Reklama
čtk, aktuálně.cz, Ekonomika.iHNed.cz 6. 1. 2007

Ministerstvo dopravy připravuje zrušení všech zhruba deseti výjimek na dálničních úsecích, které umožňují jízdu bez dálniční známky. Bez poplatků by tak v budoucnu měly zůstat jen ty části dálnic a rychlostních komunikací, které vedou městem.

Termín chystaného opatření je zatím otevřený. "Zrušení těchto výjimek je jednou z ministrových priorit," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Pokud někdo užívá dálnici, měl by za ní platit. Bez privilegií," zdůvodnil ministrovo rozhodnutí. Podle Hanzelky chce ministr dopravy Aleš Řebíček rovněž napsat dopis všem hejtmanům, ve kterém jim svůj úmysl oznámí.

V Česku je v současnosti v provozu 957 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, na 140 kilometrech ovšem řidiči nemusí mít na předním skle vozidla dálniční známku.

Kromě dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a D11 z Poděbrad k Hradci Králové se to týká i obchvatu Plzně, kde byla na podzim otevřena poslední část - tunel Valík. Tento úsek je zpoplatněn od ledna.

Mezi výjimkami jsou například také dvě rychlostní silnice na Ostravsku. Bez nálepky je možné projíždět i zhruba po šestikilometrové dálnici D3 u Tábora, krátký úsek dálnice D5 přes Beroun nebo po části dálnice D1 u Brna.

Výnos z prodeje dálničních známek slouží na další rozvoj dálniční sítě. V roce 2005 se prodalo bezmála šest milionů všech typů známek pro osobní i nákladní automobily za více než tři miliardy korun. Údaje za loňský rok ještě úřady nemají k dispozici, očekává se ovšem vyšší výnos než v roce 2005.