Reklama
Reklama
person rebus  date_range 29.04.2025

Společnost Karsan, která se stala díky své produktové řadě minibusů JEST globální značkou v oblasti veřejné dopravy, dosáhla důležitého milníku. Z linek závodu Hasanağa v provincii Bursa v Turecku sjel desetitisící JEST, jeho výroba byla zahájena v roce 2013.

Malý minibus JEST, dlouhý pouhých 5 845 mm, je součástí nabídky společnosti Karsan již 12 let, jeho výroba začala v roce 2013 v závodě Hasanağa v provincii Bursa v Turecku. Hned následující rok získal cenu „Best Design Award“ v soutěži Design Türkiye. V roce 2017 Karsan představil JESTt+, který přepracoval s ohledem na jeho estetický vzhled a pokročilé funkce, a v roce 2018 v Mnichově své první elektrické vozidlo e-JEST. Verze s nulovými emisemi, která využívá technologii elektrických osobních vozů BMW i (elektromotor, trakční baterie, palubní nabíjecí jednotka), má úspěch především v Evropě, kde je již pět let po sobě nejprodávanějším minibusem ve své kategorii. Díky tomuto modelu se Karsan stal globálním faktorem v segmentu šestimetrových autobusů. V roce 2023 úspěšně vstoupil na japonský trh s verzí e-Jest s pravostranným řízením, která je od konce loňského roku k dispozici ve Spojeném království, a její verze přizpůsobená místním předpisům se prodává i v Severní Americe. Generální ředitel Karsan, Okan Baş uvedl: „ Výroba 10 tisíců kusů JEST za pouhých 12 let jasně ukazuje, jak silný tento model je. Toto číslo představuje udržitelný růst naší společnosti, její pevné postavení v oboru a její víru v budoucnost. JEST nazýváme „Game Changer“, protože přepsal pravidla hry ve světě, zejména v Evropě. Jako značka, která pracuje s posláním poskytovat kreativní, udržitelná a inspirativní řešení a návrhy pro potřeby zákazníků na světovém trhu silniční dopravy ". Karsan e-JEST, který se osvědčuje svou vysokou manévrovatelností nabízí podle Karsan nejlepší výkon ve třídě 6metrových malých autobusů s dojezdem až 210 kilometrů díky elektromotoru s logem BMW o výkonu 170 hp a točivému momentu 290 Nm a baterii s kapacitou 88 kWh. e-JEST je vybaven 12palcovou dotykovou multimediální obrazovkou, plně digitálním přístrojovým panelem, bezklíčovým startováním, USB porty a na vyžádání nabízí infrastrukturu pro Wi-Fi. Minibus má technické prvky osobních automobilů, jako je pohon předních kol nebo nezávislé zavěšení všech čtyř kol.

