elektronické dálniční kupóny od 1.1.2011. Mýtem budou zpoplatněny i minibusy M2 3.5-5 t a midibusy M3.
elektronické dálniční kupóny od 1.1.2011. Mýtem budou zpoplatněny i minibusy M2 3.5-5 t a midibusy M3.
Zákonem č. 347/2009 Sb., který nabývá (až na výjimky) účinnosti dnem 1. ledna 2010, dochází k poměrně zásadním změnám zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Změny se týkají především otázek zpoplatnění užívání některých pozemních komunikací, tedy elektronického mýtného a časového poplatku.
b) časový poplatek na silniční motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 t (tzv. vozidlo v systému časového zpoplatnění).
Zákon bohužel obsahuje chybu, díky které není zřejmé, jakým způsobem bude probíhat přechod vozidel, jejichž největší povolená hmotnost se pohybuje v rozmezí 3 501 kg do 11 999 kg, ze systému časového zpoplatnění do systému elektronického mýtného. Důvodem je skutečnost, že přechodná ustanovení, obsažená v čl. II zákona č. 347/2009 Sb. jsou koncipována tak, jako by pro ně elektronické mýto mělo být zavedeno od 1. ledna 2009, což byl také původní předpoklad. Skutečnost, že se tento termín nakonec o 1 rok posunul, bohužel nebyl Parlamentem v přechodném ustanovení zákona náležitě zohledněn!
Důležité je, že díky novele odpadá problém s nejasnou úpravou zpoplatňování jízdních souprav, na který Autoklub ČR v minulosti opakovaně upozorňoval. Díky novele se druh zpoplatnění bude vždy určovat s ohledem na hmotnost tažného vozidla, bez ohledu na to, zda je zapojeno do soupravy, popřípadě zda je vybaveno spojovacím/tažným zařízení.
Sazby mýtného bude možné nově rozlišit podle emisní třídy vozidla (tzv. emisní normy EURO), počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy, období dne, dne nebo podle období roku. Lze tak zavést vyšší zpoplatnění pro méně ekologická vozidla nebo například pro období prázdnin, popřípadě pro jízdy vozidel nad 3,5 tuny o víkendech či o svátcích.
Horní hranice výše časového poplatku na kalendářní rok činí pro vozidlo v systému časového zpoplatnění může nově dosáhnout až částky 1 500 Kč s tím, že o konkrétní výši poplatku může rozhodnout vláda svým nařízením.
Od 1. ledna 2011 pak bude zaveden pro vozidla, jejichž největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny, tzv. elektronický kupón, a to namísto dosavadních dálničních kupónů (nálepek). Elektronický kupón bude přenositelný, přičemž nebude vázán na konkrétní osobu ani na konkrétní vozidlo.
Říjen 2010, AUTOKLUB ČR
Od 1. ledna 2010 se bude nově vztahovat:
a) elektronické mýtné na silniční motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž největší povolená hmotnost činí více než 3,5 t (tzv. vozidlo v systému elektronického mýtného);b) časový poplatek na silniční motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 t (tzv. vozidlo v systému časového zpoplatnění).
Zákon bohužel obsahuje chybu, díky které není zřejmé, jakým způsobem bude probíhat přechod vozidel, jejichž největší povolená hmotnost se pohybuje v rozmezí 3 501 kg do 11 999 kg, ze systému časového zpoplatnění do systému elektronického mýtného. Důvodem je skutečnost, že přechodná ustanovení, obsažená v čl. II zákona č. 347/2009 Sb. jsou koncipována tak, jako by pro ně elektronické mýto mělo být zavedeno od 1. ledna 2009, což byl také původní předpoklad. Skutečnost, že se tento termín nakonec o 1 rok posunul, bohužel nebyl Parlamentem v přechodném ustanovení zákona náležitě zohledněn!
Zákon č. 374/2009 Sb.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny a méně než 12 tun, které bylo v roce 2008 opatřeno kupónem prokazujícím úhradu časového poplatku na kalendářní rok 2008 nebo na jeden měsíc nebo na sedm dnů a u něhož platnost tohoto kupónu skončí po 31. prosinci 2008, podléhá úhradě mýtného ode dne, který bezprostředně následuje po dni, který je posledním dnem platnosti kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku na jeden měsíc nebo na sedm dnů, nejpozději dnem 1. února 2009. Způsob použití kupónu a jeho platnost, kontrola úhrady časového poplatku a správní trestání se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny, které bylo v roce 2009 opatřeno kupónem prokazujícím úhradu časového poplatku na kalendářní rok 2009 nebo na jeden měsíc nebo na sedm dnů a u něhož platnost tohoto kupónu skončí po 31. prosinci 2009, podléhá úhradě časového poplatku a povinnosti vybavení elektronickým kupónem podle tohoto zákona ode dne, který bezprostředně následuje po dni, který je posledním dnem platnosti kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku, nejpozději dnem 1. února 2010. Způsob použití kupónu a jeho platnost, kontrola úhrady časového poplatku a správní trestání se řídí dosavadními právními předpisy.
3. Nedojde-li od účinnosti tohoto zákona v systému elektronického mýtného provozovaného ke dni účinnosti tohoto zákona k podstatné změně systému, stanoví se sazby mýtného v tomto systému elektronického mýtného podle dosavadní právní úpravy.
Důležité je, že díky novele odpadá problém s nejasnou úpravou zpoplatňování jízdních souprav, na který Autoklub ČR v minulosti opakovaně upozorňoval. Díky novele se druh zpoplatnění bude vždy určovat s ohledem na hmotnost tažného vozidla, bez ohledu na to, zda je zapojeno do soupravy, popřípadě zda je vybaveno spojovacím/tažným zařízení.
Sazby mýtného bude možné nově rozlišit podle emisní třídy vozidla (tzv. emisní normy EURO), počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy, období dne, dne nebo podle období roku. Lze tak zavést vyšší zpoplatnění pro méně ekologická vozidla nebo například pro období prázdnin, popřípadě pro jízdy vozidel nad 3,5 tuny o víkendech či o svátcích.
Horní hranice výše časového poplatku na kalendářní rok činí pro vozidlo v systému časového zpoplatnění může nově dosáhnout až částky 1 500 Kč s tím, že o konkrétní výši poplatku může rozhodnout vláda svým nařízením.
Od 1. ledna 2011 pak bude zaveden pro vozidla, jejichž největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny, tzv. elektronický kupón, a to namísto dosavadních dálničních kupónů (nálepek). Elektronický kupón bude přenositelný, přičemž nebude vázán na konkrétní osobu ani na konkrétní vozidlo.
Říjen 2010, AUTOKLUB ČR