Na Slavnosti Čechů a Slováků na Velké Javořině 31.7. z Luhačovic autobusem zdarma * Zruší v Plzni noční autobusy MHD ? * V Českém Švýcarsku jezdí londýnský dvoupatrový autobus * Zónový ceník má lidem ušetřit peníze za lístek v autobuse - Connex spustil zkušební provoz integrovaného dopravního systému na zálabské straně Kolínska a na Kutnohorsku * Konkurs ČSAD Hradec Králové skončí bez dluhů *
Na Slavnosti Čechů a Slováků na Velké Javořině 31.7. z Luhačovic autobusem zdarma * Zruší v Plzni noční autobusy MHD ? * V Českém Švýcarsku jezdí londýnský dvoupatrový autobus * Zónový ceník má lidem ušetřit peníze za lístek v autobuse - Connex spustil zkušební provoz integrovaného dopravního systému na zálabské straně Kolínska a na Kutnohorsku * Konkurs ČSAD Hradec Králové skončí bez dluhů *
BUSmonitor červenec 2005 -I.

www.luhacovice.cz - Na Slavnosti Čechů a Slováků na Velké Javořině, které se uskuteční v neděli 31. července od 9.30 hod. do 16.00 hod., zajistili organizátoři dopravu z Luhačovic autobusem zdarma.

Autobus označený "Javořina 2005" odjede v 7.30 hod. z autobusového nádraží a po cestě, směrem na Uherský Brod, bude zastavovat na zastávkách ČSAD. Cestující nesmí zapomenout platný občanský průkaz nebo cestovní pas. Stejně označený autobus bude vyjíždět z Velké Javořiny v 16.15 hod. zpět do Luhačovic.

V programu vystoupí folklorní soubory, dechové hudby, country, bluegrassová skupina a další umělci. Pro děti připravili organizátoři den plný soutěží a her.
www.plzenskydenik.cz - Plzeň - Městská rada bude zítra rozhodovat o nočním provozu městské hromadné dopravy. Desítky lidí mohou přijít o možnost dostat se do práce.

Budou jezdit noční autobusy stejně jako dosud, omezí se jejich provoz po jedné hodině ranní, nebo budou úplně zrušeny? Právě tyto tři varianty budou dnes posuzovat městští radní. Ve hře jsou jako vždycky peníze. Tentokrát na úkor cestujících. Přitom ve schváleném rozpočtu PMDP se s náklady na noční provoz počítá.

"Nočními spoji jezdí lidé do práce, ale pohybují se v nich i opilci, kteří často neplatí jízdné a navíc autobusy demolují," řekl náměstek primátora Vladimír Duchek, který je zároveň předsedou dozorčí rady Plzeňských městských dopravních podniků. Iniciativa ušetřit na omezení nebo zrušení nočních linek vzešla právě z dozorčí rady PDMP. Přesto včera Duchek tvrdil, že není zatím rozhodnut, pro jakou variantu bude hlasovat.

"Počkám na rozpravu v radě," dodal. K variantě uspořit na nočních linkách se však podle našich informací přiklání i někteří další členové rady.

Podle primátora Plzně Miroslava Kalouse stojí město noční autobusy 5,9 milionu korun ročně. Varianta, která počítá s výpadkem jízd od 0:45 do 3:30 by znamenala roční úsporu zhruba 2,5 milionu korun.

"Přesto jsem proti jejich rušení. Žádné ze srovnatelných měst provoz nočních spojů neomezilo. Navíc je využívají zejména lidé pro cestu do zaměstnání a zpět," uvedl Kalous. Stejný názor má i Stanislav Hajný.

"Rozhodně by měly být zachovány v takovém rozsahu jako dosud," řekl.

Městské dopravní podniky zatím zajišťují noční provoz třemi autobusovými linkami. Jedna jezdí z Bolevce přes Lochotín, Vinice, kolem hlavního nádraží na Bory a Novou Hospodu, druhá linka vozí cestující ze Skvrňan přes hlavní nádraží do Černic a třetí z Košutky opět kolem hlavního nádraží přes Lobzy na Doubravku.

V noci od neděle do čtvrtka jezdí autobusy obsazené z jedné pětiny, první a poslední spoje jsou ale obsazené z 80 procent.

"Využívají je lidé, kteří mají pozdní pracovní dobu nebo dřívější nástup na pracoviště, a lidé dojíždějící za prací z vlakového nebo autobusového nádraží," uvedla mluvčí PMDP Alena Vaňková.

