BUSmonitor leden: Podnikatel roku expanduje do hotelů a turistiky
První ze žluté flotily, Ayatsy Atlantis (vlevo nahoře), mají už opravdu hodně odjetých kilometrů za sebou. Další značky: Beulas Aura, Mercedes-Benz Travego a Scania Irizar PB. Foto BUSportál.

Článek v MFD 8.1.2007 se týká i autobusové dopravy a je v něm vyjádření šéfredaktorky BUSportálu.
Článek v MFD 8.1.2007 se týká i autobusové dopravy a je v něm vyjádření šéfredaktorky BUSportálu.
Brno - Majitel Student Agency a Podnikatel roku Radim Jančura se chystá ztížit život kolegům v dalších oborech. Kromě již dříve ohlášeného vstupu do železniční dopravy začal s přípravami vlastního hotelového řetězce a nově se také zaměří na služby pro zahraniční turisty v Česku.

„Snažíme se nalézt mezeru na trhu a tu zaplnit. Mezery na trhu jsou spíše v rovině nekvalitních služeb či vysokých cen. Proto jsme se pustili do veřejné dopravy, proto se pouštíme do hotelů,“ říká Jančura, který zůstává jediným vlastníkem firem s více než dvoumiliardovým obratem.

Firma už začíná s rekonstrukcí budovy v Praze na hotel podle vlastního konceptu. Detaily, kde vzniká a jak bude velký, Jančura zatím kvůli konkurenci tají. Zaměří se s ním na českou obchodní klientelu, tedy zákazníky sesterské společnosti Orbix, která prodává letenky firmám.

„Luxusní, a přitom za dobrou cenu, parkování v podzemních garážích, sto metrů od metra. To jsou požadavky české obchodní klientely,“ vysvětlil Jančura.

Nový hotel ho vyjde na sedmdesát milionů korun. „Zatím to financujeme ze svých zdrojů. Koupili jsme hrubou stavbu budovy. Až bude hotova, tak ji budeme zpětně úvěrovat,“ dodal Jančura.

První hotel chce otevřít na konci letošního roku, pak chce ve vybraných krajských městech vybudovat síť podobných zařízení. „Teď je to pilotní projekt, na kterém si otestujeme spolupráci s architekty, stavebními úřady, a hlavně se musíme naučit být dobrými hoteliéry,“ plánuje Jančura. Kvalitou má být čtyřhvězdičkový, cenou tříhvězdičkový. „Jsme takoví zlepšovači služeb a kaziči cen,“ říká s nadsázkou.

Pravdivost jeho tvrzení si už tři roky mohou ověřit cestující na autobusových linkách, kam Jančura nasadil své žluté vozy, dnes jich má osmdesát.

Názory na prudkou expanzi Student Agency v autobusech se různí, řada dopravců mimo zápis upozorňuje, že to ekonomicky firmě nemůže příliš vycházet. Přesto za rok 2005 měla celá firma podle údajů v obchodním rejstříku zisk sedm milionů korun.

„Student Agency přinesla viditelně novou kvalitu do cestování v autobusech na vnitrostátních linkách. Inspirovala ostatní dopravce k přehodnocení vnitrostátního trhu a prospěla cestujícím. Metody, které při tom používá, jsou však specifické. V současnosti obecně sílí pocit, že místo důrazu na stabilizaci dává Student Agency přednost expanzi a střetu s konkurencí. Vývoj bude určitě velmi zajímavý,“ míní šéfredaktorka specializovaného serveru Busportal. cz Dagmar Braunová.

Jančura už v únoru otevře další linku mezi Prahou a Karlovými Vary, na začátku léta chce otevřít spoj z hlavního města do Zlína, na podzim do Českých Budějovic a Českého Krumlova.

Kromě toho chystá nové mezinárodní linky: do Chorvatska, Francie a Španělska. Další expanzi vidí kvůli zavedení mýtného černě.

Své další záměry Jančura dává do souvislosti s mýtem. Pokud jej totiž vláda pro autobusy nezruší, plánuje Jančura přehodnotit zamýšlené zavádění nových vnitrostátních dálkových spojů a více se zaměřit na zahraniční turisty přijíždějící do Česka.

V této oblasti se však nechystá konkurovat stávajícím incomingovým agenturám. Hodlá jim spíše nabídnout volné kapacity v podobě autobusů. Výjimkou má být Brno, kde prozatím nejsou služby pro přijíždějící turisty tak rozšířené jako například v Praze.

Pod pokličkou prozatím drží Jančura plány na soukromé vlaky. Prý záměrně.

Kdy vyjede první vlak nesoucí logo jeho firmy, není stále jasné. Podle něj jeho plány uvízly již před měsícem na „mrtvém“ bodě.

„Čekáme na rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty, zda bude usilovat o zvýšení rychlosti na tratích v ČR ze 160 na 200 kilometrů za hodinu,“ uvedl Jančura.

Autor: JAN SŮRA
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=006&r=ekonomikah&c=659562