Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již
Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již
Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již dlouholeté zkušenosti s provozem autobusů na LPG. Ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci provedl přestavbu autobusů Karosa a dnes provozuje svůj vozový park v počtu 80 vozidel výhradně na palivo LPG. Přispívá tím především k ochraně životního prostředí, neboť hodnoty emisí škodlivin ve výfukových plynech těchto motorů jsou výrazně nižší oproti motorům, používajícím motorovou naftu. V rámci modernizace svého autobusového parku se Dopravní podnik rozhodl pro komplexní řešení, tedy dodávky autobusu s již provedenou a schválenou zástavbou motoru na LPG při současném požadavku na nízkopodlažní provedení autobusu. Firma MAN byla schopna vyhovět tomuto požadavku, jejich autobusy tohoto provedení jezdí již v několika evropských velkoměstech. Zmíněný kontrakt je první zakázkou v ČR a předání autobusů v prostorách českého zastoupení MAN mělo slavnostní rámec včetně představení autobusů motoristickým novinářům.
Vladimír Kydlíček, ČESMAD BOHEMIA
Základní technické údaje autobusu MAN NL 243F/LPG s pohonem na směs propan-butan:
- Motor G2866 DUH05, vodou chlazený řadový 6-ti válec, objem 11 967 ccm, výkon 240 koní při 2200 ot./min., maximální točivý moment 880 Nm při 1000-1200 ot./min.
- Motor splňuje emisní limity dle normy EEV a v provozním režimu vykazuje nižší hodnoty emisí CO, NMHC,NOx než požaduje předpis EURO 5.
- Nádrže na plyn jsou umístěny na střeše autobusu v bezpečnostní vaně se samostatným odvětráním. S objemem 3x 180 litrů umožňuje dojezd v městském režimu 450 až 500 km.
- Automatická převodovka ZF 5 HP s retardérem. Umožňuje max. rychlost 85 km/hod.
- Nízkopodlažní karoserie CS City od firmy CATROSUA (Španělsko) pro 29 sedících, 59 stojících cestujících a pro 2 invalidní vozíky. Oddělené místo řidiče. Sedadla Vogel typ 600.
- Rozměry: délka 11 950 mm, šířka 2 500 mm, výška 3 300 mm. Rozvor 8 875 mm.
- Největší povolená hmotnost 19 000 kg, resp.18 000 kg. Pohotovostní hmotnost 12 390 kg.
- Vybavení:
- Pravostranné snížení nástupní hrany KNEELING
- Nájezdová rampa pro invalidní vozíky
- Nezávislé topení s programovatelným předehřívačem
- Navigační systém BUSE
- Odbavovací systém JKZ
Vladimír Kydlíček, ČESMAD BOHEMIA