Řešením provozu cyklistů nemusí být jen vyhrazené stezky. Při umístění preference autobusů do pravého jízdním pruhu je žádoucí legalizace užití pruhu i pro jízdní kola.
Řešením provozu cyklistů nemusí být jen vyhrazené stezky. Při umístění preference autobusů do pravého jízdním pruhu je žádoucí legalizace užití pruhu i pro jízdní kola.
Za upozornění a odkazy děkujeme autorovi a členovi Komise pro cyklistickou dopravu Tomáši Prouskovi, mj. i řidiči autobusu ev. č. 6334 na simulaci viz foto níže..Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu dlouhodobě usiluje o zlepšení podmínek pro cyklisty i na průjezdech s vyššími intenzitami dopravy. V některých místech je povolen průjezd pouze vybraným vozidlům, aby byly zajištěny přiměřené dopravní poměry (zejména omezením průjezdné dopravy). Nejčastějšími dopravními režimy pro omezení negativních dopadů motorové dopravy na městské prostředí jsou pěší zóny (s povoleným vjezdem vybraných vozidel), zákazy vjezdu motorových vozidel, jednosměrné komunikace nebo vyhrazené jízdní pruhy či směry průjezdu. Koexistenci veřejné, cyklistické a pěší dopravy lze v Praze při vhodných dopravních režimech (a chování jednotlivých účastníků...) vyhodnotit jako bezproblémovou.
Koncem roku 2008 bylo rozhodnuto, že pilotní lokalitou bude cyklotrasa A14 (podél Plzeňské ulice). Hlavním důvodem je, že průjezd těmito ulicemi je s ohledem na výškové a dopravní poměry pro cyklisty z velké části Prahy 5 jedinou vhodnou dopravní spojnicí do centra města. Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy v pravé části vozovky sice zajišťoval ve Vrchlického ulici velmi potřebnou preferenci veřejné dopravy, ale nezaručoval přiměřeně bezpečný legální průjezd cyklistům. Dle legislativy totiž legální jízda cyklistů byla možná pouze uprostřed vozovky (de facto na rozhraní jízdních pruhů)!
Toto řešení (na pražské poměry historické - buspruh byl vyznačen v červenci 1999) je dokonce v TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty označeno jako nepřijatelné.
Více:
Cyklisté v (některých) buspruzích.
Pár doporučení pro řidiče autobusů ve vyhrazených pruzích pro autobusy, jízdní kola a taxi
- Cyklisté jsou relativně malí a nevýrazní (zejména ve zpětném zrcátku), v městském provozu velmi svižní.
- Při předjíždění cyklistů zachovávejte maximální možný odstup (bezpečný je zjednodušeně definovatelný jako 1 m + 1 cm za každý km/h předjíždějícího vozidla - tedy ve městě většinou 1,5 m). Myslete na tlakovou vlnu za zádí, za mokra i na zvířenou či odstříknutou vodu.
- Řidiči autobusů jsou pravidelně prověřovaní profesionálové. Ale na kole může jet leckdo (zkušený cyklista i nejistý začátečník), jízda na kole po městě jistou zkušenost také vyžaduje...
Vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy jsou významným prvkem preference veřejné dopravy na komunikacích s vysokými intenzitami motorové dopravy a nedostatečnou propustností. Zajišťují přednostní jízdu autobusů veřejné dopravy, při umístění v pravém jízdním pruhu je však žádoucí legalizace užití takového pruhu i pro jízdní kola. Důvodem je eliminace bezpečnostně nepřijatelného stavu, kdy by cyklista jel vlevo od autobusů a vpravo od ostatních vozidel (tedy na rozhraní obou jízdních pruhů).
S ohledem na platné právní předpisy není možné povolit jízdu cyklistů v jízdních pruzích pro autobusy, ve kterých je provoz řízen světelnými signály pro tramvaje (těmi se mohou řídit pouze tramvaje, případně autobusy a trolejbusy jedoucí ve vyhrazených jízdních pruzích).
K realizaci v létě 2009 je připravováno prodloužení vyhrazeného jízdního pruhu ulicemi Vrchlického a Plzeňská (ve směru do centra) již od ulice Pod Kotlářkou a to včetně provozu jízdních kol.
V Praze je k 20.5.2009 celkem cca 2,5 km průjezdů ošetřených jako vyhrazené jízdní pruhy (nebo výlučné směry jízdních pruhů v křižovatkách) pro autobusy, cyklisty a taxi.
Více: