštího roku přejmenuje na Iveco Czech Republic, a.s. Zanedlouho poté přestane i vyrábět pod značkou Karosa a autobusy ponesou pouze název Irisbus-Iveco. V pátek o tom rozhodla mimořádná valná hromada společnosti na návrh italského Iveca, které vlastní téměř 98 procent podniku.
"Jde o dokončení integrace Karosy do koncernu Iveco," řekl po skončení valné hromady generální ředitel Karosy Rudolf Černý. Černý odchází od ledna do důchodu a na jeho místo nastoupí dosavadní šéf konstrukce a vývoje Daniel Patka.
Po změně názvu firmy nepřežije dlouho ani značka Karosa. "Až skončí v lednu až únoru výroba autobusů řady 900 do Ruska, bude všechno vyráběno pod značkou Irisbus-Iveco," uvedl Černý. Ostatní vozidla se už nyní vyrábí pod touto značkou. Vysokomýtský podnik letos očekává, že prodá rekordní počet vozidel. Karosa plánuje prodat přes 2300 autobusů oproti loňským 1883 kusům. Z toho 80 procent putuje do zahraničí.
Ekonomické údaje o společnosti Karosa a.s. za rok 2005:
vlastník: Iveco France S.A. (97,98% akcií)
prodaných autobusů celkem: 1883 kusů
- v České republice: 391 kusů
- export: 1492 kusů
počet zaměstnanců: 1637 osob
celkové tržby: 6,304 miliardy Kč
čistý zisk: 395 milionů Kč