Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Štrbské Pleso: Novoplan C12 SAD Poprad © (– nama –)

Nejzajímavější je v podtatranské oblasti městská doprava v Popradě.
Reklama
Nejzajímavější je v podtatranské oblasti městská doprava v Popradě.
(– nama –) Autobusová doprava se v oblasti Vysokých Tater a sousední Spiše liší hned v několika prvcích. V popradské aglomeraci ponejvíce narazíme na linkové autobusy modernějšího typu Troliga Fénix nebo starší Novoplan C12, případně značně ojeté a morálně zastaralé Karosy. Dopravcem je v této oblasti především SAD Poprad. Do samotného Popradu zajíždějí ale například autobusy z Košic (Eurobus) či Prešova (SAD Prešov) nebo také Staré Lubovně (Bus Karpaty). Naopak v nedaleké Spišské Nové Vsi narazíme ponejvíce na moderní autobusy typu Irisbus Crossway, městské Citelisy nebo velmi zachovalé „devítistovkové“ Karosy v linkovém provedení.

Asi nejzajímavější je v podtatranské oblasti městská doprava v Popradě. Skutečným „exotem“ je patrový autobus typu Troliga Sirius, který je momentálně dlouhodobě zapůjčen jiným slovenským dopravcům, proto z něj nemáme provozní záběr. Tento autobus, který trochu připomíná londýnské patrové autobusy Routemaster, vyrobila v roce 2010 levočská společnost Troliga Bus a je jediným patrovým autobusem provozovaným na Slovensku. Troliga dodala na popradskou městskou dopravu i jeden nízkopodlažní standardní autobus typu Leonis, podobný vůz jezdí i na městské dopravě v nedaleké Levoči. Popradskou MHD posilují čtyři nízkopodlažní vozidla typu MAN A21 Lion´s City, která byla dodána před třemi lety v městských barvách. Podobně jako Leonis tedy jezdí v elegantním tmavomodro-bílém zbarvení. Méně frekventované linky obsluhuje na MHD v Popradě jeden malokapacitní Mercedes Benz Vario O 814 D, který byl montovaný v SAO Lučenec. V devadesátých letech se vyráběl v městském, linkovém, ale i turistickém prevedení. Ve výčtu „exotických“ vozidel nesmí chybět ani Novoplan C 12 Slovakia. Ten vznikl původně v polovině devadesátých let, kdy byl vyroben v několika jednotlivých kusech v SAO Lučenec. Od roku 2004 se začala vyrábět modernizovaná verze v Levoči, ve spolupráci s prešovskou firmou PRE-OS. Dnes je levočský závod PRE-OS známý jako firma Troliga Bus. Dva z autobusů Novoplan jezdí v Popradě ve žlutém nátěru s názvem „Školský autobus“. Podle získaných údajů jezdí ve dnech školního vyučování v sedlech a večerních hodinách na běžných linkách MHD.

V Tatrách navíc jezdí autobusy polské společnosti Strama, které spojují dvě nejvýznamnější tatranská centra – Poprad na Slovensku a Zakopane v polské části Tater. Mimo to si je možné objednat malé autobusy pro deset cestujících, které na stejné lince jezdí podle momentální potřeby.

Text a foto – nama –

Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Starý Smokovec: Novoplan C12 SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Poprad: Troliga Fénix SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Poprad: Troliga Leonis SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Tatranská Lomnica: Rekonstruovaná Karosa C 734 SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Tatranská Lomnica: Rekonstruovaná Karosa C 734 SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Poprad: MAN R292 STRAMA © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Upoutávka na linku © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Minibus Opel Vivaro pro česko-polskou linku © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Poprad: MAN Lions City SAD Poprad © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Spišská Nová Ves: Irisbus Citelis Eurobus © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Spišská Nová Ves: Irisbus Crossway LE Eurobus © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Spišská Nová Ves: Irisbus Crossway LE Eurobus © (– nama –)
Autobusy pod Tatrami a na Spiši
Troliga Sírius leden 2011 © Galerie autobusů - Jozef Lehotský (výřez)