Autonomní autobus e-Atak získal povolení pro provoz v Německu
Autonomní Karsan e-Atak s úrovní řízení 4 získal v Německu povolení k provozu v reálných podmínkách. Foto ADASTEC

V úterý 13. května představil ADASTEC v Německu Karsan e-ATAK s autonomním řízením úrovně SAE 4 v hannoverském projektu albus. Jedná se o první plnohodnotný automatizovaný autobus svého druhu v zemi, který získal povolení pro testování od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu. Pojede na sedm kilometrů dlouhé trase v reálných dopravních podmínkách ve městě Burgdorf u Hannoveru.

V úterý 13. května představil ADASTEC v Německu Karsan e-ATAK s autonomním řízením úrovně SAE 4 v hannoverském projektu albus. Jedná se o první plnohodnotný automatizovaný autobus svého druhu v zemi, který získal povolení pro testování od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu. Pojede na sedm kilometrů dlouhé trase v reálných dopravních podmínkách ve městě Burgdorf u Hannoveru.

Světový lídr v oblasti softwaru pro autonomní řízení úrovně SAE 4 v projektu albus (autonomní veřejný autobus) učinil významný krok k budoucnosti dopravních technologií. Podle ADASTEC je poprvé je v Německu nasazen 8 metrový automatizovaný autobus úrovně řízení SAE 4 s více než 20 sedadly. Autonomous e-ATAK od Karsanu je v rámci svého originálního designu vybaven pokročilou sadou senzorů platformy flowride.ai od svého technologického dodavatele ADASTEC. Karsan Autonomous e-ATAK vyvinutý společností Karsan společně se svým technologickým partnerem ADASTEC byl od roku 2022 nasazen v 11 zemích a ve 12 projektech v Evropě a Spojených státech. Nyní byly poprvé schváleny testy v Německu, v čele inovací ve veřejné dopravě je region Hannover v Dolním Sasku.

Uvedení autonomního e-Atak do reálného provozu potvrzuje připravenost systémů veřejné dopravy úrovně SAE 4 pro reálný provoz, zejména v hustě osídlených městských oblastech, jako je Hannover, říká ADASTEC. Autonomní autobus Karsan e-ATAK jezdí na lince 906 v Burgdorfu. Obsluhuje 13 autobusových zastávek, projíždí 10 semafory a zvládá složité městské scénáře včetně bočního a paralelního parkování, kruhových objezdů a přechodů pro chodce. Autobus provozovaný společností ÜSTRA udržuje stálou rychlost 40 kilometrů za hodinu. 

Schválení na úrovni 4 znamená, že se vozidlo může automaticky pohybovat ve veřejných prostorách – vždy v doprovodu řidičů a technického dozoru na palubě. 

Projekt je podporován klíčovými regionálními partnery, včetně Regionu Hannover, ÜSTRA/Regiobus, SLB (Steuern Lenken Bauen) a Technické univerzity Braunschweig, kteří budou monitorovat a analyzovat výkon vozidel pro podporu probíhajícího výzkumu a vývoje. Tento výzkum byl financován Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu Německa (BMDV).

ADASTEC získala od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu (KBA) první schválení pro testování svého automatizovaného systému řízení SAE úrovně 4, což je významný průlom v regulaci. Povolení bylo uděleno pro softwarovou platformu pro automatizované řízení flowride.ai, která je z výroby montována do 8metrového elektrického autobusu Karsan. Tím potvrzuje autonomous e-ATAK soulad s přísnými německými standardy pro testování na veřejných komunikacích. Toto schválení KBA také poskytuje důležité poznatky o dalším vývoji a širším nasazení softwarových řešení pro automatizované řízení ADASTEC a pomáhá přiblížit tuto technologii na trh.

V počáteční fázi provozu se testování zaměří na registrovanou skupinu uživatelů, která poskytne zpětnou vazbu o svých zkušenostech v reálném čase a přinese poznatky pro další vývoj. V následující fázi, pravděpodobně ve III. čtvrtletí, bude Karsan Autonomous e-ATAK fungovat souběžně pro všechny cestující společně s běžnými spoji na trase 906, kde bude speciálně označen pro informování cestujících o svém zkušebním provozu

Schválení pro provoz v Německu znamená pro Karsan Autonomous e-ATAK důležitý krok v expanzi do Německa a poskytuje důležité poznatky pro další rozvoj a širší nasazení.

Karsan e-ATAK s autonomním řízením byl v reálných podmínkách v provozu v 11 zemích v různých geografických oblastech. Jezdil v městských čtvrtích, na letištích, v  univerzitních kampusech. Nasazení v Hannoveru posiluje jeho přítomnost ve střední Evropě s cílem umožnit inteligentní dopravu jak v hustě osídlených městských centrech, tak i v nedostatečně obsloužených oblastech. Srovnatelný projekt s Hannoverem již téměř tři roky běží ve Stavangeru v Norsku.

Naše spuštění v Hannoveru není jen technické nasazení, je to signál, že veřejná doprava Level-4 je připravena k širokému přijetí,“ řekl Dr. Ali Peker, CEO ADASTEC. „Získání schválení testováním KBA je významným potvrzením bezpečnosti a spolehlivosti naší platformy a jsme hrdí na to, že tuto inovaci přinášíme s našimi důvěryhodnými partnery do Německa.“

 


Autonomní autobus e-Atak získal povolení pro provoz v Německu
Autonomní e-Atak provozuje ÜSTRA ve městě Burgdorf asi dvacet kilometrů od Hannoveru. Foto ÜSTRA
Autonomní autobus e-Atak získal povolení pro provoz v Německu
e-Atak je vybaven sadou senzorů platformy flowride.ai od svého technologického dodavatele ADASTEC. Foto ADASTEC
Autonomní autobus e-Atak získal povolení pro provoz v Německu
Foto: Region_Hannover-philipp_schroeder
Autonomní autobus e-Atak získal povolení pro provoz v Německu