Současné noční spoje MHD

linka N1:

Bolevec-Lochotín-Vinice-Hl. nádraží ČD-Jižní Předměstí-Bory-Borská pole-Nová Hospoda

255 kilometrů za noc

linka N2:

Skvrňany-Hl. nádraží ČD-Světovar-Slovany-Čechurov-Černice

149 kilometrů za noc

linka N3:

Košutka-Lochotín-Hl. nádraží ČD-Lobzy-Doubravka

133 kilometrů za noc
czechworldnews.com - MEZNÍ LOUKA - Dvoupodlažní autobus začal jezdit mezi dvěma turistickými centry, Mezní Loukou na Děčínsku a saským městem Königstein. Nová linka jezdí čtyřikrát denně.

Autobus objede v Česko-saském Švýcarsku menší okruh přes Bad Schandau, soutěsky v Hřensku, Pravčickou bránu až na Mezní Louku. Cena za jednu jízdu činí šest eur (180 korun). Dříve jezdily do Hřenska výletní parníky. V dnešních dnech je lodní doprava pro malý zájem a vysoké provozní náklady zastavena. Dvoupodlažní autobus bude jezdit v Labských pískovcích mezi Českem a Saskem až do října.
www.kolinskydenik.cz - 21.7.2005 -Zkušební provoz integrovaného dopravního systému odzkouší během prázdnin.

Kolín/Kutná Hora - Změnu cen přineslo cestujícím na zálabské straně Kolínska a na Kutnohorsku odstartování zkušebního provozu integrovaného dopravního systému, který zahájila před několika dny společnost Connex. Nově se platí podle počtu projetých zón. " Vyhovuje mi to, autobusy jezdí do Kutné Hory každou půlhodinu," pochválil Radek Fencl z Malešova s tím, že by však uvítal levnější jízdné. Pro pravidelné uživatele připravila společnost měsíční jízdné a pro občasné cestující elektronickou peněženku. Za jednu jízdu tak zaplatí majitelé čipové karty o dvě koruny méně. "Výhodou zónového tarifu je, že jízdenka je platná i po přestupu po danou dobu,"vysvětlil obchodní ředitel společnosti Connex Východní Čechy Jindřich Poláček. Do systému zapojil Connex i kutnohorskou městskou dopravu, kde však dosud panuje určitý nesoulad. Cestující se sice pohybuje v jedné zóně a měl by tedy zaplatit v hotovosti devět korun, avšak pro městské autobusy je stanovena cena jízdenky osm korun. Není to sice plně podle nových tarifů, ale obchodní ředitel Connexu soudí, že do podzimu tento rozdíl po jednáních s radnicí zmizí. "Jde zatím skutečně o zkušební provoz, takže nemusí být všude všechno stoprocentní," dodal Jindřich Poláček s tím, že pro začátek vybrali období prázdnin, kdy jezdí méně lidí. Připustil zároveň, že rozložení zón se po praktickém provozu může ještě změnit. Cílem zavedení zón byla snaha zjednodušit dopravu tak, aby lidé při cestě do svého cíle, která často vede i přes několik okolních vesnic, nemuseli platit celou, pro ně v podstatě nevítanou, výletní jízdu. Kromě Kutnohorska zajíždí Connex zejména k automobilce do Ovčár, samozřejmě do Kolína, Týnce nad Labem, ale také Grunty, Libenic nebo Sázavy. Toto území se člení na šestatřicet zón. Při cestě z Kutné Hory do Kolína tak lidé projedou třemi zónami, a zaplatí tak s kartou šestnáct korun. Na druhou stranu do Ovčár se dopraví přes dvě zóny za jedenáct korun. Jednotlivé zóny vypracovali odborníci podle spádovosti obyvatel. Integrovaný dopravní systém vzniká na popud krajského úřadu, který si pro jeho vyzkoušení vybral Connex a ten zase region Kutná Hora spolu se zálabskou stranou Kolínska. Důvodem je to, že na Kutnohorsku, na rozdíl od Kolínska, devadesát procent spojů zajišťuje právě tato východočeská společnost. "Jsme takoví vojáci, kteří mají všechno vyzkoušet v praxi," řekl obchodní ředitel a nevyloučil, že by v budoucnu bylo možné integrovaným systémem propojit i další dopravce například Ropid či Okresní autobusovou dopravu Kolín.

Porovnání cen jízdného na nejčastějších trasách z Kutné Hory v původním kilometrovém tarifu s novým zónovým tarifem

kilometrový tarif / zónový tarif: cena kartou hotově

KH - Kolín 14-20 / 16 18
KH - Ovčáry 28 / 22 24
KH - Týnec n. L. 20 /16 18
KH - Uhl. Janovice 28 / 22 24
KH - Čáslav 20 / 16 18
KH - Sázava 40 / 40 42
KH - Kácov 40 / 40 42
KH - Zruč n. S. 36 / 34 36
KH - Vrdy 24 / 22 24
KH - Žleby 32 / 22 24
KH - Zbraslavice 28 / 28 30

Poznámka: Údaje platí pro nejvýhodnější trasy.

