
Účelem je snaha čelit závislosti zemí EU na Číně, která je jedním z největších producentů lithia. Připravuje se konsorcium, které bude dodávat e-busy do Latinské Ameriky. Firmy EU naopak získají snadnější přístup k bohatým zdrojů lithia.
Účelem je snaha čelit závislosti zemí EU na Číně, která je jedním z největších producentů lithia. Připravuje se konsorcium, které bude dodávat e-busy do Latinské Ameriky. Firmy EU naopak získají snadnější přístup k bohatým zdrojů lithia.
Evropská komise jedná s výrobci vozidel a vládami o vytvoření konsorcia soukromého sektoru, které by mohlo dodávat elektrobusy do Latinské Ameriky. Uvádí to agentura Bloomberg s odvoláním na lidi obeznámené s plánem, kteří chtějí zůstat v anonymitě. Na oplátku to má usnadnit přístup firem EU k nalezištím lithia v zemích Latinské Ameriky, které mají jeho bohaté zdroje. Odhaduje se, že poptávka po lithiu, které se používá pro baterie do elektrických vozidel, v nadcházejících letech rychle vzroste: do roku 2030 dvanáctkrát a do roku 2050 dvacetinásobně.
Plán je součástí širší strategie EU nazvané Global Gateway a tlaku západních zemí na ochranu svých klíčových průmyslových odvětví a na konfrontaci s Čínou, která má silnou kontrolu nad dodavatelskými řetězci, které jsou pro zelený přechod zásadní. Pro země Latinské Ameriky by spolupráce znamenala rychlejší přechod na bezemisní veřejnou dopravu a snížení fosilních emisí.
V červnu Evropská komise podepsala s Argentinou memorandum o porozumění, kterým se zakládá partnerství mezi EU a Argentinou v oblasti udržitelných hodnotových řetězců surovin týkajících se hodnotových řetězců pro suroviny. Podobná dohoda mezi EU a Chile se očekává v nejbližší době. Obě země mají jedny z největších zdrojů lithia na světě.
Poptávka po elektrických autobusech v Latinské Americe se v příštích několika letech odhaduje na zhruba 10 000 autobusů ročně. Největším městěm s elektickými autobusy je Santiago de Chile následované brazilským Sao Paulem. Mezi hlavní hráče na tamních trzích patří čínští výrobci BYD, Foton a Yutong.