Autobusy v Jihlavě začaly jezdit na bioplyn z nedaleké farmy
Zatím jezdí v Jihlavě na BioCNG dva autobusy. Dopravní podnik se zatím smluvně zavázal k odběru bioplynu jen do konce letošního roku, ale předběžně už počítá s dlouhodobějším využitím. Foto DPMJ

Místo nafty nebo zemního plynu začal Dopravní podnik města Jihlavy tankovat do svých autobusů také bioplyn vyrobený z organických zbytků. Zatím BioCNG využívají dva vozy.

Místo nafty nebo zemního plynu začal Dopravní podnik města Jihlavy tankovat do svých autobusů také bioplyn vyrobený z organických zbytků. Zatím BioCNG využívají dva vozy.

Technologie, kterou začal jihlavský dopravní podnik využívat ve spolupráci s regionálním zemědělským podnikem  je celorepublikově unikátní. Dá se říci, že autobusy MHD v Jihlavě mohou jezdit na zbytky slámy a travní senáže nebo zbytky jablek z místní sušárny ovoce. Cestující ani řidiči autobusů rozdíly nerozeznají, motory však mají ochotněji akcelerovat kvůli perfektní čistotě paliva.

Na BioCNG vyrobený z organických zbytků zemědělského podniku z Herálce na Havlíčkobrodsku zatím od konce července jezdí v městské dopravě dva vozy. Plnohodnotná náhrada zemního plynu se tak dopravuje jen z asi dvacet kilometrů vzdálené obce.

V areálu dopravního podniku máme vybudovaný stojan na čerpání bioplynu a zázemí pro tankování do autobusů, kde je i kompresor a nádrž na stlačený plyn. Celé to funguje velmi jednoduše a myslím i velmi efektivně," popisuje Radim Rovner, předseda představenstva DPMJ.

Podle jeho slov se bioplyn u výrobce na farmě v Herálci přefiltruje technologií membránové separace a natlačí do jednotlivých tlakových nádob. Přibližně 1,6 tuny se ho v jedné dávce přiveze přímo do areálu jihlavského dopravního podniku. Spotřeba vozů je obdobná jako u klasického CNG, za měsíc srpen natankovaly 1,9 tuny bio CNG.

Radim Rovner si pochvaluje dosavadní první zkušenosti: „Jsme zatím moc spokojeni, i když je brzy na nějaké závěry. Musíme vyhodnotit spotřeby a vliv bioplynu na motory a pak se rozhodneme, v jakém rozsahu budeme alternativní palivo dál využívat. Těší nás, že je bioplyn bez problémů mísitelný se standardním zemním plynem a máme také dohodu s dodavatelem, že je schopen nám zabezpečit až dvě třetiny našich potřeb plynu. Jsme spokojeni také s čistotou paliva, která je často mnohem lepší než u standardního plynu. Je to v podstatě čistý metan jen s příměsí síry v nezbytné míře nutné k odorizaci plynu.“ Dopravní podnik za technologii čerpání BioCNG nezaplatil ani korunu ze svého, o vše se postaral dodavatel plynu. Navíc jej dodává do jihlavských autobusů za stejnou cenu jako je vysoutěžená cena za klasický zemní plyn od dodavatele.

DPMJ se zatím smluvně zavázal k odběru bioplynu jen do konce letošního roku, ale předběžně už počítá s dlouhodobějším využitím. 


Autobusy v Jihlavě začaly jezdit na bioplyn z nedaleké farmy
Zásobníky na BioCNG v Dopravním podniku. Foto DPMJ
Autobusy v Jihlavě začaly jezdit na bioplyn z nedaleké farmy