* Stát investuje do obnovy autobusů * Táborsko brázdí šest nových nízkopodlažních autobusů (BUSportál: jedná se o 6 Citelisů, z toho dva kloubové) * Rada města Znojma chce jednat o koupi autobusového nádraží * V Novém Jičíně budou jezdit nízkopodlažní autobusy *
* Stát investuje do obnovy autobusů * Táborsko brázdí šest nových nízkopodlažních autobusů (BUSportál: jedná se o 6 Citelisů, z toho dva kloubové) * Rada města Znojma chce jednat o koupi autobusového nádraží * V Novém Jičíně budou jezdit nízkopodlažní autobusy *
3.11.2005 ČTK

Praha - Stát by měl dávat na obnovu autobusů 400 milionů korun ročně.

Po roce 2010 by se tato částka měla ještě zvýšit, a to na půl miliardy korun ročně. Počítá s tím dopravní politika státu. Loni stát dal na obnovu vozového parku 227 milionů korun, řekl František Neterda ze Svazu dopravy na dnešním semináři Společnosti dopravy.

Vláda ale podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové již v roce 2003 schválila program podpory obnovy autobusů a od loňského roku na něj MD poskytuje ze svého rozpočtu 400 milionů korun, které rovným dílem dělí mezi vozidla hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy. Stejnou částku uvolnil úřad i letos a během roku ji navýšil o dalších 38 milionů korun. Se 438 miliony korun ministerstvo počítá i v příštím roce.

Například jen městské dopravní podniky, které provozují dohromady 1500 autobusů, investují ročně do obnovy vozového parku přes čtyři miliardy korun. Z toho z větší části ze svých zdrojů a z peněz od obcí. V celém systému dopravní obslužnosti jezdí přes 6000 autobusů.

Dopravní politika předpokládá, že do roku 2010 by měla vozidla starší deseti let ve veřejných autobusových dopravních systémech tvořit maximálně 40 procent a do roku 2013 dokonce jen 25 procent. Například jen v systémech městské hromadné dopravy ale tvoří autobusy starší deseti let nyní 48 procent všech vozů, a to přitom podniky MHD disponují obecně modernějším vozovým parkem než dopravci zajišťující regionální dopravu.

Počet nízkopodlažních autobusů by měl do roku 2010 tvořit polovinu a do roku 2013 tři čtvrtiny všech veřejných autobusů. Podle Petra Vychodila, náměstka ředitele firmy Ropid, která zajišťuje integrovaný dopravní systém v Praze, jsou to ale při současné podpoře obnovy vozového parku nereálné cíle.

Krize autobusové veřejné dopravy, kterou nyní zažívá západní Evropa, přitom podle Vychodila Česku v takové míře nehrozí. Podíl veřejné dopravy v ČR zatím činí asi 50 procent, zatímco v Německu a Rakousku je to asi 25 procent celkových dopravních výkonů.


www.budnews.cz - 2.11.2005, Zprávy z regionu

Táborsko brázdí šest nových nízkopodlažních autobusů

Matky s kočárky a staří lidé využívají od pondělka lepší cestování na linkách městské hromadné dopravy v aglomeraci Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. Mezi těmito městy začalo jezdit šest nových nízkopodlažních autobusů, které dopravní společnosti Comett Plus předali zástupci Svazku obcí Táborska.

Tábor -

Šest nových autobusů zhruba za 46,88 milionu korun do Tábora doputovalo díky dotaci z fondů Evropské unie na rozvoj dopravy. Dotace představuje 75 procent ceny vozů. Zbytek zaplatily městské rozpočty. Další, tedy sedmý letošní nízkopodlažní autobus, koupila firma Comett Plus, která městskou dopravu v aglomeraci provozuje. Tím pádem stoupl počet takových autobusů firmy na šestnáct.

Nízkopodlažní autobusy zajíždějí především do táborského sídliště Nad Lužnicí, kde bydlí hodně mladých rodin. Autobusy tak přivítaly zvláště matky s kočárky, které ale vidí i chyby. Část řidičů i po zazvonění, jak říká návod pro výstup s kočárkem, nenajíždí co nejblíže k obrubníku. „Pak se stane, že přední kola kočárku zůstanou mezi autobusem a chodníkem, “ míní Edita Staňková.

Součástí „nízkopodlažního“ projektu za 50 milionů korun jsou i další investice. Hotova je oprava táborské autobusové zastávky v Údolní ulici včetně chodníku za 200 tisíc korun. Příští rok přijdou na řadu oprava zastávky u autobusového nádraží v Táboře a instalace velkoplošných informačních tabulí na stejném místě. „Podle harmonogramu prací se tak stane do července příštího roku,“ podotkl Troch.


www.znojmocity.cz

Rada chce jednat o koupi autobusového nádraží

02.11.2005 - Rada města Znojma, která zasedala 10. října, schválila postup veřejného projednávání Strategického plánu rozvoje města Znojma. Postup upřesňuje časovou posloupnost připomínkování tohoto materiálu veřejností a jeho projednávání orgány města.

Rada dále schválila výsledné pořadí nabídek stavebních firem na přestavbu školní budovy č. 348 v Přímětcích na bytový dům. Pořadí vzešlo z veřejné soutěže, kterou hodnotila výběrová komise ustanovená k tomuto účelu radou města.

Vyhodnocena byla soutěže mázhauzů při vinobraní 2005. První cenu a odměnu 15.000,- Kč získal DDM Znojmo, který vytvořil mázhauz věnovaný dětem v kouzelném domě U Adama ze Želetic. Další ceny nebyly uděleny.

Radní nesouhlasili se žádostí dopravních společností, které provozují regionální dopravu na Znojemsku, na zřízení osmi nových odjezdových stání na ulici Dr. Horákové, a to mezi ulicemi Rudoleckého a Tovární. Současně pověřila odbor rozvoje městského úřadu zahájit jednání s vlastníkem autobusového nádraží o odkup tohoto nádraží do majetku města.

Mgr. Josef Molín

mluvčí Rady města Znojma

V Novém Jičíně budou jezdit nízkopodlažní autobusy

3. 11. 2005, ČTK - OSTRAVA -- V Novém Jičíně budou od poloviny příštího roku jezdit nízkopodlažní autobusy. Bezbariérová městská hromadná doprava bude fungovat nejen v centru města, ale nízkopodlažní autobusy budou zajíždět také do městských částí a do přilehlých obcí Šenov u Nového Jičína a Kunín, řekl dnes ČTK vedoucí oddělení rozvoje města Jiří Plandor.

Dodal, že město chystá také úpravy zastávek, které by měly být lépe přístupné tělesně postiženým lidem. Upraveny tak budou například chodníky a přístupy k zastávkám. V autobusech bude zaveden také elektrický odbavovací systém. Podle Plandora nízkopodlažní autobusy neusnadní přepravu pouze handicapovaným lidem, ale také starším občanům nebo maminkám s kočárky. Nízkopodlažní autobusy jsou v současnosti také využívány například v ostravské městské hromadné dopravě.

Náklady na celý projekt jsou zhruba 21 milionů korun, přičemž 75 procent z této částky bude hrazeno z peněz Evropské unie, zbývající náklady zaplatí město. Nový Jičín obdobně jako například Bruntál připravuje ve městě také bezbariérovou trasu, která by měla vést v první fázi centrem města. Trasa by měla odstranit bariéry pro špatně pohyblivé lidi nejen na přístupových komunikacích, ale i v některých objektech. Nový Jičín se tak bude stejně jako Bruntál snažit získat peníze na projekty bezbariérové trasy z Národního rozvojového programu Mobility pro všechny.