Otázku přepážek, které jsou umístěné za poslední řadou sedadel a oddělují prostor pro cestující od prostoru pro náklad, v motorových vozidlech kategorie N*) řeší vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Uvedená vyhláška byla s účinností od 15. září 2009 významným způsobem novelizována, a to vyhláškou č. 283/2009 Sb.
Z uvedené novely vyhlášky vyplynula mimo jiné též změna týkající se právě povinných přepážek ve vozidlech kategorie N1. Obecně sice nadále platí, že ve vozidlech kategorie N s nedělenou skříňovou karoserií musí být za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad, avšak počínaje 15. zářím 2009 bylo předmětné ustanovení doplněno v tom smyslu, že uvedená úprava se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno do provozu jako vybavené přepážkou. Uvedená úprava je konkrétně obsažena v příloze č. 1 vyhlášky č. 541/2002 Sb., části 2. (Seznam jednotlivých homologací a schválení požadovaných ke schválení způsobilosti typu ), odstavci 6.
Z výše uvedeného mj. vyplývá, že vozidlo kategorie N1, které konstrukcí vychází z osobního automobilu kategorie M1, nemusí být vybaveno přepážkou, a to dokonce ani v případě, že bylo s přepážkou schváleno do provozu. Demontáž přepážky v takovém případě nepředstavuje přestavbu vozidla, lze ji provést bez jakéhokoliv úředního souhlasu, avšak zařazení vozidla do kategorie N1 zůstává nadále zachováno.
Přepážku naopak nelze ani po novele vyhlášky demontovat z vozidel kategorie N1, které mají svébytnou konstrukci, jež nevychází z osobního automobilu kategorie M1.
TZ AUTOKLUB ČR, září 2009
Z uvedené novely vyhlášky vyplynula mimo jiné též změna týkající se právě povinných přepážek ve vozidlech kategorie N1. Obecně sice nadále platí, že ve vozidlech kategorie N s nedělenou skříňovou karoserií musí být za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad, avšak počínaje 15. zářím 2009 bylo předmětné ustanovení doplněno v tom smyslu, že uvedená úprava se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno do provozu jako vybavené přepážkou. Uvedená úprava je konkrétně obsažena v příloze č. 1 vyhlášky č. 541/2002 Sb., části 2. (Seznam jednotlivých homologací a schválení požadovaných ke schválení způsobilosti typu ), odstavci 6.
Z výše uvedeného mj. vyplývá, že vozidlo kategorie N1, které konstrukcí vychází z osobního automobilu kategorie M1, nemusí být vybaveno přepážkou, a to dokonce ani v případě, že bylo s přepážkou schváleno do provozu. Demontáž přepážky v takovém případě nepředstavuje přestavbu vozidla, lze ji provést bez jakéhokoliv úředního souhlasu, avšak zařazení vozidla do kategorie N1 zůstává nadále zachováno.
Přepážku naopak nelze ani po novele vyhlášky demontovat z vozidel kategorie N1, které mají svébytnou konstrukci, jež nevychází z osobního automobilu kategorie M1.
TZ AUTOKLUB ČR, září 2009