"Je nezbytné, aby limit alkoholu v krvi řidičů byl určen racionálně." Tabulky povolených hladin alkoholu v krvi řidičů v některých evropských státech.
"Je nezbytné, aby limit alkoholu v krvi řidičů byl určen racionálně." Tabulky povolených hladin alkoholu v krvi řidičů v některých evropských státech.
Autoklub ČR se vždy angažoval v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Prosazoval povinné používání dětských zádržných systémů, přednost chodců na přechodech, zákaz telefonování při řízení vozidla, celodenní celoroční svícení motorových vozidel aj. Autoklub ČR vždy zastával názor, že řízení pod vlivem alkoholu je nebezpečné; na téma alkohol v silničním provozu mj. realizoval kampaň „Alkohol Vaše auto řídit neumí“.
Nejprve několik skutečností:
· ze statistik nehodovosti v silničním provozu vyplývá, že počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu i počet lidí usmrcených při těchto nehodách představují z celkového počtu nehod a počtu usmrcených cca 4 %,
· Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) konstatovala, že v České republice se nejvýrazněji z Evropské unie snižuje počet smrtelných dopravních nehod způsobených alkoholem (v ČR klesl mezi lety 1996 a 2005 o více než polovinu počet obětí nehod způsobených opilými řidiči),
· zákon o silničním provozu stanoví, že řidič nesmí řídit vozidlo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo v takové době po jeho požití, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem. To se týká řidičů motorových i nemotorových vozidel (např. cyklistů) i jezdců na zvířatech a řidičů tramvají. Z toho se pak vyvozuje, že řidič by v krvi neměl mít vůbec žádný alkohol, obecně se uvádí, že v České republice platí nulový limit alkoholu, zatímco většina států Evropy stanovila pro řidiče limit 0,5 promile, několik států 0,8 promile; pouze v některých státech, většinou z bývalého tzv. východního bloku, platí nulový limit,
· Evropská unie nestanovila jednotný limit alkoholu v krvi řidičů. Pouze vyzývá členské státy, aby povolenou hladinu alkoholu v krvi snižovaly, zejména pokud u nich platí limit 0,8 promile.
· statistiky neuvádějí, s jakým obsahem alkoholu v krvi řidiči nehody zavinili. Ukazuje se však, že zejména u nehod se smrtelnými následky jde pravidelně o vyšší obsah alkoholu v krvi, tedy o hodnoty vyšší než 0,5 či 0,8 promile,
· v zemích, kde je nulová tolerance alkoholu, jsou dopravní nehody a bohužel i smrtelné dopravní nehody mnohem častější než ve státech s nenulovým limitem. Obecně platí, že v zemích východní Evropy a střední Evropy (v nových zemích Evropské unie) je procento smrtelných dopravních nehod vyšší než na Západě,
· Světová antidopingová organizace WADA, jejímiž stanovisky se řídí Mezinárodní olympijský výbor, toleruje pro sportovce alkohol v krvi většinou do 0,1 promile, což mj. platí i pro jezdce Formule 1 (např. pro letecké sporty platí limit 0,2 promile a pro vodní motorismus dokonce 0,3 promile).
Co z toho vyplývá:
· při zjištění jakékoliv nenulové hodnoty při dechové zkoušce policista řidiče vždy vyzve (je povinen vyzvat), aby se podrobil lékařskému vyšetření, tedy odběru krve. Laboratoře na odběr krve po silniční kontrole však hladiny nižší než 0,2 promile považují za nulové, protože jsou pro ně „klinicky úplně němé“. Řidič tak končí bez trestu,
· zůstávají ale stohy formulářů a účty za testy. Jeden test stojí zhruba pět set korun a jenom v Praze je takových případů asi 700 za rok. To představuje zbytečně vynaložených 350 tisíc korun, a navíc poštovné, obálky obíhající mezi úřady, náklady na práci úředníků atd.,
· za menší množství alkoholu v krvi, než které je ve většině zemí Evropy povolené, je řidič v ČR velmi přísně trestán: za 0,3 a méně promile třemi body, pokutou od 10 do 20 tisíc Kč a zákazem řízení od 6 měsíců do jednoho roku,
· řidič, který přijíždí do ČR z jiné země, např. z Německa či Rakouska, může být bezprostředně po překročení státní hranice přísně potrestán, ačkoliv krátce předtím vyhovoval předpisům jiného evropského státu.
Autoklub ČR je toho názoru, že
· zavinění nehody pod vlivem alkoholu by mělo být nekompromisně trestáno,
· policie by měla ve svých statistikách v souvislosti s „alkoholickými“ nehodami sledovat hladinu alkoholu v krvi řidičů, kteří zaviní nehodu (dosud se tak neděje).
· případy, kdy řidič pod vlivem alkoholu zaviní nehodu, by měly být odlišeny od prostého zjištění alkoholu v krvi řidiče,
· po zjištění hladiny alkoholu v krvi nižší (v případech, kdy nejde o zavinění nehody), než je tolerováno ve většině evropských států (0,5 promile), by měl následovat jen finanční postih, bez přidělení trestných bodů a odebrání řidičského průkazu,
· stanovení současného nulového limitu alkoholu v krvi řidiče by mělo být přehodnoceno. Mělo by být zváženo uzákonění nenulového limitu, nejvýše však 0,5 promile, a s dalším omezením pro určité kategorie řidičů (mladiství řidiči, noví držitelé řidičského oprávnění, řidiči hromadné dopravy osob apod.),
· je nezbytné, aby limit alkoholu v krvi řidičů byl určen racionálně, na základě stanovisek odborníků z oblasti dopravy a medicíny; bylo by na škodu věci, kdyby rozhodující byla např. vyjádření politiků apod.
