Bezfosilní palivo pro dálkové autobusy z tuku na vaření
Novinka ve vozovém parku Blaguss: GreenBus. S biogenním palivem HVO100 ušetří až 90 % emisí CO2 oproti běžné naftě a produkuje o 33 % méně jemného prachu a o 24 % méně oxidu uhelnatého. Foto Blaguss

Rakouská autokarová společnost Blaguss bude tankovat do svých dálkových autobusů palivo HVO vyrobené ze zbytků z potravinářského průmyslu a zemědělství. Má podobné složení jako klasická nafta.

Rakouská autokarová společnost Blaguss bude tankovat do svých dálkových autobusů palivo HVO vyrobené ze zbytků z potravinářského průmyslu a zemědělství. Má podobné složení jako klasická nafta.

Rakouský rodinný podnik Blaguss si dal za cíl přeměnit svůj vozový park na pohon na 100% bezfosilní palivo HVO100. Cílem je přispět k ochraně klimatu, přechod na okamžitě ušetřit až 90 % CO2. Autobus s Euro 6 je již nyní nejčistším a nejekologičtějším dopravním prostředkem a obecně má nejnižší srovnávací hodnoty látek znečišťujících ovzduší a skleníkových plynů. Ještě šetrnější je bezfosilní palivo HVO100.

Výroba HVO100 je v současnosti o něco dražší než klasické palivo. Pocítí to i cestující Blagussu, dojde k úpravám v cenové struktuře - podle generálního ředitele Thomase Blagusse - v nízkých procentech.

Zkratka HVO znamená „Hydrotreated Vegetable Oil“ (hydrogenovaný rostlinný olej), číslo „100“ znamená, že se jedná o čistou formu HVO. HVO100 je vyroben z obnovitelných a udržitelných surovin . Jako zelené a čisté palivo se vyrábí na biologické bázi – z rostlinných olejů, odpadního tuku nebo zbytků z potravinářského průmyslu a zemědělství, například použitý kuchyňský olej, živočišné tuky a odpad z potravinářského průmyslu, odpad a zbytky ze zpracování rostlinných olejů, rybí tuk z odpadu ze zpracování ryb, celulózový odpad, technický kukuřičný olej, rostlinné oleje vyráběné udržitelně. HVO100 také neobsahuje síru, aromáty a těžké kovy a při spalování motoru vytváří výrazně méně oxidů dusíku a hluku. HVO se přeměňuje na uhlovodíky katalytickou reakcí s vodíkem (hydrogenací). Tento proces přizpůsobuje vlastnosti rostlinných olejů vlastnostem fosilních paliv.

Použitím HVO100 lze výrazně snížit znečišťující látky a emise:

  •     Až o 90 % méně CO2
  •     Přibližně o 33 % méně jemného prachu a méně částic
  •     Až o 9 % méně oxidů dusíku (NOx)
  •     Až o 30 % méně uhlovodíků (HC)
  •     Asi o 24 % méně oxidu uhelnatého (CO)
  •     Snížené emise polyaromatických uhlovodíků


Palivo lze použít ve stávajících naftových vozidlech, protože má podobné chemické složení jako konvenční nafta, takže není potřeba upravovat motory nebo rozvody. Prvních šest autobusů má být na silnici od května. Pokud se tankování s HVO100 osvědčí, zbytek flotily Blaguss bude brzy následovat.

Blaguss chce být nejpozději do roku 2035 zcela klimaticky neutrální.

Autobusy často jezdí na velké vzdálenosti, dojezd je tak rozhodujícím faktorem při výběru pohonu. Biogenní palivo je v současné době prakticky použitelnou možností pro autobusy, jak nabídnout udržitelnější alternativu k tradičním palivům. U elektrického provozu je třeba počítat s mezizastávkami pro nabíjecí fáze na delší vzdálenosti a výzvy k řešení také představuje hmotnost požadovaných baterií. Dalším problémem je nedostatečně rozšířená nabíjecí infrastruktura. I když výrobci vozidel naplno pracují na vývoji alternativních a ekologických pohonů vhodných i na dlouhé vzdálenosti, nejsou ještě konkrétní výsledky. Pro Blaguss je biogenní palivo v současnosti nejlepší možností na trhu, jak snížit znečišťující látky na minimum.