V Pražské integrované dopravě (PID) zdražují jízdenky * Bojkot hrazení dobrovolného příspěvku kraji do systému základní dopravní obslužnosti ze strany Českých Budějovic stále trvá * Kolínská Městská autobusová doprava na prvním místě v průzkumu spokojenosti pardubických studentů * Autobusy nahradí v Ústeckém kraji některé vlakové spoje * Ke změnám jízdních řádů linkové a železniční dopravy dojde od neděle 12. června na území celého Zlínského kraje
V Pražské integrované dopravě (PID) zdražují jízdenky * Bojkot hrazení dobrovolného příspěvku kraji do systému základní dopravní obslužnosti ze strany Českých Budějovic stále trvá * Kolínská Městská autobusová doprava na prvním místě v průzkumu spokojenosti pardubických studentů * Autobusy nahradí v Ústeckém kraji některé vlakové spoje * Ke změnám jízdních řádů linkové a železniční dopravy dojde od neděle 12. června na území celého Zlínského kraje
(čtk) Praha - V Pražské integrované dopravě (PID) se od 1. července zdraží cena dvoupásmové jízdenky z 12 na 14 korun a cena třípásmové jízdenky z 18 na 20 korun. "Cena ostatních tarifů v přímýstské dopravě včetně předplatných slev zůstává stejná, nemění se ani rozsah poskytovaných slev," informoval Pavel Macků ze společnosti Ropid, která městskou a příměstskou dopravu organizuje. Výše jízdného se mění kvůli zdražení v pražské hromadné dopravě. Například základní lístek PID pro tři pásma, který platí 90 minut, dosud stojí 18 korun. Přitom základní jízdenka v Praze od července zdraží z 12 korun na 20 a bude platit 75 minut. Pro cestující by tak bylo výhodnější koupit si třípásmový lístek, proto se ceny v příměstské dopravě musí zvýšit. V příměstské dopravě zůstává v platnosti jízdenka za osm korun, nebude však platit v Praze. Nemění se ani ceny vícepásmových jízdenek za 24, 30, 36 a 42 korun. "Podrobnější informace obdrží cestující prostřednictvím letáků," uvedl Macků. V Praze základní přestupní jízdenka bude stát 20 korun a cena nepřestupní jízdenky za osm korun se zvýší na 14 korun. Přestupní lístky budou platit ve špičkách 75 minut místo současné hodiny. Platnost nepřestupních jízdenek se prodlouží v metru ze čtyř na pět stanic, v ostatních prostředcích hromadné dopravy na ni lidé budou moci jezdit 20 minut místo nynější čtvrthodiny.
Českobudějovické listy - 13.6.2005 - Jižní Čechy - Bojkot hrazení dobrovolného příspěvku kraji do systému základní dopravní obslužnosti ze strany Českých Budějovic stále trvá.

Jihočeská metropole je tak na základě rozhodnutí zastupitelstva jediným městem v regionu, které z uvedeného systému vystoupily a na zajištění veřejné linkové dopravy se nepodílejí. Hlavním důvodem jsou vysoké investice do vlastního dopravního podniku a tvrzení, že by tak přepravu osob dotovaly dvakrát.

Kraj letos na základní dopravní obslužnost meziměstskými spoji a spoji městské hromadné dopravy vyjíždějícími za hranici měst vynakládá 380 milionů korun. Podíl obcí, které se díky příspěvkům mohou mimo jiné podílet na sestavování co nejvýhodnějších jízdních řádů, činí 12,5 milionu.

Budějovice si jako jednu z podmínek opětovného vstupu do systému kladou zohlednění provozování vlastního dopravního podniku ve vzorci, dle kterého se výše příspěvku na dopravní obslužnost vypočítává. "Do města denně dojíždí 15 až 20 tisíc lidí z celého kraje. Využívají naše autobusy, jejichž provoz dotujeme 130 až 150 miliony korunami ročně, tedy 10 procenty městského rozpočtu. Už jenom proto bychom měli mít v systému dopravní obslužnosti výsadní postavení," míní náměstek českobudějovického primátora Tomáš Kubín (ODS).

