* Swissinfo: Autobusy Volvo v Bernu budou jezdit na bioplyn *
* Swissinfo: Autobusy Volvo v Bernu budou jezdit na bioplyn *
Viz také na BUSportálu:Velká zakázka plynových článkových autobusů Volvo 7700 pro Švýcarsko.
PRAHA/BERN (EcoMonitor) - Již brzy budou autobusy ve švýcarské metropoli Bernu jezdit na bioplyn. Společnost Bernmobil, která provozuje tramvaje a autobusy v hlavním městě, předpokládá, že 32 autobusů Volvo na bioplyn vyjede už v květnu. Zbytek vozového parku pak bude postupně měněn za nedieselové modely, píše Swissinfo.
Basilej, Ženeva, Luzern a Lausanne již autobusy na plyn mají. Zatím však pouze Luzern využívá bioplyn z čistírny odpadních vod. Je to první systém svého druhu ve Švýcarsku a funguje od ledna 2005.
Ve Švýcarsku produkuje bioplyn okolo 450 čistíren odpadních vod. Bernská čistírna je jednou ze tří, které dovedou plyn zpracovat tak, aby jej bylo možné využít jako palivo. O povolení vybudovat zařízení pro úpravu bioplynu však požádalo dalších pět větších čistíren.
Bernská čistírna odpadních vod, na niž je napojeno okolo 190 000 domů, zpracuje každý rok 35 miliard litrů odpadní vody, píše Swissinfo. Vzniklý kal jde do bioreaktorů, kde vyhnívá. Při tomto procesu se pak uvolňuje bioplyn s průměrným obsahem metanu 65 procent. Od roku 1967, kdy je čistírna odpadních vod v provozu, se bioplyn užíval k jejímu vytápění a výrobě elektřiny. V posledních letech však čistírna produkuje více plynu, než stačí sama spotřebovat, a část se tedy musela pálit. Namísto likvidace bioplynu se však ředitel čistírny rozhodl plyn upravovat tak, aby měl stejný obsah metanu jako zemní plyn - tedy 96 procent - a aby mohl být zařazen do plynovodní sítě. Úprava bioplynu zahrnuje kromě zvýšení koncentrace metanu také odstranění oxidu uhelnatého, vody a škodlivých stopových příměsí, např. sirovodíku.
Švýcarská vláda využívání plynu jako pohonu motorových vozidel podporuje zejména kvůli vzrůstajícímu znečištění ovzduší. Ve většině zastavěných oblastí jsou pravidelně překračovány limity pro jemné prachové částice a následná zdravotní péče spolyká miliardy franků. "Množství dusíku emitovaného do atmosféry se díky novým autobusům na bioplyn sníží ze stávajících 75 na 35 tun ročně," řekl Beat Ammann, ředitel bernské čistírny odpadních vod.
Autobusy na bioplyn mají oproti naftovým ještě další výhody. Jsou tišší a jejich palivové nádrže jsou odolnější proti poškození, říká Jean-Marc Hensch, ředitel Švýcarské plynárenské asociace. "Pokud má plyn kudy uniknout, jednoduše zmizí, zatímco nafta se rozlije po zemi a znamená další rizika," řekl Hensch pro Swissinfo.
Ke zvýšení produkce plynu v bernské čistírně odpadních vod došlo zejména v důsledku napojení potravinářských závodů. Od roku 2003 se jejich množství zdvojnásobilo. Bioplyn produkuje také 73 farem při kompostování. Všechny tyto farmy by rády zvýšily své příjmy i kompostováním zbytků jídla. Mezi výrobci bioplynu tedy vládne tuhá konkurence a jeho produkce je rostoucím průmyslovým odvětvím. Zásobovat bioplynem deset procent švýcarských autobusů a aut, což je cílem Agentury pro obnovitelné zdroje energie a plynárenství, však může trvat ještě dlouhou dobu. Ředitel agentury Arthur Wellinger předpovídá, že v roce 2010 bude ve Švýcarsku jezdit na plyn 10 procent vozidel, z toho na bioplyn pouhá desetina, napsal server Swissinfo.
