Autoklub  České  republiky: Řidičská oprávnění a řidičské průkazy.

Druhy řidičských oprávnění * Základní údaje k jednotlivým skupinám a podskupinám * Výměna řidičských průkazů * Zadržování řidičských průkazů, znehybnění vozidla
Druhy řidičských oprávnění * Základní údaje k jednotlivým skupinám a podskupinám * Výměna řidičských průkazů * Zadržování řidičských průkazů, znehybnění vozidla
Druhy řidičských oprávnění
Velmi zjednodušeně lze řidičské oprávnění rozdělit do skupin podle druhu vozidel, jehož se týká, následovně:

A – pro řízení motocyklů,
B – pro řízení osobních automobilů,
C – pro řízení nákladních automobilů,
D – pro řízení autobusů,
E – pro řízení souprav,
T – pro řízení traktorů.
Základní údaje k jednotlivým skupinám a podskupinám řidičského oprávnění:
AM – pro řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h; možno získat od 15 let; nutný písemný souhlas zákonného zástupce.

Poznámky:
pro tuto skupinu není rozhodující objem válců motoru,
skupina AM neopravňuje k řízení některých malých motocyklů, např. Pionýr, Simson a všech, které mají konstrukční rychlost vyšší než 45 km/h,
při povinné výměně řidičských průkazů držitelé dřívějšího řidičského oprávnění skupiny M obdrží oprávnění A1 s omezovacím kódem 150. To znamená, že nadále mohou řídit motocykly s objemem válců jen do 50 ccm, bez ohledu na jejich konstrukční rychlost.

A1 – pro řízení lehkých motocyklů o objemu válců do 125 ccm a do výkonu 11 kW; možno získat od 16 let; nutný písemný souhlas zákonného zástupce.

A (s omezením) – pro řízení motocyklů (i s postranním vozíkem) s neomezeným objemem válců, avšak do výkonu 25 kW nebo poměru výkon/hmotnost 0,16 kW/kg; možno získat od 18 let.

A (bez omezení) – pro řízení motocyklů i s postraním vozíkem nad 25 kW výkonu motoru nebo nad poměr výkon/hmotnost 0,16 kW/kg; věk pro získání je minimálně 21 let.

K motocyklu je možné připojit přípojné vozidlo (přívěs schváleného provedení). Pokud je nebrzděný, nesmí být jeho povolená hmotnost větší než polovina provozní hmotnosti motocyklu; pokud by byl brzděný pak jeho povolená hmotnost nesmí být větší než provozní hmotnost motocyklu.

B1 – pro řízení tří a čtyřkolových vozidel s maximální konstrukční rychlostí nad 45 km/h nebo s objemem válců nad 50 ccm, pokud jejich pohotovostní hmotnost nepřekročí 550 kg (nezapočítává se váha akumulátorů u elektromobilu); možno získat od 17 let; nutný písemný souhlas zákonného zástupce.

B – pro řízení vozidel do 3.500 kg maximální přípustné hmotnosti, nejvýše 8 míst k sezení mimo řidiče a k tomu může být připojen přívěs do maximální přípustné hmotnosti 750 kg. Neopravňuje k řízení vozidel skupiny A a podskupiny A1, ale od 1. července 2006 opravňuje k řízení vozidel spadajících do skupiny A/M (mopedy a malé motocykly do 45 km/h (v řidičském průkazu se tato skupina nevyznačuje), traktorů a samojízdných strojů do maximální přípustné hmotnosti 3500 kg (v praxi půjde o malotraktory, např. Holder, TK14 apod), jízdních souprav složených z předchozích vozidel a přípojného vozidla do maximální přípustné hmotnosti soupravy 3.500 kg – ale za podmínky, že přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného vozidla. Věk pro získání řidičského oprávnění skupiny B je minimálně 18 let.

C1 – pro řízení vozidel s maximální přípustnou hmotností nad 3500 kg do 7500 kg, případně s připojeným přípojným vozidlem do 750 kg, nikoliv pro vozidla pro přepravu osob; možno získat od 18 let, pokud je držitelem skupiny B.

C – pro řízení vozidel s maximální přípustnou hmotností nad 3500 kg (bez omezení), případně s připojeným přípojným vozidlem do 750 kg, nikoliv pro vozidla pro přepravu osob; možno získat od 18 let, pokud je držitelem skupiny B.

D1 – pro řízení vozidel určených pro přepravu osob s více než 8 a nejvýše 16 místy k sezení (kromě řidiče), případně s připojeným přípojným vozidlem do 750 kg; možno získat od 21 let, pokud je držitelem skupiny B.

D – pro řízení vozidel určených pro přepravu osob s více než 8 místy k sezení (kromě řidiče), tzn. bez omezení, případně s připojeným přípojným vozidlem do 750 kg; možno získat od 21 let, pokud je držitelem skupiny B.

B + E – pro řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3500 kg a maximálně 8 místy k sezení (kromě řidiče) a přípojného vozidla, kdy maximální hmotnost soupravy převyšuje 3500 kg při dodržení poměru hmotnosti tažného a přípojného vozidla stanoveného v § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., nebo výrobcem vozidla uvedeného v technickém průkazu vozidla. Podmínkou pro získání této skupiny je držení řidičského oprávnění skupiny B.

C1 + E – pro řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla s maximální přípustnou hmotností od 3500 kg do 7500 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 750 kg. Maximální přípustná hmotnost soupravy však nesmí překročit 12.000 kg, a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nesmí převyšovat pohotovostní hmotnost motorového vozidla. Podmínkou pro získání této podskupiny je držení řidičského oprávnění podskupiny C1.

