Autonomní e-ATAK premiérově ve Finsku

V návaznosti na norský Stavanger dodal Karsan samořiditelný e-ATAK do finského města Tampere, které vyzkouší přepravu cestujících bez řidiče.

V návaznosti na norský Stavanger dodal Karsan samořiditelný e-ATAK do finského města Tampere, které vyzkouší přepravu cestujících bez řidiče.

Turecký výrobce Karsan vloni v listopadu podepsal smlouvu o prodeji autonomních vozidel s norskou VY Group, jedním z největších provozovatelé veřejné dopravy ve skandinávských zemích. V rámci této dohody dodal 8metrový autonomní e-ATAK skupině VY a finské společnosti REMOTED pro přepravu ve městě Tampere.

Autonomní e-ATAK v posledních letech vozí cestující na 5kilometrové trase v rámci Michigan State University v USA, od roku 2022 v norském Stavangeru a nyní bude prvním finským autobusem bez řidiče, který bude přepravovat cestující v reálných podmínkách na silnici. Generální ředitel společnosti Karsan Okan Baş uvedl: „Karsan je dál první ve skandinávských zemích. Vstoupili jsme na novou půdu a realizovali první finský projekt autonomního vozidla. Karsan Autonomous e-ATAK, který už více než rok a půl přepravuje přes 25 000 cestujících, bude nově sloužit ve městě Tampere. Budeme pokračovat v transformaci světové dopravní infrastruktury s našimi elektrickými a autonomními vozidly, zejména v Evropě."

CEO ADASTEC, turecké technologické společnosti se sídlem v San Franciscu v USA, se kterou Karsan na vývoji autonomního e-ATAK spolupracuje, Ali Ufuk Peker řekl: „Rádi bychom poděkovali společnosti REMOTED, že nám umožnila realizovat náš projekt a důvěřuje naší vizi. Po zkušenostech, které jsme získaly během let z provozu v chladných povětrnostních podmínkách, je příležitostí pro náš autonomní autobus v Tampere ve Finsku znovu prokázat vynikající výkon s autonomní technologií úrovně 4 v těchto náročných podmínky."

Autonomní e-ATAK level-4 může pohybovat bez řidiče na plánované trase, dokáže autonomně jet rychlostí 40 km/h za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Bez řidiče přijíždí k zastávkám na trase, řídí vystupování a nastupování, zajišťuje dispečink a řízení na křižovatkách, přechodech a semaforech.

Základem pro jeho vývoj je 100% elektricky poháněný autobus. Výzkumný a vývojový tým společnosti Karsan ve spolupráci s ADASTEC integroval autonomní software Level-4 vyvinutý ADASTEC do architektury a softwaru Atak Electric o délce 8 metrů, poháněného 220 kWh bateriemi vyvinutými BMW, které jsou schopné produkovat točivý moment 2500 Nm s výkonem motoru 230 kW. Atak Electric pojme až 52 cestujících. Karsan nedávno oznámil významný milník, kdy je autobus bez řidiče schopen projíždět tunely. Na začátku roku 2024 získal autonomní e-Atak v Německu ocenění za design , v roce 2023 zvláštní cenu UITP na summitu v Barceloně a Design Award na Busworld.