Zpravodajství
Ještě je možné se přihlásit na odbornou konferenci k integrovaným dopravním systémům, kterou 12. a 13. května 2025 pořádá v Pardubicích Institut Jana Pernera ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice a Ministerstvem dopravy.
Reklama
Dopravní podnik města České Budějovice se 2. května 2025 rozloučí s legendárními trolejbusy ŠKODA 15 Tra 15 TrM. Symbolicky tak uzavře 34 let od zahájení trolejbusové dopravy v roce 1991, kdy první vozy tohoto typu vyjely na linky. Cestující budou mít poslední možnost svézt se "patnáctkami" na linkách 2, 3 a 9. Střídá je nový model ŠKODA 33 Tr , který díky bateriím může jet část trasy mimo trolejové vedení .
Technické muzeum v Brně otevřelo brány svého depozitáře v Řečkovicích veřejnosti v sobotu 26. a v neděli 27. dubna 2025. Co bylo k vidění?
istorické trolejbusy a autobusy vypraví Dopravní společnost Zlín – Otrokovice ve čtvrtek 1. a ve čtvrtek 8. května 2025 na běžné linky, zastaví na všech zastávkách a jízda bude za běžné jízdné. Historické trolejbusy i autobusy budou jezdit na linkách jako vložené spoje podle zvláštních jízdních řádů.
Na adresu německé celostátní jízdenky na veřejnou dopravu Deutschlandticket od jejího zavedení v květnu 2023 přichází kritika i pochvaly. Jízdenka platí pro neomezené cestování místní a regionální veřejnou dopravou po celém Německu. Mnoho kritiků argumentuje, že lístek nemotivuje motoristy k cestování veřejnou dopravou místo používání auta. Výzkumníci z renomovaného německého výzkumného ústavu nyní ukazují, že významná část cest dříve uskutečňovaných autem nyní díky "německé jízdence" probíhá veřejnou dopravou. Kromě toho byly delší cesty autem, nad 30 kilometrů, nahrazeny autobusem nebo vlakem. Deutschlandticket také vedl k velkému snížení emisí uhlíku.
Irizar i6S Efficient poháněný vodíkem dokončil okružní cestu mezi malým španělským městem Ormaiztegi, sídlem společnosti Irizar, a městem Briançon ve Francouzských Alpách. Celková trasa měřila 2 500 kilometrů. Při své cestě projelo vozidlo několika městy v Pyrenejích a Provence ve Francii. Cestou Irizar i6S Efficient Hydrogen podle výrobce překonal převýšení více než 1 400 metrů a prokázal dojezd 900 km.
Po zimě startuje v sobotu 26. dubna od 10 do 17 hodin první Den Pražské integrované dopravy, tentokrát na vlakovém nádraží ve Slaném. Akce je spojena se Dnem Cyklohráčku, Dnem otevřených dveří areálu provozovny ČSAD Slaný a zahájením 29. sezóny Železničního muzea Zlonice.
Windlog a cargo-partner přepravují do brazilského Trindadu "Vox Patris", s hmotností jako deset afrických slonů a výškou jako žirafa nejde o obyčejný zvon a ani jeho deset tisíc dlouhá cesta z Polska do Brazílie není obyčejná, představuje i pro velké firmy zabývající se nadrozměrnými náklady velkou logistickou výzvu.
Již tradičně každý rok připravujeme souhrn cyklobusových linek. V některých regionech jsou autobusy s rozšířenou přepravou kol v provozu už od března. V Královéhradeckém krají vyjíždí o Velikonocích. Letos jsme do našeho přehledu přidali vlaky, na řadě míst na ně cyklobusy navazují. Také jsme se zeptali na Ministerstvu dopravy, jak je to s přepravou elektrických kol.
Muzeum dopravy ve Strašicích na Velký pátek 18. dubna zahájí letošní sezónu veřejných jízd historických vozů MHD v ulicích Plzně. Trolejbus Škoda 15 Tr pojede po trase LOBZY - Hl. nádraží - Prokopova - Doudlevce - SÍDLIŠTĚ BORY a po stejné trase zpět. Tato nostalgická linka připomene 50 let od zavedení trolejbusů do čtvrti Lobzy, které připadá právě na letošní rok. Svézt se můžete i autobusem KAROSA ŠL 11.
Aktuálně
Mimozáruční opravy a odstraňovány poruch, závad a poškození autobusů OTOKAR Vectio U LE 10,1, které DSÚK provozuje od roku 2023 , bude zajišťovat společnost Zliner. Záruka všech 90 nakoupených autobusů od OTOKAR OTOMOTIVE uplyne v říjnu 2026. Na karosérii a lak pak za další dva roky. Záruční servis poskytuje BUSPLAN - zástupce tureckého výrobce pro ČR a SR.
První z deseti elektrických kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro G s vodíkovým pohonem „H₂ mode“ jsou v hlavním městě Bádenska-Württemberska od února 2025. Stuttgarter Straßenbahnen AG tím ukončuje fázi testování alternativních pohonných technologií a začíná pro autobusovou síť ve Stuttgartu budovat bezemisní autobusovou flotilu. V současné době připravuje svá autobusová depa v Gaisburgu a Möhringenu pro 60 elektricky poháněných autobusů.
Chorvatské hlavní město pokračuje ve svých plánech na elektrifikaci veřejné dopravy. Po prvních nakoupenýcn elektrických autobusech záhřebský dopravce ZET zahájil výběrové řízení na 70 bateriově elektrických autobusů s cílem modernizovat a dekarbonizovat vozový park města. Investice má hodnotu 50 milionů eur.
Společnost IVECO BUS Iberica zahájila dodávku 102 autobusů CROSSWAY pro BUSWAY Coimbra, která má za cíl posílit její vozový park pro provoz v rámci meziobecního sdružení Intermunicipal Community (CIM) regionu Coimbra. Od 1. července zahájí obce mezi Lisabonem a Portem nový systém veřejné dopravy. Po Lisabonu a Madeiře tak z České republiky přijedou do Portugalska další autobusy.
Reklama
Vedení Zlínského kraje podepsalo se společnostmi SOLAR GLOBAL a PKV BUILD deklaraci s cílem nasadit do provozu od roku 2030 první autobusy na vodíkový pohon. Využívat by měly lokálně vyráběný zelený vodík. Zatím byl uveden do komerčního provozu elektrolyzér v Napajedlích, další místa by měla následovat. O konkrétních částech kraje, kde by měly autobusy jezdit, se zatím jedná.
Výrobce autobusů Iveco dodal od roku 2009 do Brazílie již 10 000 školních autobusů, které za 16 let přepravily miliony studentů. Autobusy jsou součástí speciálního programu Caminho da Escola, jehož cílem je usnadnit studentům žijícím ve venkovských oblastech Brazílie cestování za vzděláním.
Litevská skupina Dancer přišla v roce 2018 na trh s elektrickým městským autobusem vyrobeným z kompozitních materiálů z recyklovaných PET láhví. S pomocí evropských fondů byl vyvinutý jako "vizionářský přístup k automobilovému průmyslu" od nuly. V první fázi vycházel z trolejbusu Škoda 14Tr. Dancer získal osvědčení EU pro provoz s cestujícími v roce 2019. První dva autobusy vyjely před pěti lety v litevském přístavním městě Klaipéda . Právě Kaipéda bude zřejmě jediným městem s elektrobusy Dancer. Jejich výrobce vyhlásil konkurz.
Allgäu Airport Express zajišťuje kyvadlovou dopravu mezi terminálem na letišti v Memmingenu v Bavorsku a hlavním nádražím v Mnichově. Se sedmi oranžovými třínápravovými autokary Setra ComfortClass zajišťuje kyvadlovou dopravu až 15krát denně. Každý autokar disponuje 69 sedadly a společnost je tak schopna uspokojit rostoucí poptávku po rychlém spojení z regionu Allgäu do bavorského hlavního města.
Podle požadavků výběrového řízení zveřejněného 13. února 2025 vyrobí v Libchavách pro lázeňské město v západních Čechách dva dvanáctimetrové třídvéřové autobusy ENS. Nabídka SOR Libchavy byla vyhodnocena jako nejvýhodnější.
Město Dunkerk objednalo deset vozů Heuliez GX 337 H2 a aglomerace Grand Annecy se rozhodla pořídit tři tyto vodíkové autobusy. Nová vozidla v roce 2026 posílí stávající flotily elektrických autobusů značky, jde ale o první krok k vodíkové technologii.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací