* Ústecký kraj vypíše výběrové řízení na autobusového dopravce * Plynofikace autobusů v Karlových Varech se musí přepracovat *
* Ústecký kraj vypíše výběrové řízení na autobusového dopravce * Plynofikace autobusů v Karlových Varech se musí přepracovat *

Ústecký kraj vypíše výběrové řízení na autobusového dopravce

23. 3. 2006 ČTK

Ústí nad Labem -- Ústecký kraj vypíše výběrové řízení na autobusového dopravce v regionu. Kraj vypověděl smlouvu největšímu regionálnímu dopravci, Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK), kvůli vysoké částce požadované za úhradu ztráty z provozu linek. Do výběrového řízení se budou moci přihlásit všichni dopravci, rozhodovat bude cena za kilometr. Novinářům to dnes řekl ústecký hejtman Jiří Šulc.

Kvůli vypsání výběrového řízení se příští týden mimořádně sejde rada kraje. "Transparentní výběrové řízení je jediným možným řešením, jak se dopátrat objektivních nákladů na provoz," uvedl Šulc. Do soutěže se budou moci přihlásit čeští i zahraniční dopravci. S některými již kraj jednal.

Dopravní podnik Ústeckého kraje dostal loni od kraje 180 milionů korun, letos požadoval o 130 milionů korun víc. Šulc uvedl, že pro samosprávu je návrh podniku nepřijatelný. Mluvčí DPÚK Marek Ženkl řekl, že firma požaduje pouze náhradu toho, na co má ze zákona nárok. Peníze podle něj potřebuje společnost nejen na úhradu ztráty z provozu linek, ale i na nákup nových autobusů a podobně.

DPÚK vlastní licence na provoz linek do roku 2011, v jeho majetku je také většina autobusových nádraží a zastávek ve městech a obcích. "Připravujeme řešení, co s tím," uvedl Šulc.

Podnik vlastní zhruba 400 autobusů a zaměstnává bezmála 400 lidí. Denně přepraví okolo 60 000 cestujících.

Plynofikace autobusů se musí přepracovat

Karlovarské noviny www.karlovarskenoviny.cz - 23.3.2006

Zastupitelé budou v dubnu posuzovat, zda město nakoupí zatím jen pět autobusů na plyn a zda má být ve městě vybudována čerpací stanice na plyn. To je zásadní posun.

Karlovy Vary - Město Karlovy Vary nezíská v letošním roce mnohamilionovou dotaci na plynofikaci městských autobusů. To je důvodem, proč se radní v úterý rozhodli, že projekty na plynofikaci vozového parku se musí přepracovat. O tom, zda je tato akce efektivní, rozhodnou nakonec zastupitelé na dubnovém zasedání.

"V úterý zasedala valná hromada, která se unesla na dvou věcech. Město jako jediný akcionář ukládá představenstvu Dopravního podniku zpracovat nový projekt, jehož výsledkem bude získání dotací z operačních programů, které se vypisují na období let 2007 až 2013," vysvětlil primátor Zdeněk Roubínek.

Zároveň musí představenstvo připravit projekt i na získání dotací od ministerstva dopravy. To totiž má hradit rozdíl cen mezi běžnými a plynovými autobusy.

Podle primátora Roubínka chce přesto město už letos nakoupit pět autobusů na plyn. Původně jich mělo být sedmnáct. Radní už také jednali s plynárenskou společností o vybudování čerpací stanice. "Už letos by investovala do výstavby patnáct milionů korun," upřesnil primátor.

Nákup autobusů i výstavbu čerpací stanice musí ovšem ještě schválit zastupitelé. "Pokud to zastupitelé neschválí, není důvod stanici stavět," poznamenal náměstek primátora Petr Keřka, který patří k velkým zastáncům plynofikace autobusů.

Předseda finančního výboru Jaroslav Fiala už minulý týden uvedl, že bez dotace není plynofikace na místě. "Během týdne došlo k několika změnám, které budu muset nastudovat. Je ale dobře, že s tímto projektem chce město počkat do doby, než budeme vědět, zda dotaci získáme," doplnil Fiala.

INVESTICE DO PLYNOFIKACE
  • nákup sedmnácti autobusů na plyn má stát 112 milionů korun
  • cena běžného autobusu na plyn je šest a půl milionu korun, rozdíl má vyrovnat ministerstvo dopravy
  • výstavba čerpací stanice na plyn má stát 10 až 20 milionů korun. Plynařská společnost už přislíbila, že stavbu za 15 milionů korun vezme na sebe sama
  • podle náměstka primátora Petra Keřky budou ceny plynu stejné