BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid

Další dojmy z testování kandidátů na "Bus of the Year 2019" v kategorii městských autobusů. Tentokrát hybridní verze Citara od Mercedesu.
Další dojmy z testování kandidátů na "Bus of the Year 2019" v kategorii městských autobusů. Tentokrát hybridní verze Citara od Mercedesu.
Michal Štengl, šéfredaktor magazínu TRANSPORT A LOGISTIKA CZ, se v Chorvatsku svezl druhým ekologickým autobusem. A dojmy z pozice řidiče jsou velmi pozitivní:

Navenek se hybridní verze o té běžné liší jenom tím, že má vlevo vzadu druhý "hrb", kde jsou ukryté superkondenzátory.

Interiér byl jednoznačně nejponuřejší a nejobyčejnější ze všech testovaných autobusů, hlavně směrem dozadu, kde v pravém rohu hodně „stínil“ tunel s chlazením motoru. Autobus příliš neprosvítiliy ani tmavě zelené sedačky s dost krátkým sedákem, dost obyčejné tmavě šedé plasty či chybějící třetí dveře vzadu (u městského autobusu zvláštní volba).

Naopak za volantem se veškeré chmury rozehnaly, Citaro má totiž jasně nejlepší pracoviště řidiče. Přístrojová deska je přehledná, všechny důležité a nejčastěji používané ovladače má po ruce. Přístroje jsou dobře čitelné a informací je tak akorát, aby řidiče nepřehlcovaly jako v Irizaru. Citaro má také nejlepší výhled, a to díky tenkým A-sloupkům. Pozice za volantem je prostě perfektní.

Když jsem se poprvé rozjel, myslel jsem si, že se snad Mercedes spletl a přivezl elektrický autobus. Motor, resp. celý hnací řetězec, jsem totiž na rozdíl od elektrického Irizaru vůbec neslyšel. A potvrdil to německý kolega Sascha Böhnke z magazínu Omnibusrevue, který na zadním sedadle naměřil v rychlosti 50 km/h úroveň hluku 67 dB(A). V Irizaru ie tram to bylo 74 dB(A) a v Hueliezu 71 dB(A). Také jízdní komfort je o třídu lepší než v ie tram, na rozbitých sinicích v Záhřebu jsem se chvílemi pohupoval jako v coachi. Řízení Citara je snadné, tenhle autobus okamžitě padne do rukou. A to zdaleka neplatí o každém. Možná k tomu přispělo nové elektrohydraulické řízení (ke snížení spotřeby určitě).

Přínos hybridního pohonu řidič pozná spíš když sundá nohu z plynu, než když naopak přidá. Přiznám se, že těch 220 Nm (a 24 kW/33 k) od elektromotoru nějak pocítím, protože 220 kW (300 k) a 1200 Nm produkovaných šestiválci OM 936h o objemu 7,7 l nějakou výraznou dynamiku nezajišťuje. A to ani na městský autobus, který byl navíc obsazený jen 15 lidmi. Co teprve, když jich bude povolených 105. Pocit vnímání dynamiky ale dost ovlivňuje šestistupňový automat ZF Ecolife, který rychle řadí v úzkém pásmu 900 až 1100 otáček, takže už ve 40 km/h má zařazenou šestku.

Jakmile ale řidič sundá nohu z plynu, nebo šlápne na brzdový pedál, elektromotor se promění v generátor a výrobou elektřiny pro kondenzátory funguje jako účinná a velmi plynulá motorová brzda. Do zastávek se zastavuje mnohem příjemněji než s konvenčními brzdami. Když je na palubě víc lidí, stačí aktivovat první stupeň motorové brzdy a autobus krásně doklouže do zastávky. Prostě perfektní. Jak mi prozradili lidé z Mercedesu, optimální účinek se ladil poměrně dlouho a původně byl mnohem intenzivnější.

Kondenzátory mají celkovou kapacitu 2 AH a při každém brždění do zastávky by se měly nabít. Na plnou kapacitu se ale dostanou i za jízdy během minuty, a to díky alternátoru. Mild hybridní systém vážící 156 kg používá 48V technologii, takže tu nejsou žádné oranžové vysokonapěťové kabely a není tudíž potřeba žádné speciální servisní vybavení ani školení pro techniky. Ani řidiči nemusí nijak měnit jízdní návyky. Hybridní systém by měl přinést teoretickou úsporu 8,5 % paliva (snížit TCO o 2,5 %), v praxi se ale pohybuje 6 až 7 %. Životnost kondenzátorů je asi 50 000 cyklů, což odpovídá provozu 10 let. Cena je stanovená na 10 500 eur, přičem vedle hybrindího systému dostanete i sepciální zadní nápravu ZF používající nízkoviskózní olej, u níž je servisní interval výměny prodloužený ze 180 000 na 240 000 km.

Euro test: Elektrický Irizar ie-tram


BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
BUS EURO TEST 2018: Mercedes-Benz Citaro Hybrid