Bezpečnost nebývá klíčovým kritériem pro volbu nových autobusů. Pořizovací cena, provozní náklady, spolehlivost, servis a životnost jsou vždy důležitější, protože mají přímý vliv na ekonomické
Reklama
Bezpečnost nebývá klíčovým kritériem pro volbu nových autobusů. Pořizovací cena, provozní náklady, spolehlivost, servis a životnost jsou vždy důležitější, protože mají přímý vliv na ekonomické
Bezpečnost nebývá klíčovým kritériem pro volbu nových autobusů. Pořizovací cena, provozní náklady, spolehlivost, servis a životnost jsou vždy důležitější, protože mají přímý vliv na ekonomické výsledky každé provozované linky. Přesto je bezpečnost autobusů velmi důležitá.
Vzhledem k hustotě dnešního provozu, stavu vozovek či lidskému faktoru je v podstatě nemožné vyloučit riziko nehody a tím i vážného poškození všech, kterých se taková událost dotýká. Proto je na místě otázka, jak jsou na tom s bezpečností autobusy našeho největšího výrobce, KAROSY a.s. Vysoké Mýto. Na prahu našeho vstupu do EU nabývá tato otázka v souvislosti s harmonizací našich norem se směrnicemi unie ještě většího významu.
Ověřování plnění jednotlivých předpisů vyžaduje značný čas a finance a není reálné homologovat současně dle obou směrnic (EHK a EU), proto se i KAROSA a ostatní výrobci z nečlenských zemí EU řídí Ženevskou dohodou z roku 1958 - soustavou založenou na předpisech EHK (Evropské hospodářské komise OSN), která má mezinárodní působnost a podle níž se řídí i Česká republika. Tuto Dohodu podporují nejen evropské země vč. členských států EU, ale i některé mimoevropské země. Výrobci z členských států EU homologují podle Směrnic ES, závazných pro všechny státy Evropské unie. Pod tlakem globalizace světové ekonomiky však dochází k harmonizaci těchto předpisů a již v této době můžeme říci, že v zásadě jsou si oba systémy velice blízké, některé dílčí předpisy jsou identické. I KAROSA dnes postupně u nových norem přechází na Směrnice ES, vždyť květen 2004, termín našeho vstupu do EU, je už za dveřmi.
Harmonizace norem u malých a běžných autobusů (tj. kompletní produkce KAROSA a.s. Vysoké Mýto) je v podstatě dokončena, nová směrnice 2001/85/EC, schválená Evropským parlamentem, začala platit v loňském roce. Nové homologace ES dle této směrnice budou udělovány od srpna roku 2003, od února 2004 už mohou ( od února 2005 budou muset) členské státy EU zakázat uvedení do provozu těm autobusům, které této směrnici nebudou vyhovovat.
Aktuálním tématem harmonizace jsou nyní požadavky pro převoz osob se sníženou pohyblivostí a zejména požadavky na technická zařízení usnadňující vstup cestujících se sníženou pohyblivostí, pokud budou autobusy takovými zařízeními vybaveny.
Složitější je situace u dvoupodlažních autobusů (jejich parametry definuje předpis EHK 107). Výše uvedená nová směrnice 2001/85/EC pro autobusy v sobě totiž slučuje náplň dosavadních předpisů EHK pro velké (36), malé (52) a dvoupodlažní autobusy (107), jakož i předpisu pro pevnost autobusů (66). Návrh nového předpisu EHK 107, harmonizovaného s touto směrnicí EU, však nezahrnul požadavky kladené na pevnost karoserie dvoupodlažních autobusů, protože předpis EHK 66 se jich doposud netýkal. Protože EU přistoupí pouze na text, který bude přesnou kopií směrnice 2001/85/EC, musí být předpis EHK 107 přepracován. Návrh nového znění tohoto předpisu musí navíc obsahovat ustanovení směrnice EU č. 97/27/EC o obsaditelnosti autobusů a o manévrovacích schopnostech autobusů.
Obě evropské normy (2001/85/EC a 97/27/EC) autobusy KAROSA splňují; autobusy byly reálně testovány jak na pevnost karoserie (vč. převrácení), tak i na manévrovací schopnosti (slalomová jízda na polygonu).
Harmonizace se netýká jen výše uvedených základních konstrukčních norem. Významný prvek aktivní bezpečnosti -brzdy - jsou v soustavě EHK definovány normou EHK 13, která je harmonizována se směrnicí EU č. 71/0320. Tato směrnice od března 2001 nedovoluje uvést v členských zemí do provozu žádný autobus, který tuto normu nesplňuje.
Prvky pasivní bezpečnosti - bezpečnostní pásy, sedadla vč. jejich uchycení a opěrky hlavy jsou v rámci EHK stanoveny normami č. 14, 16, 25 a 80, v rámci EU směrnicemi 74/0408, 76/0115, 77/0541 a 78/0932. Mezi oběma soustavami nejsou zásadní rozdíly.
Autobusy KAROSA splňují i velmi přísné směrnice ES č. 95/28 o hořlavosti materiálů. Homologace autobusů KAROSA ve Francii, která je známá důrazem na požární odolnost autobusů, je toho důkazem.
Kromě výše uvedených norem, z nichž důležité jsou zejména EHK 36 a 66, musí autobusy KAROSA splňovat tyto předpisy :
  • EHK 10 elektromagnetické odrušení
  • EHK 21 vnitřní výčnělky vozidel
  • EHK 24 emise sazí z naftových motorů
  • EHK 28 zvuková signalizace
  • EHK 39 rychloměry
  • EHK 43 bezpečnostní skla a zasklívací materiály
  • EHK 46 zpětná zrcátka
  • EHK 48 montáž osvětlení a světelné signalizace
  • EHK 51 vnější hluk vozidel
  • EHK 89 omezovač rychlostí
  • EHK 90 náhradní brzdové obložení

Řada parametrů je testována v reálných podmínkách - životnost a odolnost autobusů na testovacích polygonech u nás a ve Francii mj. systémem "africké cesty", pevnost karoserie při převrácení z výšky 1 m, hořlavost materiálů zapálením autobusu, manévrovatelnost opět při jízdách na testovacích polygonech.
Závěrem je důležité poznamenat, že autobusy KAROSA nemají udělenu jedinou výjimku z požadavků vyhlášky ČR a současně jsou také schváleny ve státech EU. Je pravdou, že např. plnění požadavků normy EHK 66 či 36 nebylo v minulosti podmínkou pro udělení schválení do provozu ve státech EU, nicméně tamní trh dovedl ocenit existenci těchto záruk, což se projevuje enormním zájmem především na francouzském trhu. Nová evropská směrnice 2001/85/EC (která v sobě právě normy 66 a 36 obsahuje) tak pro autobusy KAROSA nebude žádným překvapením.
Peter Šovčík (Dopravák 7/2003 - původní verze autora)