Autobusy na letištní ploše.

Ani letecký provoz by se neobešel bez věci tak „přízemní“, jakou je autobus. Letiště v Praze – Ruzyni zpřístupnilo v rámci sedmdesátého výročí svého provozu část areálu široké veřejnosti. Pro BUSportál Jan Havíř.
Ani letecký provoz by se neobešel bez věci tak „přízemní“, jakou je autobus. Letiště v Praze – Ruzyni zpřístupnilo v rámci sedmdesátého výročí svého provozu část areálu široké veřejnosti. Pro BUSportál Jan Havíř.
Když se řekne letiště, představí si snad každý z nás rozsáhlý komplex budov a komunikací s dominantou řídící věže doplněný o obrovské množství malých i velkých letadel různých značek a typů.
Když letiště v Praze – Ruzyni zpřístupnilo v rámci sedmdesátého výročí svého provozu část areálu široké veřejnosti, využil této možnosti i BUSportál, aby nahlédnul pod pokličku jiného dopravního oboru. Projížďka po hlavní startovací dráze, návštěva hasičské zbrojnice i samotná bezpečnostní kontrola při vstupu do SRA zóny byla jistě velkým zážitkem. Pro naše čtenáře jsme se však snažili zjistit, kde své uplatnění nacházejí v letecké dopravě autobusy.
Pomiňme teď nutnost dopravit cestující z místa jejich pobytu na letiště (o tuto službu se kromě pražského dopravního podniku stará řada dopravců provozujících v ČR linkovou dopravu) i to, že autobusy byly naším dopravním prostředkem při exkurzi, a podívejme se přímo do areálu letiště. Každý prst severního terminálu, kde jsou odbavováni cestující leteckých linek přistávajících v Praze nebo z Prahy odlétajících, má několik vstupů, tzv. „gejtů“ (z angl. slova gate, čti gejt – brána). Zatímco v prvním patře jsou tyto vstupy vybaveny nástupním mostem pro přímý vstup do letadla, v přízemí se nacházejí pro zvýšení kapacity letiště vstupy, ze kterých jsou cestující k letadlům přistaveným na letištní ploše dopravování tzv. „plošními autobusy“. Jedná se buď o běžné autobusy městského typu, nebo o speciální vozidla určená právě pro provoz na letišti.
Vozový park ruzyňského letiště v současné době čítá přibližně 20 vozidel. Zastoupeny jsou zde značky Iveco svými vozy Citibus a Citelis, Mercedes-Benz (Citaro) a speciální letištní autobusy reprezentuje Cobus 3000. Fotografie a bližší informace o těchto (možná méně známých) autobusech nalezente na www.cobus.us nebo contrac-cobus.de.
Všechna provozovaná vozidla jsou nízkopodlažní. Podle informací od našich průvodců se na vozidlech ve směnách, které by se daly přirovnat provozu městské hromadné dopravy, střídá přibližně 80 řidičů. V době dopravních špiček jsou autobusy plně vytíženy. A na závěr jedna užitečná informace. Pokud by se Vám někdy stalo, že se jako řidiči ocitnete na letištní ploše, nikdy nesmíte přehlédnout červený osmiúhelník se dvěma bílými letadly obvykle vyobrazený přímo na ploše. Tato značka by se dala s trochou nadsázky pojmenovat „Stůj, dej přednost letadlu!“
Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)

Autobusy na letištní ploše.
Autobusy na letištní ploše.
Autobusy na letištní ploše.