Jak Kubín dále uvedl, příspěvek města vidí jako správnou věc, ale spíše než o peníze tu jde o princip. Těch 1,6 milionu korun na dopravní obslužnost pro letošek by prý město uhradilo bez problémů.

První náměstek hejtmana Robin Schinko (ODS) považuje možnost zohlednit českobudějovický dopravní podnik ve vzorci pro výpočet příspěvku za zcela novou myšlenku. "Jsme ale připraveni se tím zabývat. Stojíme o to, aby se Budějovice do systému vrátily a ten mohl dosavadním způsobem setrvat do doby, než v kraji začne plošně fungovat integrovaná doprava," upřesnil.

Systém integrované dopravy by byl pro Budějovice výhodný. V jeho rámci by mohly z peněz na dopravní obslužnost poskytnutých krajem hradit i prokazatelnou ztrátu vlastní městké hromadné dopravy. "Integrovaná doprava je ale pro cestující komfortem, za který by kraj zaplatil daň v podobě navýšení příspěvků na dopravní obslužnost o 200 až 300 milionů korun," naznačil Schinko.

Kubín i Schinko přesto doufají, že se nakonec město s krajem o znovuzařazení Budějovic do systému dohodnou. Sami se o to chtějí zasadit během již naplánovaných jednání.

Věří v to i krajský radní a starosta Písku Luboš Průša (ODS). "Systém je o solidaritě mezi obcemi. Neúspěch by mohl nastartovat jeho celkovou erozi a prakticky neřešitelnou situaci, jakým způsobem dopravní obslužnost v kraji vlastně nastavit," uzavřel.
Kolínský deník - 13.6.2005 - Kolín - V průzkumu spokojenosti cestujících, který v několika českých městech prováděli vyškolení tazatelé z Pardubické univerzity, skončila kolínská Městská autobusová doprava na prvním místě. Průzkum spokojenosti se uskutečnil v celé síti linek provozovaných MAD. Celkem se studenti dotázali 536 cestujících. Více než tři čtvrtiny z nich uvedly jako místo svého bydliště Kolín. "Třiadevadesát procent dotázaných je se službami dopravce zcela nebo spíše spokojeno, což svědčí o velmi dobré orientaci podniku na zákazníky. Tato hodnota je vůbec nejvyšší ze všech dosud prováděných průzkumů," shrnuje zpracovatel průzkumu Michal Matoušek. "Na vavřínech určitě neusneme. Uvidíme, jak se bude vyvíjet situace po koupi společnosti novým vlastníkem," komentoval ředitel František Martínek. Zpracovatel průzkumu připomněl, že za nejpodstatnější připomínku cestujících lze považovat požadavek na zavedení večerní a noční dopravy. Toto přání vyslovil každý jedenáctý dotázaný. "Dalším zajímavým jevem je požadavek neprodávat MHD jinému dopravci, který se objevil v osmi případech," dodává Matoušek.

(mar)
Ústecký deník 11.6.2005 Ústí nad Labem - Autobusy nahradí v Ústeckém kraji některé vlakové spoje. V neděli 12. června začne na železnici platit nový jízdní řád, v němž bude chybět na území regionu 52 vlakových spojů. Celkem deset měst a obcí požádalo o náhradu těchto spojů. "Už v pondělí začne jezdit autobus na lince Prunéřov-Kadaň-Vilémov-Maštov-Krásný Dvůr-Podbořany, který nahradí deset zrušených vlakových spojů," řekl včera František Janačík z tiskového oddělení Ústeckého kraje. České dráhy podepsaly s Ústeckým krajem na konci května smlouvu o zajištění regionální osobní dopravy na letošní rok. Náhradní autobusovou dopravu požadují zejména obce na Chomutovsku.
Zlínské noviny 11.6.2005 Zlínský kraj : Ke změnám jízdních řádů linkové a železniční dopravy dojde od neděle 12. června na území celého Zlínského kraje. Týkat se budou více než 40 autobusových linek a tří železničních tratí. Podle tiskového mluvčího Zlínského kraje Patrika Kamase se ve většině případů jedná o změny v čase, které si obce sami vyžádaly pro kvalitnější dopravní obslužnost. Upozornění na časové změny najdou všichni občané nejpozději v sobotu v podvečer na jednotlivých zastávkách. ( gas)