C + E – pro řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla (bez omezení hmotnosti) a přípojného vozidla (nad 750 kg), kdy poměr hmotnosti tažného a přípojného vozidla upravuje § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., nebo výrobce vozidla uvedené v technickém průkazu vozidla. Podmínkou pro získání této skupiny je držení řidičského oprávnění skupiny C.

D1 + E – pro řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla určeného pro přepravu osob s více než 8 místy k sezení (kromě místa řidiče) avšak ne s více než 16 místy k sezení (kromě řidiče) a přípojného vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 750 kg. V přípojném vozidle nesmí být přepravovány osoby. Maximální přípustná hmotnost soupravy nesmí překročit 12.000 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nesmí převyšovat pohotovostní hmotnost motorového vozidla. Podmínkou pro získání této podskupiny je držení řidičského oprávnění podskupiny D1.

D + E – pro řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla určeného pro přepravu osob s více než 8 místy k sezení (kromě řidiče) bez omezení maximálního počtu (až do počtu míst uvedených výrobcem vozidla v technickém průkazu vozidla)) a přípojného vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 750 kg. Podmínkou pro získání této skupiny je držení řidičského oprávnění skupiny D.

Poznámka:
řidičské oprávnění udělené pro skupinu C + E nebo D + E platí i pro skupinu B + E,
řidičské oprávnění udělené pro skupinu C + E platí i pro skupinu D + E, pokud má držitel řidičské oprávnění skupiny D.

T – pro řízení traktorů a pracovních strojů samojízdných; k motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti stanovené § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., nebo výrobcem vozidla, kdy přípustná hmotnost přípojného vozidla je uvedena v technickém průkazu vozidla. Toto řidičské oprávnění je možné získat od 17 let s písemným souhlasem zákonného zástupce.
Výměna řidičských průkazů
Rozhodujícím hlediskem pro výměnu dosavadních řidičských průkazů je datum vydání zapsané v těchto průkazech. A jak je to s jejich povinnou výměnou ?

§ 134 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, novelizovaný zákonem č. 229/2005 Sb., stanoví tři lhůty pro povinnou výměnu dosavadních řidičských průkazů za průkazy nového vzoru:

pokud byl řidičský průkaz vydán v období od 1. července 1964 do 31. prosince 1993, musí jej majitel vyměnit do 31. prosince 2007,

pro průkazy vydané v období od 1. ledna 1994 do 31. prosince 2000 je výměna nutná do 31. prosince 2010,

třetí skupinu tvoří řidičské průkazy vydané v období od 1. ledna 2001 do 30. 4. 2004; ty je třeba vyměnit do 31. prosince 2013.

Pokud by řidič nedodržel příslušnou lhůtu stanovenou pro výměnu, pozbývá dosavadní řidičský průkaz platnosti. Je proto třeba pamatovat na lhůty stanovené zákonem pro výměnu.

Samotná výměna dosavadních průkazů je jednoduchá záležitost, bohužel většinou časově dosti náročná. Majitel průkazu navštíví pracoviště zabývající se agendou řidičských průkazů podle místa trvalého pobytu řidiče. Zde vyplní jednoduchý formulář a předloží

občanský průkaz,
dosavadní řidičský průkaz a
jednu fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm.

Zákon č. 361 požaduje, aby fotografie odpovídala podobě řidiče v době výměny řidičského průkazu a zobrazovala řidiče v předním čelném pohledu s výškou obličejové části hlavy od očí k bradě nejméně 1,3 cm (13 mm), v občanském oděvu, bez brýlí s tmavými skly a bez pokrývky hlavy. Výměna se provede zdarma; zákon o správních poplatcích totiž stanoví, že výměna provedená na úřední příkaz (v daném případě je tak stanoveno zákonem), nepodléhá správnímu poplatku.

Je vhodné nenechávat výměnu až na poslední dny lhůt stanovených zákonem č. 361; jen tak se lze vyhnout případným návalům na správním úřadě.
Zadržování řidičských průkazů, znehybnění vozidla
Policista může zadržet řidičský průkaz na místě, pokud řidič

a)je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví,
b)ujel z místa dopravní nehody, na které měl účastnit a kterou byl povinen oznámit policii,
c)řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,
d)se odmítl na výzvu policisty podrobit dechové zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem,
e)se odmítl na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška byla pozitivní, podrobit lékařskému vyšetření,
f)se odmítl na výzvu policisty podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění ovlivnění jinou návykovou látkou, g)řídil motorové vozidlo, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny, h)řídil motorové vozidlo, přestože mu byl soudem uložen trest nebo správním orgánem uložen sankce zákaz řízení motorových vozidel.

Policista může přikázat řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší, z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, vhodné místo k odstavení vozidla a zabránit mu v jízdě použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo odtažením vozidla. Může tedy zabránit v jízdě vozidlu (použitím technických prostředků – „botiček“, nebo odtažením vozidla) pokud:

a)je důvodné podezření, že vozidlo bylo odcizeno,
b)vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu,
c)vozidlo svými rozměry, rozměry jízdní soupravy nebo nákladu, nebo největší povolenou hmotností, nebo největší povolenou hmotností jízdní soupravy, nebo největší povolenou hmotností na nápravu vozidla, zjištěnými při kontrolním vážení podle zvláštního právního předpisu, překračuje hodnoty stanovené zvláštním právním předpisem.

Tzv. botičky (technický prostředek) se nesmí nasadit, pokud vozidlo tvoří překážku v provozu. Pak je v pravomoci policie a obecní policie vozidlo odtáhnout na hlídané parkoviště.

Policie zajistí uvolnění vozidla, jestliže pominuly důvody pro zabránění v jízdě vozidla. Pokud důvody pro zabránění v jízdě byly na straně řidiče, může s vozidlem pokračovat v jízdě jiný řidič (např. spolujezdec, samozřejmě pokud splňuje zákonné podmínky.

Červen 2007, Autoklub České republiky