"... je třeba přednost tramvají na přechodech pro chodce zachovat a nadále nezpochybňovat a prostřednictvím mediální kampaně znovu a správně vysvětlit, jak je to s předností chodců na přechodech."
"... je třeba přednost tramvají na přechodech pro chodce zachovat a nadále nezpochybňovat a prostřednictvím mediální kampaně znovu a správně vysvětlit, jak je to s předností chodců na přechodech."
V minulých dnech se v médiích objevila informace, že by mohlo dojít ke zrušení přednosti tramvají na přechodech pro chodce, a to na základě návrhů členů expertní skupiny pro přípravu novely zákona o silničním provozu, zřízené ministrem dopravy.
BUSmonitor: Dopravní podnik se obává přednosti chodců před tramvajemi.

Autoklub ČR již odpovídal na otázky novinářů k tomuto tématu, a to v tom smyslu, že takovéto opatření by situaci na přechodech pro chodce nejenže nezlepšilo, ale naopak zhoršilo a že přednost tramvají před chodci má své důvody, zejména
  • zábrzdná vzdálenost kolejových vozidel je nesrovnatelně delší než brzdná dráha automobilů aj. motorových vozidel
  • dráha kolejového vozidla je dána kolejemi; tramvaje aj. kolejová vozidla nemají možnost uhnout před překážkou (vyhnout se chodci) jako mají např. auta
  • prudké brzdění tramvaje představuje nebezpečí úrazu pro cestující
Návrh na zrušení přednosti tramvají na přechodech pro chodce určitě nevzešel od členů výše zmíněné expertní skupiny. Nikdo z členů skupiny toto opatření nenavrhnul, o tomto problému se na zasedání expertní skupiny vůbec nejednalo.

Jako další argument by mohlo posloužit znění předpisů sousedních zemí. Např. v Německu ustanovení § 26 odst. 1 Nařízení o silničním provozu a v Rakousku ustanovení § 9 odst. 2 stejnojmenného nařízení shodně uvádějí:
„… na přechodu pro chodce vozidla kromě tramvají dávají přednost chodcům…“

Je třeba s politováním konstatovat, že zavedení přednosti chodců na přechodech pro chodce neprovázela dostatečně účinná vysvětlující kampaň. Naopak, došlo k tomu, že v této souvislosti byl opakovaně používán „absolutní přednost“. Ten byl samozřejmě zavádějící, někteří občané si jej však zafixovali a dosud se podle toho chovají a neberou na vědomí, že chodci ani na přechodu pro chodce nemají přednost před tramvají a před vozidly s právem přednostní jízdy (s modrými majáky) a že nesmějí vstupovat do vozovky bezprostředně před jedoucí vozidlo (někteří chodci z počátku nedbali ani na červený signál na světelně řízených křižovatkách – pod dojmem, že mají „absolutní“ přednost).

Vývoj nehodovosti na přechodech pro chodce popisuje informace Ředitelství služby dopravní policie takto:
Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu neumožnění nerušeného a bezpečného řejití vozovky chodci ( „nedání přednosti chodci“), přecházejícímu po vyznačeném přechodu zahynulo v roce 2007 celkem 14 chodců (o 2 osoby méně, než v roce 2006). Nejhorší situace byla v roce 2002 a 2001. Podrobnější porovnání je uvedeno v tabulce.

Z uvedeného vyplývá, že je třeba přijmout následující opatření:
Přednost tramvají na přechodech pro chodce zachovat a nadále nezpochybňovat
Prostřednictvím mediální kampaně znovu, a správně vysvětlit, jak je to s předností chodců na přechodech.
Leden 2008, www.autoklub.cz

Autoklub ČR:  Tramvaje a přechody pro chodce: