je-li jejich sedadlo tímto pásem vybaveno.
je-li jejich sedadlo tímto pásem vybaveno.
Takováto právní úprava platí v zemích EU, a lze předpokládat že obdobná úprava platí i v ostatních evropských zemích, např. ve Švýcarsku aj. Cestující jsou o této povinnosti informováni prostřednictvím piktogramu.
Za splnění této povinnosti, tedy za to, že užije bezpečnostní pás, odpovídá přepravovaná osoba (cestující), popřípadě, jde-li o dítě, osoba jej doprovázející.
Porušení této povinnosti je přestupkem, osobě tzv. deliktně způsobilé za tento přestupek hrozí pokuta. U osoby starší 18 let je to pokuta 1500 až 2500 Kč, respektive v blokovém řízení do 2000 Kč. U osoby starší 15 let, avšak mladší než 18 let, je to pak pokuta do 2000 Kč, respektive v blokovém řízení do 1000 Kč. Osobu mladší 15 let pokutovat nelze, neboť není za přestupek odpovědná.
Řidič autobusu, potažmo jeho provozovatel, odpovídá za zajištění informovanosti cestujících – to se děje pomocí již zmíněného piktogramu. Pochopitelně tím však není dotčena případná odpovědnost řidiče či provozovatele v případě, kdy dojde ke škodě v důsledku dopravní nehody, včetně škody na životech a zdraví cestujících, byť by nebyli v čase nehody připoutáni.
AUTOKLUB ČR: Březen 2012
Za splnění této povinnosti, tedy za to, že užije bezpečnostní pás, odpovídá přepravovaná osoba (cestující), popřípadě, jde-li o dítě, osoba jej doprovázející.
Porušení této povinnosti je přestupkem, osobě tzv. deliktně způsobilé za tento přestupek hrozí pokuta. U osoby starší 18 let je to pokuta 1500 až 2500 Kč, respektive v blokovém řízení do 2000 Kč. U osoby starší 15 let, avšak mladší než 18 let, je to pak pokuta do 2000 Kč, respektive v blokovém řízení do 1000 Kč. Osobu mladší 15 let pokutovat nelze, neboť není za přestupek odpovědná.
Řidič autobusu, potažmo jeho provozovatel, odpovídá za zajištění informovanosti cestujících – to se děje pomocí již zmíněného piktogramu. Pochopitelně tím však není dotčena případná odpovědnost řidiče či provozovatele v případě, kdy dojde ke škodě v důsledku dopravní nehody, včetně škody na životech a zdraví cestujících, byť by nebyli v čase nehody připoutáni.
AUTOKLUB ČR: Březen 2012