Ministerstvo dopravy z ničeho nic oznámilo novinku – od 1. ledna příštího roku už nebudeme na čelním skle svých vozidel mít dálniční kupóny, ...
Ministerstvo dopravy z ničeho nic oznámilo novinku – od 1. ledna příštího roku už nebudeme na čelním skle svých vozidel mít dálniční kupóny, ...
... ale dálniční poplatky se budou hradit elektronicky. Pro motoristy to podle Ministerstva dopravy bude samá výhoda: nebudou muset lepit a odlepovat doposud používané papírové kupóny, elektronické kupóny budou přenosné, takže v rodině nebo ve firmě jich bude potřeba méně než je vozidel, příslušné palubní jednotky („krabičky“) budou pro motoristy zadarmo, sledování, zda některé vozidlo by snad jelo po dálnici načerno, bude anonymní (žádné obavy z Velkého Bratra), současně příslušná soukromá firma vyhodnotí provoz a v případě nehody či kongesce dá impuls k informování řidičů, že by měli jet jinudy, a další. A v neposlední řadě budeme s těmi elektronickými kupóny slavní, budeme první v Evropě a okolí.
Jakým způsobem probíhalo rozhodování o zavedení elektronických kupónů, nám není známo, nejsou nám známy ani ekonomické rozvahy, ani další skutečnosti, jako je zkušební provoz apod. Nakonec proč nezměnit něco, co v podstatě bez problémů funguje, že. Také nám není známo, jak to Ministerstvo dopravy chce zařídit, aby ke změně došlo už od 1. ledna 2009, když vláda a parlament o ní dosud nejednala. Přitom je zřejmé, že nutnou podmínkou zavedení elektronických kupónů je změna příslušných právních předpisů, přinejmenším zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, který hrazení dálničních poplatků upravuje s tím, že jde o papírové kupóny.
Jisté je, že systém elektronických kupónů bude mít návaznost na mýtný systém, takže firma Kapsch bude mít k dispozici údaje o pohybu všech vozidel po dálnicích, silnicích pro motorová vozidla, a případně i dalších komunikacích – podle toho, jak bude zpoplatňování komunikací pokračovat, a samozřejmě bude z toho mít i příslušný zisk.
Palubní jednotky budou pro motoristy zadarmo. Opravdu zadarmo? Jestliže roční dálniční poplatek má nadále činit 1000 Kč (pro vozidla do 3,5 t) a palubní jednotka bude stát dejme tomu 500 Kč, znamená to, že do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) půjde místo 1000 Kč za jedno auto pouze polovina této částky. A palubních jednotek zjevně bude méně (dají se použít střídavě na více vozidel), takže SFDI dostane na výstavbu dalších dálnic ještě méně. Nehledě na náklady na provoz nového systému.
Výnosy z prodeje dálničních kupónů pro osobní automobily představují zlomek rozpočtu SFDI určeného na silniční a dálniční síť. Uvádí se, že loni se za dálniční kupóny vybralo pouhých 1,4 miliardy Kč, což v České republice představuje výstavbu necelých 2 kilometrů dálnice. A to nepočítáme náklady na tisk, distribuci a kontrolu jejich používání. Zavedení připravovaného systému výnosy z dálničních kupónů ještě výrazně sníží (palubní jednotky budou „zadarmo“ atd.), takže se nabízí další řešení – od zpoplatnění používání dálnic osobními auty ustoupit. Asi by to byla lepší varianta než zavádět nový, nevyzkoušený a provozně nákladný elektronický systém vybírání dálničních poplatků.
Těch pár set milionů Kč totiž nemůže situaci v budování silnic a dálnic zachránit, když hrozí, že na tento účel dá vláda v příštím roce o sedm miliard korun míň než letos. Letos dostal Státní fond dopravní infrastruktury od vlády čtyřicet pět miliard korun, v roce 2009 to má být pouhých třicet osm miliard. Některé stavby tedy budou o celé roky zpožděny, i když vláda až dosud prohlašovala, že doprava patří mezi jeho priority.
Srpen 2008, www.autoklub.cz