Od ledna do listopadu 2021 vyrobila IVECO CR 3 854 autobusů, SOR Libchavy 426 autobusů. Ilustrační foto IDOL
Situace s čipy se zlepšila, meziroční produkce však poklesla u všech kategorií vozidel. Z celkem 4 303 letos vyrobených autobusů pochází 3 854 z Vysokého Mýta a 426 z Libchav.
Situace s čipy se zlepšila, meziroční produkce však poklesla u všech kategorií vozidel. Z celkem 4 303 letos vyrobených autobusů pochází 3 854 z Vysokého Mýta a 426 z Libchav.
Objem produkce automobilů v České republice překonal milionovou hranici. Oproti předchozím letům se tak ale stalo až o dva měsíce později. Celkově bylo do konce listopadu vyrobeno 1 023 772 osobních vozidel, o 2,9 procent méně než v roce 2020. V samotném listopadu přitom výroba díky mírnému zlepšení situace v dodávkách polovodičů meziročně vzrostla. Přes desetinu tuzemské produkce aktuálně tvoří elektrifikované modely, k nimž se od listopadu přidaly nově i hybridní vozy Toyota vyráběné v Kolíně.
„Z aktuálních statistik je patrné, že na trhu s čipy došlo v listopadu k určitému zlepšení. Poprvé od dubna tohoto roku překonaly automobilky hranici 120 tisíc vyrobených kusů měsíčně a český autoprůmysl by se tak mohl v letošním roce přiblížit alespoň loňské výkonnosti. Čipová krize však bohužel stále není za námi a nadále negativně ovlivňuje automobilky i zejména dodavatelské firmy. Ani aktuální výhledy na rok 2022 zatím nejsou zcela optimistické. Apelujeme proto na novou vládu, aby program Antivirus B ponechala v účinnosti a k případné aktivaci připravila systém kurzarbeit“ hodnotí aktuální vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Dobrou zprávou je, že se zahájením výroby modelu Toyota Yaris v Kolíně pokrývá výroba v ČR kompletní paletu elektrifikovaných pohonů. Tuzemští výrobci tak dokážou uspokojit širokou zákaznickou poptávku po vozech s nejen spalovacími motory, ale bateriovými, plug-in hybridními a nově i hybridními pohony.
Osobní vozidla
Celkově bylo do konce listopadu vyrobeno 1 023 772 osobních vozidel, tedy meziročně o 2,9 % méně. Do výkonnosti výroby v dosavadním průběhu roku se promítá nedostatek čipů, jehož následkem bylo omezování výroby prakticky u všech světových automobilek.
I nadále se daří této krizi čelit nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce listopadu vyrobila 257 000 vozidel, tj. o 19,1 procent více než vloni. V listopadu pak bylo v Hyundai vyrobeno 25 400 automobilů (- 1,4 %). ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila celkem 630 317 automobilů, tj. o 8,7 procent méně než v předchozím roce. V listopadu vyrobila automobilka 83 143 vozidel, tedy meziročně o 9,8 procent víc.
Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 66 453 ks (tj. 6,5 %), plug-in hybridů 46 481 ks (tj. 4,5 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a listopadem vyrobila 46 677 BEV a 26 759 PHEV, Hyundai 19 776 BEV a 19 722 PHEV.
Autobusy
Také produkce autobusů oproti loňskému roku v Česku mírně klesla. Vyrobeno bylo 4 303 ks, tj. o 5,8 procent méně. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do listopadu realizovala produkci 3 854 autobusů (- 5,8 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 426 autobusů (- 6,0 %), z nichž bylo 13,6 procent elektrických.
Motocykly
JAWA Moto vyrobila za jedenáct měsíců tohoto roku 974 motocyklů, znamená to meziroční pokles o 6,3 procent.
„Z aktuálních statistik je patrné, že na trhu s čipy došlo v listopadu k určitému zlepšení. Poprvé od dubna tohoto roku překonaly automobilky hranici 120 tisíc vyrobených kusů měsíčně a český autoprůmysl by se tak mohl v letošním roce přiblížit alespoň loňské výkonnosti. Čipová krize však bohužel stále není za námi a nadále negativně ovlivňuje automobilky i zejména dodavatelské firmy. Ani aktuální výhledy na rok 2022 zatím nejsou zcela optimistické. Apelujeme proto na novou vládu, aby program Antivirus B ponechala v účinnosti a k případné aktivaci připravila systém kurzarbeit“ hodnotí aktuální vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Dobrou zprávou je, že se zahájením výroby modelu Toyota Yaris v Kolíně pokrývá výroba v ČR kompletní paletu elektrifikovaných pohonů. Tuzemští výrobci tak dokážou uspokojit širokou zákaznickou poptávku po vozech s nejen spalovacími motory, ale bateriovými, plug-in hybridními a nově i hybridními pohony.
Osobní vozidla
Celkově bylo do konce listopadu vyrobeno 1 023 772 osobních vozidel, tedy meziročně o 2,9 % méně. Do výkonnosti výroby v dosavadním průběhu roku se promítá nedostatek čipů, jehož následkem bylo omezování výroby prakticky u všech světových automobilek.
I nadále se daří této krizi čelit nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce listopadu vyrobila 257 000 vozidel, tj. o 19,1 procent více než vloni. V listopadu pak bylo v Hyundai vyrobeno 25 400 automobilů (- 1,4 %). ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila celkem 630 317 automobilů, tj. o 8,7 procent méně než v předchozím roce. V listopadu vyrobila automobilka 83 143 vozidel, tedy meziročně o 9,8 procent víc.
Také v kolínském závodě Toyoty došlo v uplynulém měsíci ke zlepšení situace. Přispěl k tomu také nový model Toyota Yaris, jehož výroba byla v Kolíně začátkem listopadu slavnostně zahájena. V dosavadním průběhu roku vyrobila Toyota 136 455 vozidel (- 7,7 %), v listopadu to bylo 15 374 vozidel (- 1,4 %).
Ve struktuře tuzemské produkce je dobře patrný trend rostoucí poptávky po vozidlech s alternativními pohony. V dosavadním průběhu roku bylo vyrobeno 112 934 elektrifikovaných - tedy externě dobíjitelných vozidel. Celkový podíl bateriových elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) se tak na celkové produkci podílí z 11 procent.
Autobusy
Také produkce autobusů oproti loňskému roku v Česku mírně klesla. Vyrobeno bylo 4 303 ks, tj. o 5,8 procent méně. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do listopadu realizovala produkci 3 854 autobusů (- 5,8 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 426 autobusů (- 6,0 %), z nichž bylo 13,6 procent elektrických.
Motocykly
JAWA Moto vyrobila za jedenáct měsíců tohoto roku 974 motocyklů, znamená to meziroční pokles o 6,3 procent.