Stanovisko Autoklubu ČR k připravovanému opatření Policie ČR - provádět dechovou zkoušku na alkohol při každé kontrole. Opatření, které policie od 1. ledna 2010 chystá, je nepřiměřené.
Stanovisko Autoklubu ČR k připravovanému opatření Policie ČR - provádět dechovou zkoušku na alkohol při každé kontrole. Opatření, které policie od 1. ledna 2010 chystá, je nepřiměřené.
BUSportál se se stanoviskem ztotožňuje.
Od 1. ledna 2010 by podle nařízení ředitele dopravní policie měla být dechová zkouška na přítomnost alkoholu v krvi součástí každé silniční kontroly. Policisté by měli nechat „dýchnout“ každému řidiči, kterého zastaví, každému řidiči, kterého budou jakkoliv kontrolovat. Čili kontrolováni budou nejen účastníci dopravní nehody či řidiči podezřelí z „požití“, ale úplně všichni; jinak řečeno – všichni řidiči budou podezřelí.Motivací je skutečnost, že se zvýšil počet usmrcených při nehodách, kde byl zjištěn u řidiče alkohol v krvi – policie v období leden až listopad 2009 evidovala 83 usmrcených (zvýšení oproti 11 měsícům roku 2008 o 7 osob), což představuje 10,9 % z celkového počtu usmrcených.
Za stejnou dobu policie uvádí hlavní příčiny nehod:
· nepřiměřená rychlost 342 usmrcených, tj. 49,3 %,
· nesprávný způsob jízdy 228 usmrcených, tj. 32,9 %,
· nedání přednosti 95 usmrcených, tj. 13,7 % z celkového počtu usmrcených.
Ve statistice se nesleduje, jak velké množství alkoholu řidič, který zavinil nehodu, v krvi měl. Soudní znalec v oboru toxikologie Jaroslav Zikmund uvádí: „Podle mých zkušeností mohu říci, že do 0,3 promile řidič neohrožuje svoje okolí.“ (zdroj: www.IHNed.cz 30. 1. 2009). Jinde pak říká: „Hladiny alkoholu v krvi pod 0,2 g.kg-1 považujeme za fyziologické.“
S přihlédnutím k těmto skutečnostem je vliv alkoholu na nehodovost a její následky ještě výrazně nižší, než uvádějí statistiky. K řadě nehodám, které jsou označovány jako „alkoholické“, by totiž nepochybně došlo i v případě, že by řidič pod vlivem alkoholu nebyl.
Opatření, které policie od 1. ledna 2010 chystá, je nepřiměřené. Samozřejmě je správné, aby požití alkoholu bylo trestáno, zejména prokáže-li se, že alkohol byl příčinou nehody. Policie by se však měla více zaměřit na příčiny, které způsobují nejvíce závažných nehod – viz výše, měla by jít po tom podstatném, eliminovat nejzávažnější příčiny současného neblahého stavu na našich silnicích, a řidiče zbytečně nešikanovat.
TZ Autoklub ČR, prosinec 2009