
Barcelona plánuje kupovat už pouze čisté autobusy, tzn. bateriová, elektrická, vodíková a vozidla na bioplyn
Během čtyř let bude TMB provozovat 410 čistých vozidel, většina bude elektrická, částečně na palivové články, a na bioplyn.
Během čtyř let bude TMB provozovat 410 čistých vozidel, většina bude elektrická, částečně na palivové články, a na bioplyn.
Plán Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) je mezi lety 2021-2024 nákup 210 bateriových elektrických autobusů, 46 vodíkových autobusů a 154 plynových hybridních autobusů. Znamená to, že v příštích čtyř letech bude 100% nových vozidel (celkem 410) patřit do kategorie „čistých vozidel“ a 62% bude s nulovými emisemi, nad rámec evropských nařízení, které stanoví kvóty 45% a 22,5 %.
První elektrifikované autobusové linky v Barceloně, v roce 2021, budou tři z nejdůležitějších tras městské sítě: H16, H12 a V15. Do roku 2030 bude více než polovina flotily poháněna elektricky (v blízké době se očekává dodávka 23 kusů). Již dnes je cca 63 % z 1157 barcelonských autobusů na stlačený zemní plyn, hybridní nebo elektrický pohon.
Plán představila prezidentka TMB Rosa Alarcón, na konferenci pořádané ve spolupráci s UITP a ATUC: evropským cílem je snížit emise o 55% do roku 2030: „Evropa potřebuje konkrétní plány a opatření a TMB přijala výzvu dekarbonizace a uvede jí do praxe,“ řekla 15. prosince.
Základem návrhu na dekarbonizaci veřejné dopravy v Barceloně spočívá v elektrifikaci autobusového parku, která zahrnuje pečlivé naplánování instalace nabíjecí infrastruktury jak v depech, tak v ulicích. V tomto ohledu TMB podporuje inovativní projekt využít k nabíjení autobusů elektrickou energii ze sítě metra s úsporami až 30%.
Zároveň TMB zahájí provoz vodíkových autobusů s 8 vozidly CaetanoBus v rámci evropského program JIVE 2, který je spolufinancován Evropskou unií. Dorazit by měly v listopadu 2021 a do provozu zasáhnou začátkem roku 2022. V roce 2021 bude mít Barcelona první vodíkovou elektrárnu pro veřejné použití ve Španělsku. Vybuduje a provozovat jí bude Iberdrola. Vodík bude obnovitelného původu vyrobený elekrolýzou a bude k dispozici autobusům i dalším vozidlům.
Třetí cestou je bioplyn, zelená energie, kterou TMB podporuje svou účastí na výzkumných projektech, jako je LIFE Nimbus, přeměna čistírenského kalu na palivo.
První elektrifikované autobusové linky v Barceloně, v roce 2021, budou tři z nejdůležitějších tras městské sítě: H16, H12 a V15. Do roku 2030 bude více než polovina flotily poháněna elektricky (v blízké době se očekává dodávka 23 kusů). Již dnes je cca 63 % z 1157 barcelonských autobusů na stlačený zemní plyn, hybridní nebo elektrický pohon.
Plán představila prezidentka TMB Rosa Alarcón, na konferenci pořádané ve spolupráci s UITP a ATUC: evropským cílem je snížit emise o 55% do roku 2030: „Evropa potřebuje konkrétní plány a opatření a TMB přijala výzvu dekarbonizace a uvede jí do praxe,“ řekla 15. prosince.
Základem návrhu na dekarbonizaci veřejné dopravy v Barceloně spočívá v elektrifikaci autobusového parku, která zahrnuje pečlivé naplánování instalace nabíjecí infrastruktury jak v depech, tak v ulicích. V tomto ohledu TMB podporuje inovativní projekt využít k nabíjení autobusů elektrickou energii ze sítě metra s úsporami až 30%.
Zároveň TMB zahájí provoz vodíkových autobusů s 8 vozidly CaetanoBus v rámci evropského program JIVE 2, který je spolufinancován Evropskou unií. Dorazit by měly v listopadu 2021 a do provozu zasáhnou začátkem roku 2022. V roce 2021 bude mít Barcelona první vodíkovou elektrárnu pro veřejné použití ve Španělsku. Vybuduje a provozovat jí bude Iberdrola. Vodík bude obnovitelného původu vyrobený elekrolýzou a bude k dispozici autobusům i dalším vozidlům.
Třetí cestou je bioplyn, zelená energie, kterou TMB podporuje svou účastí na výzkumných projektech, jako je LIFE Nimbus, přeměna čistírenského kalu na palivo.

Osm autobusů City Gold 12 m na palivové články dodá portugalský CaetanoBus do TMB za rok