u nákladních automobilů a autobusů.
u nákladních automobilů a autobusů.
Dnem 1. dubna 2008 nabývá účinnosti zcela nová úprava zdokonalování odborné způsobilosti, a to v souvislosti se zákonem č. 374/2007 Sb., kterým byl mj. novelizován zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Text obou předpisů lze nalézt na internetových stránkách Autoklubu ČR (www.autoklub.cz).
K této úpravě bohužel neproběhla rozsáhlejší informační kampaň a dosud nebyla vydána příslušná prováděcí vyhláška (zřejmě dosud není zajištěno ani vydávání průkazů profesní způsobilosti řidiče podle nového vzoru Evropské unie).
Autoklub ČR reaguje na opakované dotazy řidičů a upozorňuje, že zdaleka ne všichni řidiči musí být od 1. dubna 2008 držiteli průkazu profesní způsobilosti řidiče, resp. po přechodnou dobu nejvýše 1 roku dosavadního platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče.
Zákon sice stanoví, že zdokonalování odborné způsobilosti se podrobují řidiči, kteří řídí motorové vozidlo, k jehož řízení je třeba řidičské oprávnění skupiny C, C+E, D a D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 a D1+E nebo řidičské oprávnění uznávané jako rovnocenné, avšak současně obsahuje poměrně rozsáhlý okruh výjimek z povinného školení. Níže uvedení řidiči nemusejí ani chodit na žádná školení v rámci zdokonalování odborné způsobilosti, ani mít průkaz profesní způsobilosti řidiče či jiný obdobný doklad.
Povinnost zdokonalování odborné způsobilosti se nevztahuje na řidiče
a) vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km/h,
b) vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami České republiky,
c) vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
d) vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné služby,
e) vozidel ve zkušebním provozu,
f) vozidel používaných při výcviku podle částí třetí a páté tohoto zákona a při zkouškách podle částí třetí a čtvrté tohoto zákona,
g) vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
h) vozidel používaných pro vlastní potřebu a
i) zemědělských a lesnických traktorů.
Výjimka se tedy mj. týká nekomerčního užití nákladního vozidla o hmotnosti nad 3,5 t nebo autobusu pro vlastní potřebu [viz písm. h)]. Řidiči amatéři, kteří si pro svou potřebu například stěhují nábytek nebo převážejí stavební materiál, nemusejí chodit na žádná školení ani mít průkaz profesní způsobilosti řidiče.
Duben 2008
K této úpravě bohužel neproběhla rozsáhlejší informační kampaň a dosud nebyla vydána příslušná prováděcí vyhláška (zřejmě dosud není zajištěno ani vydávání průkazů profesní způsobilosti řidiče podle nového vzoru Evropské unie).
Autoklub ČR reaguje na opakované dotazy řidičů a upozorňuje, že zdaleka ne všichni řidiči musí být od 1. dubna 2008 držiteli průkazu profesní způsobilosti řidiče, resp. po přechodnou dobu nejvýše 1 roku dosavadního platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče.
Zákon sice stanoví, že zdokonalování odborné způsobilosti se podrobují řidiči, kteří řídí motorové vozidlo, k jehož řízení je třeba řidičské oprávnění skupiny C, C+E, D a D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 a D1+E nebo řidičské oprávnění uznávané jako rovnocenné, avšak současně obsahuje poměrně rozsáhlý okruh výjimek z povinného školení. Níže uvedení řidiči nemusejí ani chodit na žádná školení v rámci zdokonalování odborné způsobilosti, ani mít průkaz profesní způsobilosti řidiče či jiný obdobný doklad.
Povinnost zdokonalování odborné způsobilosti se nevztahuje na řidiče
a) vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km/h,
b) vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami České republiky,
c) vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
d) vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné služby,
e) vozidel ve zkušebním provozu,
f) vozidel používaných při výcviku podle částí třetí a páté tohoto zákona a při zkouškách podle částí třetí a čtvrté tohoto zákona,
g) vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
h) vozidel používaných pro vlastní potřebu a
i) zemědělských a lesnických traktorů.
Výjimka se tedy mj. týká nekomerčního užití nákladního vozidla o hmotnosti nad 3,5 t nebo autobusu pro vlastní potřebu [viz písm. h)]. Řidiči amatéři, kteří si pro svou potřebu například stěhují nábytek nebo převážejí stavební materiál, nemusejí chodit na žádná školení ani mít průkaz profesní způsobilosti řidiče.
Duben 2008