* Zahraničné prepravné povolenia na Slovensku už nebude vydávať ČESMAD* V Sokolově letos začnou jezdit dva autobusy pro vozíčkáře. * Radnice přispěje na nový autobus vrchlabské městské hromadné dopravy * Nový autobus snadno přepraví postižené v Blansku *
* Zahraničné prepravné povolenia na Slovensku už nebude vydávať ČESMAD* V Sokolově letos začnou jezdit dva autobusy pro vozíčkáře. * Radnice přispěje na nový autobus vrchlabské městské hromadné dopravy * Nový autobus snadno přepraví postižené v Blansku *

Zahraničné prepravné povolenia už nebude vydávať ČESMAD

(http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=58114)

ČESMAD nahradia od budúceho roka krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Bratislave, Nitre, Košiciach, Banskej Bystrici a v Prešove

BRATISLAVA 9. novembra (SITA) - Zahraničné prepravné povolenia budú vnútroštátnym dopravcom od budúceho roka vydávať krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Vystriedajú tak Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré nemá podľa kontroly Úradu vlády SR postavenie správneho orgánu a teda nie je kompetentné na túto činnosť. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) preto listom z 12. septembra tohto roka vypovedalo ČESMAD-u dohodu ku koncu tohto roka. Vyplýva to z Koncepcie vydávania zahraničných prepravných povolení dopravcom, ktorú odobrila vláda.

Prepravné povolenia bude podľa tejto koncepcie vydávať päť krajských úradov, a to v Bratislave, Nitre, Banskej Bystrici, Košiciach a Prešove. Vzhľadom na rozsah činností navrhuje MDPT vytvoriť dvanásť štátnozamestnaneckých miest, z toho dve na ministerstve a po dve na každom krajskom úrade. Finančné mzdové požiadavky pre týchto zamestnancov, ktoré odhadol rezort na 2,975 mil. Sk, navrhuje zabezpečiť v rámci rozpočtu verejnej správy na rok 2006 presunom medzi výdavkami rozpočtu MDPT.

Prepravné povolenia sa vnútroštátnym dopravcom vydávajú na výkon medzinárodnej cestnej dopravy. Delia sa na jednorazové prepravné povolenia, ktoré doteraz vydáva ČESMAD, na povolenia CEMT, ktoré vydáva MDPT a na trvalé povolenia pre vybrané krajiny, ktoré sa však po vstupe SR do Európskej únie už nevydávajú. V prvom polroku tohto roka vybral ČESMAD Slovakia na základe zákona o správnych poplatkoch finančné prostriedky v celkovej výške viac ako 5,4 mil. Sk. Pred vstupom SR do Európskej únie tvorila táto čiastka zhruba 65 mil. Sk ročne. Uvedené finančné prostriedky, ktoré sa prostredníctvom MDPT odviedli do štátneho rozpočtu, vybralo združenie ČESMAD bez toho, aby ministerstvu vznikli akékoľvek náklady na zabezpečenie ich výdaja.

Vozíčkářům usnadní cestu autobusy

www.plzeňskydenik.cz - Plzeňský deník - 10.11.2005

V Sokolově letos začnou jezdit dva autobusy pro vozíčkáře. Přispěje na ně i unie.

Sokolov - Vozíčkářům začnou ještě do konce roku v městské hromadné dopravě v Sokolově sloužit dva nízkopodlažní autobusy opatřené zařízením pro pohodlný nástup. Nyní se koná výběrové řízení na nákup autobusů. Další dva by měly vyjet do sokolovských ulic nejpozději do konce března příštího roku.

"Výsledky výběrového řízení předložíme Radě města Sokolova 29. listopadu," uvedl vedoucí odboru správy majetku sokolovské radnice Petr Fischer. Čtyři nové vozy zaplatí radnice v Sokolově a pronajme je společnosti Autobusy Karlovy Vary, která je bude provozovat. Na pořízení autobusů získá město dotaci ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj.

"Náklady na pořízení vozů jsou vyčísleny na více než dvacet tři milionů korun. Z této částky činí dotace přes sedmnáct milionů," doplnil Fischer.

Podle Zdeňka Suchana, ředitele společnosti Autobusy Karlovy Vary, se jedná z hlediska financování nových vozů pro postižené o novinku.

"Sokolov je zatím prvním městem v kraji, se kterým jsme se takto dohodli," potvrdil Suchan.

V Sokolově zatím jezdí pouze jeden autobus opatřený plošinou pro postižené. Vozíčkáři však jeho trasu v jízním řádu nepoznají, neboť není označena.