Srpen 2007 AUTOKLUB ČESKÉ REPUBLIKY
Nejprve několik skutečností:
· ze statistik nehodovosti v silničním provozu vyplývá, že počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu i počet lidí usmrcených při těchto nehodách představují z celkového počtu nehod a počtu usmrcených cca 4 %,
· Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) konstatovala, že v České republice se nejvýrazněji z Evropské unie snižuje počet smrtelných dopravních nehod způsobených alkoholem (v ČR klesl mezi lety 1996 a 2005 o více než polovinu počet obětí nehod způsobených opilými řidiči),
· zákon o silničním provozu stanoví, že řidič nesmí řídit vozidlo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo v takové době po jeho požití, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem. To se týká řidičů motorových i nemotorových vozidel (např. cyklistů) i jezdců na zvířatech a řidičů tramvají. Z toho se pak vyvozuje, že řidič by v krvi neměl mít vůbec žádný alkohol, obecně se uvádí, že v České republice platí nulový limit alkoholu, zatímco většina států Evropy stanovila pro řidiče limit 0,5 promile, několik států 0,8 promile; pouze v některých státech, většinou z bývalého tzv. východního bloku, platí nulový limit,
· Evropská unie nestanovila jednotný limit alkoholu v krvi řidičů. Pouze vyzývá členské státy, aby povolenou hladinu alkoholu v krvi snižovaly, zejména pokud u nich platí limit 0,8 promile.
· statistiky neuvádějí, s jakým obsahem alkoholu v krvi řidiči nehody zavinili. Ukazuje se však, že zejména u nehod se smrtelnými následky jde pravidelně o vyšší obsah alkoholu v krvi, tedy o hodnoty vyšší než 0,5 či 0,8 promile,
· v zemích, kde je nulová tolerance alkoholu, jsou dopravní nehody a bohužel i smrtelné dopravní nehody mnohem častější než ve státech s nenulovým limitem. Obecně platí, že v zemích východní Evropy a střední Evropy (v nových zemích Evropské unie) je procento smrtelných dopravních nehod vyšší než na Západě,
· Světová antidopingová organizace WADA, jejímiž stanovisky se řídí Mezinárodní olympijský výbor, toleruje pro sportovce alkohol v krvi většinou do 0,1 promile, což mj. platí i pro jezdce Formule 1 (např. pro letecké sporty platí limit 0,2 promile a pro vodní motorismus dokonce 0,3 promile).
Co z toho vyplývá:
· při zjištění jakékoliv nenulové hodnoty při dechové zkoušce policista řidiče vždy vyzve (je povinen vyzvat), aby se podrobil lékařskému vyšetření, tedy odběru krve. Laboratoře na odběr krve po silniční kontrole však hladiny nižší než 0,2 promile považují za nulové, protože jsou pro ně „klinicky úplně němé“. Řidič tak končí bez trestu,
· zůstávají ale stohy formulářů a účty za testy. Jeden test stojí zhruba pět set korun a jenom v Praze je takových případů asi 700 za rok. To představuje zbytečně vynaložených 350 tisíc korun, a navíc poštovné, obálky obíhající mezi úřady, náklady na práci úředníků atd.,
· za menší množství alkoholu v krvi, než které je ve většině zemí Evropy povolené, je řidič v ČR velmi přísně trestán: za 0,3 a méně promile třemi body, pokutou od 10 do 20 tisíc Kč a zákazem řízení od 6 měsíců do jednoho roku,
· řidič, který přijíždí do ČR z jiné země, např. z Německa či Rakouska, může být bezprostředně po překročení státní hranice přísně potrestán, ačkoliv krátce předtím vyhovoval předpisům jiného evropského státu.
Autoklub ČR je toho názoru, že
· zavinění nehody pod vlivem alkoholu by mělo být nekompromisně trestáno,
· policie by měla ve svých statistikách v souvislosti s „alkoholickými“ nehodami sledovat hladinu alkoholu v krvi řidičů, kteří zaviní nehodu (dosud se tak neděje).
· případy, kdy řidič pod vlivem alkoholu zaviní nehodu, by měly být odlišeny od prostého zjištění alkoholu v krvi řidiče,
· po zjištění hladiny alkoholu v krvi nižší (v případech, kdy nejde o zavinění nehody), než je tolerováno ve většině evropských států (0,5 promile), by měl následovat jen finanční postih, bez přidělení trestných bodů a odebrání řidičského průkazu,
· stanovení současného nulového limitu alkoholu v krvi řidiče by mělo být přehodnoceno. Mělo by být zváženo uzákonění nenulového limitu, nejvýše však 0,5 promile, a s dalším omezením pro určité kategorie řidičů (mladiství řidiči, noví držitelé řidičského oprávnění, řidiči hromadné dopravy osob apod.),
· je nezbytné, aby limit alkoholu v krvi řidičů byl určen racionálně, na základě stanovisek odborníků z oblasti dopravy a medicíny; bylo by na škodu věci, kdyby rozhodující byla např. vyjádření politiků apod.
Srpen 2007 AUTOKLUB ČESKÉ REPUBLIKY
PŘESTUPKY A TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ POŽITÍM ALKOHOLU, SANKCE "doc".