Autobusy na vodík Solaris ve Vídni nahradí jiná značka
Vodíkový autobus od portugalského výrobce Caetano na lince 39A ve Vídni. Vozidlo má dojezd přibližně 400 km a systém palivových článků od Toyoty. Foto Busfotos by Grazer

Vídeň chce být do roku 2040 klimaticky neutrální a přispět k tomu má také přeměna autobusů Wiener Linien na bezemisní pohon. Do depa přijíždějí první nová e-Citara, dodávka vodíkových autobusů se však posouvá. Solaris Urbino hydrogen nesplnil očekávání dopravce pro náročný provoz a hledá nového dodavatele.

 

Vídeň chce být do roku 2040 klimaticky neutrální a přispět k tomu má také přeměna autobusů Wiener Linien na bezemisní pohon. Do depa přijíždějí první nová e-Citara, dodávka vodíkových autobusů se však posouvá. Solaris Urbino hydrogen nesplnil očekávání dopravce pro náročný provoz a hledá nového dodavatele.

 

Do Vídně bylo před pár dny dodáno první e-Citaro z celkem 60 vozidel, které nahradí do konce roku 2025 dieselové autobusy na linkách 17A, 57A, 61A, 61B, 64A, 64B, 70A, 71A a 71B. Smlouvu s EvoBus Austria (Daimler Buses) uzavřela vídeňská dopravní společnost v listopadu 2022, podobně jako se Solaris Austria. Společnost Solaris měla pro Vídeň vyrobit 10 vodíkových autobusů Urbino 12 hydrogen, šlo však o rámcovou smlouvu. Bateriové autobusy budou v provozu na linkách s nenáročným terénem, s vodíkovými počítal dopravce na trasu 39A Heiligenstadt - Sievering s prudkým stoupáním, krátkými vzdálenostmi mezi zastávkami a velkým počtem cestujících. Ještě před objednáním autobusů Wiener Linien znovu pronajaté Urbino 12 na lince 39A intenzivně testoval a podle dopravce se ukázalo, že není pro plánovanou trasu optimální. Wiener Linien neuvedl, které požadavky Solaris Urbino 12 nesplňoval. V hodnocení testu v roce 2020 si autobus pochvaloval, na jednu 25 kg nádrž ujel 399 kilometrů a testován byl na této náročné lince 39A.

Podle informací, které zjistil maďarský web Magyarbusz.info, byly požadavky na vozidlo tak neobvyklé, že sotva mohly být splněny. Solaris na druhé straně tvrdí, že sám odstoupil od smlouvy poté, co Wiener Linien nepotvrdil objednávku ve stanoveném termínu. Rozhodnutí učinil i s ohledem na vývoj globální politické situace a z toho vyplývajícímu zvýšení cen.

Na nového dodavatele 10 (+ 2 v opci) autobusů s palivovými články bylo zveřejněno v dubnu nové výběrové řízení. A Wiener Linien testuje autobusy dalších výrobců. V červnu dorazil do Vídně H2.City Gold od Caetanobus. Odklon od vodíku se tak nekoná, nasazení nových autobusů do provozu na linku 39A se však odkládá na rok 2025. "Máme vysoké standardy pro přechod na pohony s nulovými emisemi, chceme snížit emise při zachování kvality naší nabídky. Komplexní testování je proto nezbytné," uvedl Wiener Linien.