Podle článku Julie Huntové na serveru Swissinfo ze dne 6. 3. 2006
Hana Hermová
Swissinfo: Autobusy v Bernu budou jezdit na bioplyn
www.ekolist.cz 22. března 2006 09:51PRAHA/BERN (EcoMonitor) - Již brzy budou autobusy ve švýcarské metropoli Bernu jezdit na bioplyn. Společnost Bernmobil, která provozuje tramvaje a autobusy v hlavním městě, předpokládá, že 32 autobusů Volvo na bioplyn vyjede už v květnu. Zbytek vozového parku pak bude postupně měněn za nedieselové modely, píše Swissinfo.
Basilej, Ženeva, Luzern a Lausanne již autobusy na plyn mají. Zatím však pouze Luzern využívá bioplyn z čistírny odpadních vod. Je to první systém svého druhu ve Švýcarsku a funguje od ledna 2005.
Ve Švýcarsku produkuje bioplyn okolo 450 čistíren odpadních vod. Bernská čistírna je jednou ze tří, které dovedou plyn zpracovat tak, aby jej bylo možné využít jako palivo. O povolení vybudovat zařízení pro úpravu bioplynu však požádalo dalších pět větších čistíren.
Bernská čistírna odpadních vod, na niž je napojeno okolo 190 000 domů, zpracuje každý rok 35 miliard litrů odpadní vody, píše Swissinfo. Vzniklý kal jde do bioreaktorů, kde vyhnívá. Při tomto procesu se pak uvolňuje bioplyn s průměrným obsahem metanu 65 procent. Od roku 1967, kdy je čistírna odpadních vod v provozu, se bioplyn užíval k jejímu vytápění a výrobě elektřiny. V posledních letech však čistírna produkuje více plynu, než stačí sama spotřebovat, a část se tedy musela pálit. Namísto likvidace bioplynu se však ředitel čistírny rozhodl plyn upravovat tak, aby měl stejný obsah metanu jako zemní plyn - tedy 96 procent - a aby mohl být zařazen do plynovodní sítě. Úprava bioplynu zahrnuje kromě zvýšení koncentrace metanu také odstranění oxidu uhelnatého, vody a škodlivých stopových příměsí, např. sirovodíku.
Švýcarská vláda využívání plynu jako pohonu motorových vozidel podporuje zejména kvůli vzrůstajícímu znečištění ovzduší. Ve většině zastavěných oblastí jsou pravidelně překračovány limity pro jemné prachové částice a následná zdravotní péče spolyká miliardy franků. "Množství dusíku emitovaného do atmosféry se díky novým autobusům na bioplyn sníží ze stávajících 75 na 35 tun ročně," řekl Beat Ammann, ředitel bernské čistírny odpadních vod.
Autobusy na bioplyn mají oproti naftovým ještě další výhody. Jsou tišší a jejich palivové nádrže jsou odolnější proti poškození, říká Jean-Marc Hensch, ředitel Švýcarské plynárenské asociace. "Pokud má plyn kudy uniknout, jednoduše zmizí, zatímco nafta se rozlije po zemi a znamená další rizika," řekl Hensch pro Swissinfo.
Ke zvýšení produkce plynu v bernské čistírně odpadních vod došlo zejména v důsledku napojení potravinářských závodů. Od roku 2003 se jejich množství zdvojnásobilo. Bioplyn produkuje také 73 farem při kompostování. Všechny tyto farmy by rády zvýšily své příjmy i kompostováním zbytků jídla. Mezi výrobci bioplynu tedy vládne tuhá konkurence a jeho produkce je rostoucím průmyslovým odvětvím. Zásobovat bioplynem deset procent švýcarských autobusů a aut, což je cílem Agentury pro obnovitelné zdroje energie a plynárenství, však může trvat ještě dlouhou dobu. Ředitel agentury Arthur Wellinger předpovídá, že v roce 2010 bude ve Švýcarsku jezdit na plyn 10 procent vozidel, z toho na bioplyn pouhá desetina, napsal server Swissinfo.
Podle článku Julie Huntové na serveru Swissinfo ze dne 6. 3. 2006
Hana Hermová