V poslední době můžeme stále častěji vidět vozidla, která stojí na takovém místě, že se řidič vlastně dopouští přestupku, třeba na chodníku, a má rozsvíceny všechny blikače. Je možno tímto způsobem odčinit přestupek, kterého se řidič dopustil? A jaký je vlastně účel těchto výstražných světel?
Vícestopá motorová vozidla jsou povinně vybavena zvláštním zařízením – spínačem – umožňujícím výstražnou funkci všech směrových světel (v běžné motoristické mluvě nazývaných blikači) motorového i přípojného vozidla. Výstražná činnost směrových světel musí být signalizována zvláštním optickým kontrolním zařízením s přerušovaným světlem červené barvy umístěným na palubní desce vozidla. Jednostopé motorové vozidlo může být též tímto zařízením vybaveno.
A kdy se toto výstražné světelné zařízení má (nebo lépe řečeno smí) použít ? Ze znění § 31 odst. 3 zákona č. 361/20000 Sb., o silničním provozu, vyplývá, že se tak má stát tehdy, je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo. Takovou typickou situací, kdy je nutné varovat těmito světly ostatní řidiče, je například nahromadění vozidel na dálnici v důsledku nějaké překážky v další jízdě.
Je ovšem pravdou, že se v poslední době používání tohoto výstražného světelného zařízení doslova zneužívá. Někteří řidiči se totiž mylně domnívají, že rozsvícením všech blikačů omluví svoje jednání, které je v rozporu s pravidly silničního provozu a je tedy dopravním přestupkem a že se tedy vlastně ničeho nedovoleného nedopouštějí. Uveďme několik praktických situací, se kterými se můžeme denně setkat. Stání na chodníku, ať již celým vozidlem nebo jen dvěma koly, kde není použita příslušná dopravní značka, která by to dovolovala, stání v místě, kde je to příslušnou dopravní značkou zakázáno, stání na přechodu pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před hranicí křižovatky a 5 m za ní apod.
Rozsvícením všech blikačů se řidič v žádném z těchto příkladů nebo v dalších podobných situacích nezbavuje odpovědnosti za jednání odporující pravidlům. Rozsvícením všech blikačů se protiprávní jednání řidiče nestává jednáním dovoleným (jednáním, které je v souladu se zákonem o silničním provozu), jak se mnozí řidiči zneužívající světelné výstražné znamení patrně domnívají.
Leden 2008 www.autoklub.cz
Vícestopá motorová vozidla jsou povinně vybavena zvláštním zařízením – spínačem – umožňujícím výstražnou funkci všech směrových světel (v běžné motoristické mluvě nazývaných blikači) motorového i přípojného vozidla. Výstražná činnost směrových světel musí být signalizována zvláštním optickým kontrolním zařízením s přerušovaným světlem červené barvy umístěným na palubní desce vozidla. Jednostopé motorové vozidlo může být též tímto zařízením vybaveno.
A kdy se toto výstražné světelné zařízení má (nebo lépe řečeno smí) použít ? Ze znění § 31 odst. 3 zákona č. 361/20000 Sb., o silničním provozu, vyplývá, že se tak má stát tehdy, je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo. Takovou typickou situací, kdy je nutné varovat těmito světly ostatní řidiče, je například nahromadění vozidel na dálnici v důsledku nějaké překážky v další jízdě.
Je ovšem pravdou, že se v poslední době používání tohoto výstražného světelného zařízení doslova zneužívá. Někteří řidiči se totiž mylně domnívají, že rozsvícením všech blikačů omluví svoje jednání, které je v rozporu s pravidly silničního provozu a je tedy dopravním přestupkem a že se tedy vlastně ničeho nedovoleného nedopouštějí. Uveďme několik praktických situací, se kterými se můžeme denně setkat. Stání na chodníku, ať již celým vozidlem nebo jen dvěma koly, kde není použita příslušná dopravní značka, která by to dovolovala, stání v místě, kde je to příslušnou dopravní značkou zakázáno, stání na přechodu pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před hranicí křižovatky a 5 m za ní apod.
Rozsvícením všech blikačů se řidič v žádném z těchto příkladů nebo v dalších podobných situacích nezbavuje odpovědnosti za jednání odporující pravidlům. Rozsvícením všech blikačů se protiprávní jednání řidiče nestává jednáním dovoleným (jednáním, které je v souladu se zákonem o silničním provozu), jak se mnozí řidiči zneužívající světelné výstražné znamení patrně domnívají.
Leden 2008 www.autoklub.cz
Poznámka redakce . Pokud světla jako řidič automobilu používám v rozporu s pravidly já osobně, jsem si tohoto stavu plně vědoma a spíše se mi jedná o krátkodobé upozornění, že nestojím zcela vhodně a co nejdříve odjedu. Pokud to zabrání případné dopravní nehodě, navzdory nesprávnosti legislativní má pro mne tento způsob význam. Také zřejmě zcela v rozporu s pravidly používám a akceptuji jedno výstražné zabliknutí jako signál poděkování. Pokud nejsou automobily vybaveny jiným způsobem komunikace navzájem, je to jediná možnost.