Barcelona vyzkouší Lion's City 18E
Lion's City 18E v Barceloně. Foto TMB

Po Kolíně nad Rýnem je Barcelona druhým městem, které tento 18 metrů dlouhý kloubový elektrický autobus od MAN s pouze nočním dobíjením otestuje v reálném provozu.
Po Kolíně nad Rýnem je Barcelona druhým městem, které tento 18 metrů dlouhý kloubový elektrický autobus od MAN s pouze nočním dobíjením otestuje v reálném provozu.
Kloubový elektrický autobus pronajímá MAN společnosti Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) na rok. V provozu bude od července na různých linkách s vysokou poptávkou, aby se ověřil jeho dojezd a možnost použití ve městě.

Lion's City 18E patří do osvědčené řady městských autobusů, jejichž počátky sahají do roku 1996, ale tato varianta přichází s pokročilými technologickými řešeními. Pohonný systém 18 metrového kloubového autobusu se skládá ze dvou elektrických centrálních motorů umístěných na druhé a třetí nápravě. To má zajistit lepší jízdní vlastnosti, stabilitu a usnadnit přístup k montáži. Konfigurace nevyžaduje převodový systém mezi nápravami a je tak lépe využit vnitřní prostor, který je optimalizován v zadní části, vozidlo tak přepraví až 120 cestujících.

Dva elektromotory vyvíjejí jmenovitý výkon 320 kW (429 k), jeho maximální výkon je uváděn až 480 kW (644 k). Energie pro pohon pochází z modulárních baterií umístěných na střeše vozidla, osm boxů nabízí  kapacitu až 640 kWh.

Nový elektrický kloubový MAN se nabíjí stejnosměrným proudem pomocí standardní CCS zásuvky průměrným výkonem 100 kW (max. 150 kW) za přibližně 4 hodiny. Podle výrobce má Lion's City 18E dojezd garantovaný po celou dobu životnosti baterií 200 až 270 kilometrů za příznivých podmínek. Tato data jsou pro provozovatele klíčová, protože zatím nejúčinnější kloubové e-busy na trhu kombinují noční nabíjení s příležitostným nabíjením během dne na zastávkách. Znamená to ale vybavit elektrifikované trasy potřebnou infrastrukturou pro rychlé nabíjení.

Oddělení Bus Engineering společnosti TMB autobus MAN Lion's City 18E přizpůsobí pro vstup do provozu od července. Nejdříve se plánuje provoz na trati H16, po které jezdí další kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 a Irizar i2e, což umožní porovnat jejich provozní údaje a výhody. Později bude poskytovat své služby i na dalších frekventovaných linkách sítě TMB. Vozidlo je součástí zkušebního provozu společnosti MAN, stejně jako druhý Lion'City 18E v Kolíně nad Rýnem v Německu.

Test MAN Lion's City 18E je součástí snahy TMB úzce spolupracovat s automobilovým průmyslem na vývoji a ladění čistých vozidel s celkovými výhodami a náklady (plus náklady na celý životní cyklus) srovnatelnými s konvenčními vozidly, urychlit výměnu a přispět tak ke zlepšení kvality ovzduší a prevenci změny klimatu.

Síť barcelonských autobusů je uprostřed přechodu k dekarbonizaci a vyšší efektivitě. Plán přijetí zelené energie zahrnuje nákup 210 bateriových elektrických vozidel v období 2021-2024. Brzy budou elektrifikovány tři vysoce zatížené autobusové linky - H16, H12 a V15. Cílem je, aby do roku 2030 fungovalo 50% vozového parku TMB na elektřinu.

Kromě elektrických autobusů TMB provozuje také více než 100 MAN Lion's City na CNG a s hybridním pohonem.


Barcelona vyzkouší Lion's City 18E
Díky optimalizované zadní části vozu je kapacita kloubového autobusu 120 cestujících. Foto TMB
Barcelona vyzkouší Lion's City 18E
Barcelona vyzkouší Lion's City 18E