BUSmonitor: Pásy v autobuse: povinnost, kterou šidí firmy i cestující.
Místo, kde je bezpečnostní pás naprostou nutností, je sedadlo průvodce. Ten je při náhlém nárazu vymrštěn přímo na přední sklo. Poznámka a foto BUSportál - sedadlo průvodce s tříbodovým pásem v autobuse Mercedes-Benz Tourismo M.

Mrtvých při nehodách autobusů by zřejmě ubylo, kdyby cestující používali bezpečnostní pásy.
Mrtvých při nehodách autobusů by zřejmě ubylo, kdyby cestující používali bezpečnostní pásy.
iDnes.cz - 5. září 2007 Mrtvých při nehodách autobusů by zřejmě ubylo, kdyby cestující používali bezpečnostní pásy. Těmi musí být vybaveny všechny dálkové autobusy vyrobené během posledních tří let. Jde to však obejít - stačí na dálkovou trasu nasadit vůz určený pro regionální linky. Cestujícím přesto pásy nijak nechybí.

Naposledy se autobus bez pásů vyboural v pondělí na Slovensku. Při havárii na trase Spišská Nová Ves - Kladno zemřel jeden cestující a čtyři další byli zraněni.

Na soudy o příčině nehody i samotné smrti pasažéra je podle policie stále brzy, obětí obdobných nehod by však podle odborníků ubylo, pokud by se pasažéři připoutali.

"Autobus je ukrutně bezpečná krabice. Pokud při nehodě lítá člověk ve voze, maximálně si natluče. Navíc sedačka před ním funguje jako airbag. To ale neplatí ve chvíli, kdy lidé začnou vypadávat z oken a vůz je zalehne. Tomu mohou zabránit pouze bezpečnostní pásy," řekl iDNES.cz Radim Jančura, šéf dopravní společnosti Student Agency.

Jančura se tak řadí mezi jasné zastánce bezpečnostních pásů. Byť se je mnozí cestující bojí použít z obavy, že jim třeba při případném požáru zabrání se rychle dostat z vozu. "Takový případ se sice může stát, ale je pouhým procentem mezi 99, kdy použití pásů naopak život zachrání," řekl iDNES.cz dopravní expert Stanislav Huml. S tím souhlasí i další oslovení odborníci.

Finta s pásy se přepravcům vyplácí

Podle zákonů by mělo být vše jasné. "Pásy musí být vybaveny dálkové autobusy vyrobené či registrované po 1. dubnu 2004. Pokud autobus pásy má, je přepravce povinen upozornit na ně cestující. A ti jsou povinni je použít," vysvětlil jednoduchá pravidla mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Jednoduchost českých zákonů je ale v tomhle případě spíš zavádějící. Přestože sedíte ve voze směřujícím na zájezd nebo dálkovou trasu, jistotu, že na sedadle najdete bezpečnostní pás, rozhodně nemáte. Nezáleží totiž na trase, ale homogolaci, tedy technickém zařazení vozu do určité skupiny.

"Zatímco legislativa EU přikazuje vybavit pásy všechny autobusy s výjimkou těch, co jezdí maximálně 80 kilometrů v hodině, čeští zákonodárci si to vysvětlili po svém. U nás pásy nemusí mít regionální autobusy, přestože jezdí stokilometrovou rychlostí a používají se na zájezdy nebo dálkové trasy," vysvětlil Radim Jančura.

Přesně takovým případem je i autobus firmy ČSAD Kladno, který havaroval na Slovensku. "Pásy v něm skutečně nebyly, protože vozy používáme i pro jinou přepravu - regionální, u níž pásy nejsou povinnou výbavou," řekl iDNES.cz Vladimír Hráský z vedení společnosti, která takto postupuje u obou pravidelných linek na Slovensko a jedné sezonní linky do Chorvatska.

Bezpečnostní pásy v těchto vozech najdete jen na čtyřech předních sedačkách, které ovšem pro odpočinek používá druhý řidič.

Podle Jančury právě tento systém přepravcům vyhovuje. "Pokud by česká legislativa nebyla v rozporu s evropskou, většina autobusů, co u nás jezdí po silnicích, by musela jezdit maximálně osmdesátkou, aby se vyhnula nutnosti pořídit do vozů pásy," uvedl přepravce.

Poutat se? Pro většinu cestujících zbytečnost

Jeho společnost to ovšem trápit nemusí. Všechny žluté vozy Student Agency jsou homologovány jako dálkové a bezpečnostní pásy mají. I v tom ale může být háček - většina cestujících je totiž považuje spíš za vtip, než věc, která jim zachrání život. A jen málokdo tuší, že nepřipoutání ho může stát tisíc korun pokuty.

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová si tenhle přístup vysvětluje nízkou propagací a vynucováním ze strany přepravců. "Je nutné dostat to do podvědomí lidí. Nikdo se tu léta nemusel pásat. Lidé ovšem následují příklady. Třeba před měsícem jsme jeli linkou do Brna a byli jsme jediní připoutaní. Ostatní se na nás dívali trochu jako na blázny. Po nás to udělali až lidé sedící přes uličku."

Podle psycholožky by měla zapůsobit i autorita šoféra. "Mikrofonem, stejně jako v letadle, by měl cestující požádat, nikoli poprosit, aby se připoutali," myslí si.

Dopravní expert Stanislav Huml přičítá nízkou morálku v poutání se spíš na vrub pasažérům. "Je to spíš lenost než cokoliv jiného. Pásy vás nejdřív zdrží, pak omezují.. Zodpovědnost leží na straně cestujících."

Podle Humla si s tím velkou hlavu nedělá ani policie. "Autobusy zastavuje zřídka, spíše vůbec. A kontrolu pásání jsem ještě nezažil." Radim Jančura sice několik policejních kontrol svých autobusů i udělených pokut potvrdil, podle něj šlo ale o jednorázové akce.

Policie tvrdí, že poutání lidí v autobusech kontroluje v rámci bezpečnostních akcí zaměřených na obecné dodržování pravidel. "Ve zprávách se to ale zvlášť nevykazuje," řekla iDNES.cz mluvčí pražské policie Eva Brožová.

Andrea Votrubová, iDNES.cz
Přečetli jsme na http://zpravy.idnes.cz/pasy-v-autobuse-povinnost-kterou-sidi-firmy-i-cestujici-pk3-/domaci.asp?c=A070904_143436_domaci_anv. BUSportál poskytl při vzniku materiálu telefonickou konzultaci. Těší nás, že iDnes téma kvalitně zpracovala.