Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již
Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již
Ve středu 2.4. 2003 převzal ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova od zástupců firmy MAN první dva zakoupené autobusy s motory na propan-butan (LPG). Uvedený dopravní závod má již dlouholeté zkušenosti s provozem autobusů na LPG. Ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci provedl přestavbu autobusů Karosa a dnes provozuje svůj vozový park v počtu 80 vozidel výhradně na palivo LPG. Přispívá tím především k ochraně životního prostředí, neboť hodnoty emisí škodlivin ve výfukových plynech těchto motorů jsou výrazně nižší oproti motorům, používajícím motorovou naftu. V rámci modernizace svého autobusového parku se Dopravní podnik rozhodl pro komplexní řešení, tedy dodávky autobusu s již provedenou a schválenou zástavbou motoru na LPG při současném požadavku na nízkopodlažní provedení autobusu. Firma MAN byla schopna vyhovět tomuto požadavku, jejich autobusy tohoto provedení jezdí již v několika evropských velkoměstech. Zmíněný kontrakt je první zakázkou v ČR a předání autobusů v prostorách českého zastoupení MAN mělo slavnostní rámec včetně představení autobusů motoristickým novinářům.

Základní technické údaje autobusu MAN NL 243F/LPG s pohonem na směs propan-butan:

  • Motor G2866 DUH05, vodou chlazený řadový 6-ti válec, objem 11 967 ccm, výkon 240 koní při 2200 ot./min., maximální točivý moment 880 Nm při 1000-1200 ot./min.
  • Motor splňuje emisní limity dle normy EEV a v provozním režimu vykazuje nižší hodnoty emisí CO, NMHC,NOx než požaduje předpis EURO 5.
  • Nádrže na plyn jsou umístěny na střeše autobusu v bezpečnostní vaně se samostatným odvětráním. S objemem 3x 180 litrů umožňuje dojezd v městském režimu 450 až 500 km.
  • Automatická převodovka ZF 5 HP s retardérem. Umožňuje max. rychlost 85 km/hod.
  • Nízkopodlažní karoserie CS City od firmy CATROSUA (Španělsko) pro 29 sedících, 59 stojících cestujících a pro 2 invalidní vozíky. Oddělené místo řidiče. Sedadla Vogel typ 600.
  • Rozměry: délka 11 950 mm, šířka 2 500 mm, výška 3 300 mm. Rozvor 8 875 mm.
  • Největší povolená hmotnost 19 000 kg, resp.18 000 kg. Pohotovostní hmotnost 12 390 kg.

  • Vybavení:
    • Pravostranné snížení nástupní hrany KNEELING
    • Nájezdová rampa pro invalidní vozíky
    • Nezávislé topení s programovatelným předehřívačem
    • Navigační systém BUSE
    • Odbavovací systém JKZ


Vladimír Kydlíček, ČESMAD BOHEMIA

Autobusy MAN s plynovým pohonem
Autobusy MAN s plynovým pohonem
Autobusy MAN s plynovým pohonem