JITKA POKORNÁ, JANA MARTINKOVÁ
ihned.cz - Praha, 22. 7. 2005 - Výjimka: konkurs ČSAD skončí bez dluhů

K zcela ojedinělému závěru se blíží konkurs ČSAD Hradec Králové. Zhruba 180 věřitelů zkrachovalého státního podniku totiž zřejmě dostane své pohledávky zpět v plné výši. Konkursní správce Jiří Jakoubek už rozprodejem hlavního majetku podniku získal asi 77 miliónů korun. Z toho uspokojí věřitele, kteří chtějí celkem 45 miliónů. Zbytek by měl po zaplacení nákladů konkursního řízení připadnout státu jako vlastníku firmy.

"Stoprocentní uspokojení je skutečně vzácné. Takových případů by se dalo od sametové revoluce spočítat na prstech jedné ruky," říká viceprezident Komory specialistů pro krizové řízení a insolvenci Jiří Krejčiřík. Podle něj obvykle věřitelé dostávají jen zlomek pohledávky. "U věřitelů druhé třídy jen několik procent," dodal.

ČSAD Hradec Králové a ČSAD Praha-západ jsou jediné dva podniky, které jejich vlastník, Ministerstvo dopravy, už nestihl zprivatizovat a jež spadly do konkursu. Celkem se zprivatizovalo asi osmdesát podniků ČSAD.

Oba podniky sice měly problémy s hotovostí, ale přitom vlastnily rozsáhlý majetek. Právě to je důvodem, proč byl konkurs tak úspěšný. Stát přesto přišel o milióny korun. Obě zkrachovalá ČSAD totiž ztrácela zakázky a platila náklady konkursního řízení. Hodnota provozů klesla.

Například podnikatel Vladimír Šmídl nabízel ve svém privatizačním projektu za část hradeckého ČSAD 25 miliónů. "Jenže vedení státního podniku se postavilo proti a vláda tento privatizační projekt zamítla," zavzpomínal ředitel odboru financí Ministerstva dopravy Jiří Navrátil. A jen půl roku na to byl na podnik prohlášen konkurs.

Do úpadku jej na podzim 2003 poslala společnost ČSAD Jičín s pohledávkou 1,5 miliónu korun a právě Šmídl s pohledávkou 100 tisíc korun. Přitom podnik měl roční tržby přes půl miliardy. V roce 2002 vykázal čtyřmiliónovou ztrátu.

"Koupil jsem pohledávku, abych mohl podat návrh na konkurs," přiznal Šmídl. Když s privatizačním projektem neuspěl, snažil se k němu dostat jinak. Nakonec uspěl, když části podniku, o které stál, vydražil za 20,5 miliónu korun.

Proč vlastně ČSAD zkrachovalo? "Jeho dluhy vznikly při privatizaci jednotlivých závodů podniku v menších východočeských městech při vnitropodnikovém zúčtování," sdělil Navrátil. Zatímco podle něj vedení státního podniku všechny své dluhy vůči odděleným pobočkám uznalo, šéfové zprivatizovaných poboček své dluhy vůči zbylému podniku neuznali.

"Zdá se mi, že podnik byl stažen do konkursu uměle. Ale nevěřím tomu, že by šlo o dohodu mezi vedením státního podniku a majiteli privatizovaných závodů. Ani Šmídl jistě nebyl dohodnut se správcem Jakoubkem," míní člen dozorčí rady a odborový předák ČSAD Hradec Králové Zdeněk Wahl. Přitom nejen vedení ČSAD, ale i odbory se proti konkursu odvolaly s tím, že podnik měl tehdy dost peněz na uhrazení dluhů.

Šmídl však vidí důvody krachu ČSAD jinde. "V řízení firmy byl velký nepořádek. A když jsem v dražbě získal provoz ve Vysokém Mýtě, musel jsem hned třetinu lidí propustit. Byla tam velká přezaměstnanost," poznamenal.

Podobně zkrachovalo i ČSAD Praha-západ. Jeho majetek dosahuje účetní hodnoty zhruba 190 miliónů korun. Přitom výše jeho závazků se pohybovala pouze kolem 30 miliónů. Ivan Chvojka, jenž byl tehdy Ministerstvem dopravy pověřen řízením pražského ČSAD, rovněž pohledávky věřitelů zpochybňoval a konkurs musel stejně jako v případě Hradce Králové potvrdit až odvolací soud. ČSAD mělo rozsáhlé pozemky v pražské Chuchli a areál na Smíchově. Tento majetek byl již prodán a konkurs je před ukončením.

Autor: Jan Činčura