mnoha zpříjemňujícími prvky. Zaujalo čtenáře BUSportálu na internetu: Městská doprava čelí mimořádným vedrům.
Reklama
mnoha zpříjemňujícími prvky. Zaujalo čtenáře BUSportálu na internetu: Městská doprava čelí mimořádným vedrům.
18.7.2007 - Městská doprava čelí mimořádným vedrům

Mimořádně vysoké teploty posledních dnů ztěžují práci všem, kteří ji musí vykonávat na přímém slunci. To se týká i řidičů trolejbusů a autobusů MHD Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO). Vozidla se po celý den pohybují ve výhni sluncem rozpálených ulic a řidiči za jejich volanty musí odvést stejný výkon a najezdit stejný počet kilometrů jako v jiných dnech, kdy je k nim počasí milosrdnější.

Dispečink DSZO ve Zlíně na Podvesné XVII sleduje pravidelně venkovní teploty vzduchu. Nejvyšší teplotu těchto dnů zatím naměřili pracovníci dispečinku v úterý 17. července v 17 hodin. Teplota činila 35,6°C. O den dříve dosáhla maximální teplota 34,4°C. "Takové teploty jsou skutečně vysoké a vyplývají z nich zvýšené nároky na práci zejména našich řidičů," konstatoval ředitel DSZO Ing. Josef Kocháň. Na pracovní podmínky zaměstnanců DSZO v tomto horkém počasí pamatuje vnitropodniková směrnice. Od venkovních teplot, které přesahují 26°C, dostávají řidiči DSZO při nástupu na směnu 1,5 litru balené vody. K dispozici mají také vitaminové přípravky. Kromě se mohou řidiči na točnách osvěžit v odpočinkových objektech i tekoucí pitnou vodou.

Pro celé letní období, které je v DSZO vymezeno trváním letního času, platí také úlevy ve výstroji řidičů. Mohou v teplém počasí nosit krátké kalhoty, rozhalenku nebo tričko - vše je součástí stejnokroje DSZO. Některá vozidla mají v kabině řidiče ventilátory, některá zvlhčovače vzduchu.

"Pokud jde o technické poruchy vozového parku nebo trakční sítě, současné vysoké teploty se na jejich počtu neprojevují. Můžeme zmínit snad jen nutnost nevypínat motor u autobusů, které vyjely prudká stoupání (linky Kudlov, Jaroslavice, Mladcová, Filmové ateliéry). Motor musí zůstat v chodu i určitou dobu po zastavení vozidla, aby v něm na točně pokračovalo proudění chladicí kapaliny," poznamenal ředitel Josef Kocháň. Zvláštní kapitolu tvoří podmínky uvnitř vozidel v MHD za horkého počasí v prostoru pro cestující. DSZO chce být k cestujícím také maximálně ohleduplná a usnadnit jim vhodným větráním cestování v letním vedru. "Zaznamenali jsme několik připomínek cestujících k nedostatečnému proudění vzduchu v nových nízkopodlažních trolejbusech, která jsou od výrobce vybavena pouze malými odklápěcími okénky," uvedl vedoucí dopravního úseku DSZO Ing. Pavel Nosálek. Bohužel, v nabídce nových vozů, ze které DSZO při jejich pořizování vycházela, nebyla možnost objednat nízkopodlažní trolejbusy 24Tr nebo 25Tr s většími posuvnými okny, která by zajistila účinnější výměnu vzduchu v prostoru pro cestující. "Snažíme se však tuto situaci jako jeden z prvních dopravních podniků v ČR řešit dodatečným nahrazováním těchto malých okének většími. Zabýváme se tímto problémem už několik měsíců a vybavili jsme většími okny (jedním nebo i dvěma) už 8 takových sólo trolejbusů (24Tr). U všech šesti kloubových trolejbusů (25Tr), které máme, jsme navíc nainstalovali v jejich přední části odklápěcí střešní otvor, kterým tato vozidla od výrobce vybavena nebyla," upřesnil Pavel Nosálek. DSZO nyní posuzuje možnost využití levnějšího dodavatele bočních posuvných oken a jejich další instalace do vozidel.

Viz http://www.dszo.cz/?section=spolecnost&file=tiskovky&id=50