"V případě poruchy bychom jej nemohli nahradit jiným vozem. Proto zatím jeho trasa v jízdním řádě zanesena není," vysvětlil Suchan s tím, že až vozový park rozšíří o další nízkopodlažní autobusy, v jízdních řádech to vyznačí.

Radnice přispěje na nový autobus vrchlabské městské hromadné dopravy

www.krkonosskenoviny.cz - Krkonošské noviny - 10.11.2005

Vrchlabí - Od Nového roku čekají Městskou hromadnou dopravu rozsáhlé změny. Ty jsou spojené s přechodem financování z krajského úřadu na město.

Jedním z bodů změn je i nákup nového autobusu. Ten by měl být upraven tak, aby byl identifikovatelný jako autobus vrchlabské městské hromadné dopravy.

Diskuse se vedla také o tom, zda-li by se horské město nemělo snažit využívat co nejvíce ekologicky čisté dopravy. Návrh na nákup nového přepravního vozu tak počítal i s variantou takzvaného Ekobusu, který jezdí na plyn a jeho provozem nevznikají žádné exhalace.

Tato myšlenka nakonec narazila na absenci čerpací stanice v okolí Vrchlabí. v "Nejbližší se měla stavět v Jilemnici, která je vzdálená patnáct kilometrů. Sem by se ještě vyplatilo dojíždět tankovat. Ale bohužel nevíme, jestli tam bude určitě. Proto jsme museli od této variaty upustit, což mě mrzí," řekl starosta Vrchlabí Jan Sobotka.

Nakonec bude muset město využít autobus s klasickým naftovým pohonem. Jeho konstrukce je ale netradiční. Přední část, přibližně dvě třetiny, je nízkopodlažní a zadní klasická vyvýšená.

"Tento typ je výhodný pro maminky s kočárky a invalidy na vozíčcích, protože je zde rampa. Nastupování z úrovně chodníku je v jedné rovině a starším lidem tak nečiní obtíže," vysvětlil Sobotka.

Autobus bude provozovat společnost Krkonošská automobilová doprava. Celková cena je přibližně čtyři miliony korun. S nákupem má pomoci dotace 600 tisíc korun, která je ale vázána příspěvkem města ve výši 250 tisíc korun.

"O příspěvku města bude ještě jednat zastupitelstvo na svém nejbližším zasedání," dodal Sobotka.

Nový autobus snadno přepraví postižené v Blansku

www.blansko.cz 10. listopadu 2005,

ČAD Blansko zakoupilo nový autobus. Od začátku listopadu jezdí na nejvytíženější městské lince č. 1. Součástí výbavy tohoto vozu je i plošina umožňující nástup a výstup postiženým osobám upoutaným na kolečkové křeslo. Na jeho zakoupení přispělo i Město Blansko.

„Příspěvek Města 30.000 Kč je v poměru k celkové ceně autobusu spíše symbolický,“ říká místostarosta Ing. Jindřich Král, „ale byla to podmínka, aby ČAD Blansko získal dotaci. Město Blansko přispívá na hromadnou dopravu částkou okolo pěti milionů korun, takže náklady spojené s pořízením nového vozu se promítnou do tohoto našeho příspěvku.“

Omlazení vozového parku probíralo Město s provozovatelem již delší dobu. „Na zkoušku jsme zde měli nízkopodlažní autobus Karosa, ale ten se kvůli reliéfu trasy neosvědčil. Jednání s Městem vyvrcholila jeho finanční účastí na zakoupení nového autobusu s plošinou umožňující nástup a výstup lidem na invalidním vozíku,“ popisuje výběr vozu ředitel ČAD Blansko Jaroslav Hrazdil.

Autobus stál 4 miliony a plošina, na kterou přispěl také stát, 400 tisíc. Nástup nebo výstup s pomocí plošiny trvá 3 minuty. „Pokud by byla hodně využívaná, museli bychom upravit jízdní řády, abychom zajistili návaznost spojů na vlaky apod., ale to ukáže až čas,“ dodal Hrazdil.

Ovšem využití takto upraveného vozu bude ještě širší. To upřesnil ředitel Speciální školy pro děti s více vadami PaeDr. Petr Hanák: „Jako představitel instituce vzdělávající děti s těžkým zdravotním postižením vítám počin ČAD Blansko a Města Blansko, kteří na základě společného projektu pořídili tento autobus. Už jsme se s panem ředitelem ČAD Blansko domlouvali, že nám vyjdou vstříc a na některé naše školní akce získáme tento autobus do pronájmu a budeme ho využívat pro přepravu našich žáků.“

Stanislav Mrázek