
Na třech montážních linkách se bude vyrábět postupně až 300 autobusů ročně. Fotografie ze slavnostního otevření 9.11.2006
Na třech montážních linkách se bude vyrábět postupně až 300 autobusů ročně. Fotografie ze slavnostního otevření 9.11.2006
Úvodní fotografie z nového závodu. Další na konci článku.
Společnost Tedom dokončila stavbu závodu na montáž nízkopodlažních autobusů v Třebíči za 150 miliónů korun s poskytnutou investiční pobídkou. Třebíč společnost volila nejen z patriotismu, ale i vzhledem k výhodám plynoucím z příznivých podmínek v třebíčské průmyslové zóně a možnostem v oblasti pracovních sil. Areál má možnosti rozvoje tak, aby v případě potřeby TEDOM mohl kapacitu výroby zdvojnásobit. Autobusy, které společnost zatím vyrobila, jezdí např. v Liberci, Semilech a v Trnavě, jednotlivé vozy jsou zapůjčovány českým a slovenským dopravcům a chystá se i zkušební provoz v Polsku.
Autobusový byznys si úspěšný výrobce kogeneračních jednotek na zemní plyn zvolil původně vzhledem k tomu, že hledal umístění kapacity motorárny v Jablonci. Tu TEDOM zakoupil, aby si zajistil bezproblémovou kontinuitu dodávek motorů pro kogenerační jednotky. Ty jsou v současné době tak úspěšné, že původní důvod v podstatě pominul, ale společnost automobilový projekt dále mohutně rozvíjí.
Svoji sílu TEDOM vidí zejména ve zdokonaleném CNG motoru 12 l, který je vhodný pro klasické robustní autobusy, zejména v městském provedení. V současnosti je na základě původní italské licence Mauri (Neoplan) nabízen plně nízkopodlažní autobus se 17 sedadly přístupnými z nízké podlahy (+4 sklopná). V příštím roce by měla být představena koncepce LOW ENTRY a v delší perspektivě i 15 metrový a článkový autobus.
Montážní závod, kde by se vozidla měla sestavovat z předpřipravených komponent (v závodě nebude např. svařovna), očekává najetí rutinního provozu ve 2.čtvrtletí 2007. V roce 2007 se počítá s cca 50 autobusy s 80 zaměstnanci - poměr by se měl s narůstající výrobou zlepšovat na 300 autobusů s 200 zaměstnanci.
Kromě autobusů pro městskou dopravu se v něm od příštího roku budou pod značkou Fox vyrábět také komunální nákladní vozy zejména na CNG. TEDOM podporuje i "LIAZ" aktivity spojené se speciálem pro Dakar. V dieselové variantě, kde je k dispozici nástupce původního LIAZu v EURO 3, se bude vyrábět např. vojenský speciál, určený pro trhy mimo EU. Vývoj vlastního motoru SCR pro EURO 4 a 5 společnost pro náročnost takové alternativy nadále zvažuje. Počítá i s možností uplatnění jiných motorů jako je např. osvědčený kanadskoamerický Cummins.
Stovky hostů si mohly prohlédnout závod, CNG autobus Kronos, dakarský speciál, vojenskou variantu FOXu, 12 l CNG motor, kogenerační jednotku a prototyp zajímavého Stirlingova motoru
Společnost Tedom dokončila stavbu závodu na montáž nízkopodlažních autobusů v Třebíči za 150 miliónů korun s poskytnutou investiční pobídkou. Třebíč společnost volila nejen z patriotismu, ale i vzhledem k výhodám plynoucím z příznivých podmínek v třebíčské průmyslové zóně a možnostem v oblasti pracovních sil. Areál má možnosti rozvoje tak, aby v případě potřeby TEDOM mohl kapacitu výroby zdvojnásobit. Autobusy, které společnost zatím vyrobila, jezdí např. v Liberci, Semilech a v Trnavě, jednotlivé vozy jsou zapůjčovány českým a slovenským dopravcům a chystá se i zkušební provoz v Polsku.
Autobusový byznys si úspěšný výrobce kogeneračních jednotek na zemní plyn zvolil původně vzhledem k tomu, že hledal umístění kapacity motorárny v Jablonci. Tu TEDOM zakoupil, aby si zajistil bezproblémovou kontinuitu dodávek motorů pro kogenerační jednotky. Ty jsou v současné době tak úspěšné, že původní důvod v podstatě pominul, ale společnost automobilový projekt dále mohutně rozvíjí.
Svoji sílu TEDOM vidí zejména ve zdokonaleném CNG motoru 12 l, který je vhodný pro klasické robustní autobusy, zejména v městském provedení. V současnosti je na základě původní italské licence Mauri (Neoplan) nabízen plně nízkopodlažní autobus se 17 sedadly přístupnými z nízké podlahy (+4 sklopná). V příštím roce by měla být představena koncepce LOW ENTRY a v delší perspektivě i 15 metrový a článkový autobus.
Montážní závod, kde by se vozidla měla sestavovat z předpřipravených komponent (v závodě nebude např. svařovna), očekává najetí rutinního provozu ve 2.čtvrtletí 2007. V roce 2007 se počítá s cca 50 autobusy s 80 zaměstnanci - poměr by se měl s narůstající výrobou zlepšovat na 300 autobusů s 200 zaměstnanci.
Kromě autobusů pro městskou dopravu se v něm od příštího roku budou pod značkou Fox vyrábět také komunální nákladní vozy zejména na CNG. TEDOM podporuje i "LIAZ" aktivity spojené se speciálem pro Dakar. V dieselové variantě, kde je k dispozici nástupce původního LIAZu v EURO 3, se bude vyrábět např. vojenský speciál, určený pro trhy mimo EU. Vývoj vlastního motoru SCR pro EURO 4 a 5 společnost pro náročnost takové alternativy nadále zvažuje. Počítá i s možností uplatnění jiných motorů jako je např. osvědčený kanadskoamerický Cummins.
Stovky hostů si mohly prohlédnout závod, CNG autobus Kronos, dakarský speciál, vojenskou variantu FOXu, 12 l CNG motor, kogenerační jednotku a prototyp zajímavého Stirlingova motoru



Myčka a lakovací box.

Vojnská varianta FOX.

Ředitel TEDOM Josef Jeleček s novináři.

Kogenerační jednotka z vlastní výroby by měla udržet výdaje za energii cca na milionu za rok.

TEDOM Kronos 123 CNG






Kogenerační jednotka.

Křest nového závodu.


Společenský večer v nové hale.


BUSportál do Afriky nepojede.