Autobusy jezdí ulicemi Brna už 90 let
Škoda 506 NR (v provozu 1930-45) a Fram (v provozu 1950-68). Foto Tramvajklub Brno

2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. Na sedmi linkách najely autobusy až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících.
2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. Na sedmi linkách najely autobusy až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících.
Dnes, o 90 let později, DPMB zajišťuje provoz na 60 autobusových linkách, na kterých autobusy ročně najedou 19 miliónů km a převezou 127 milionů cestujících. DPMB je s počtem 160 autobusů na CNG majitelem největšího vozového parku na zemní plyn v ČR.

„Autobusová doprava v Brně v posledních deseti letech prošla progresivním vývojem. V Dopravním podniku města Brna jsme svědky významné ekologizace tohoto druhu dopravy, vlastníme 160 autobusů na CNG, máme za sebou testování autobusu na bioplyn, hybridní pohon, sledujeme možnosti elektromobility a dalších alternativních pohonů. Osobně jsem velmi zvědavý, jaké bude v této oblasti příští desetiletí, “ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Dopravní podnik města Brna vlastní 327 autobusů, část z nich ve druhé polovině roku nahradí dodávka 20 krátkých a 20 kloubových autobusů. Autobusy jsou deponovány ve dvou vozovnách – větší ve Slatině a menší v Medlánkách. Nejstarším autobusem v majetku DPMB je Karosa B732 z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB a lidé jej mohou vídat na dnech otevřených dveří a dalších akcích, které podnik pořádá. Nejmladšími autobusy jsou Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M z loňského roku. Všechny nové vozy, které DPMB pořizuje, jsou nízkopodlažní a vybavené klimatizací pro cestující. O řízení autobusů se stará 600 řidičů na hlavní pracovní poměr, kteří přepraví 127 miliónů cestujících ročně.

Z hlediska novodobé historie je nejvýznamnějším počinem DPMB v letech 2014 – 2018 nákup 160 autobusů na CNG a zřízení plničky CNG ve vozovně Slatina. Jedná se o významný krok v ekologizaci dopravy, kdy navíc na pohonných hmotách DPMB ušetří ročně až 60 miliónů korun. S počtem 160 autobusů na CNG má v Česku největší vozový park na tento pohon.

Významným milníkem byl pilotní projekt, v rámci kterého na konci roku 2018 poskytl DPMB jeden autobus pro testování dalšího alternativního pohonu – biometanu získaného při čištění odpadních vod. Během šesti týdnů najel autobus na městských linkách 4750 km, projekt se ukázal jako fungující a navíc úspěšný, když se stal vítězem jedné z kategorií v soutěži E.ON Energy Globe 2019.

DPMB plánuje 90. výročí autobusové dopravy se svými fanoušky oslavit. „Pokud to okolnosti dovolí, rádi bychom v září příznivce autobusové dopravy pozvali na den otevřených dveří do vozovny Slatina. Budeme doufat, že se situace bude vyvíjet příznivě,“ dodal Havránek.

Autobusová doprava v Brně:

327 autobusů vlastní DPMB
160 autobusů je na zemní plyn
100 autobusů musí DPMB zachovávat naftových, pro případ evakuace při nenadálých kritických událostech
40 nových autobusů přibude na podzim roku 2020
600 řidičů autobusů zaměstnává DPMB na hlavní pracovní poměr
60 - na tolika linkách obsluhují autobusy město Brno a okolí
80 - nejkratší linka MHD v Brně, trasa měří 1,8 km
51 - nejdelší linka MHD v Brně, trasa měří 31,2 km
40, 42, 44, 50, 78 a 84 – nejvytíženější autobusové linky
Karosa B732 – nejstarší vůz DPMB z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB
Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M – nejmladší autobusy DPMB z roku 2019

Zajímavá data z historie:


1930
Na konci roku jezdí na území města na sedmi linkách deset autobusů.
1948 V závěru roku Brno provozuje sedm autobusových linek, délka sítě je 56 kilometrů a vozový park představuje 37 autobusů.
1951 Dochází ke změně značení autobusových linek, písmena jsou nahrazena čísly.
1960 Začíná rozmach autobusové dopravy, autobusy začínají pronikat do centra města.
1970 V provozu je 26 stálých a sedm rekreačních autobusových linek.
1988 Přepravu zajišťuje 319 autobusů na 42 linkách.
1990 Začínají jezdit okružní linky 44 a 84.
1995 Dochází k reorganizaci brněnské MHD, jsou zrušeny autobusové linky v centru města a vzniká autobusový terminál na ulici Úzké.
2000 DPMB zavádí nový systém noční dopravy, kterou zajišťují pouze autobusy.
2002 Dodány první nízkopodlažní vozy Citybus.
2004 Zapojení městské hormadné dopryv v Brně do IDS JMK.
2014 Dochází k výraznému omlazení autobusového vozového parku. Do DPMB jsou dodány nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18, dále autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn Citelis 12 M CNG a SOR NBG 12. V areálu vozovny Slatina byla uvedena do provozu plnicí stanice CNG.
2015 Na začátku roku dodávka autobusů Iveco Urbanway 12 M CNG a vozů SOR NBG 12. V polovině roku je v provozu stovka nových autobusů na CNG. Podíl nízkopodlažních autobusů  se zvýšil na 89 %.
2016 Zahájen provoz Seniorbusu. Provoz zahájil také zájezdový autobus Volvo 9700.
2018 Byly dodány další autobusy Iveco Urbanway 18m a také sólo vozy SOR NB6. Celkem už máme 160 autobusů na CNG, z toho 44 kloubových. Ve vozovně Slatina byl instalován čtvrtý stojan CNG. Vyjíždí již čtvrtý Seniorbus.  Proběhl zkušební provoz prvního autobusu na bioplyn z odpadní vody.
2019 Úspěšně skončilo testování autobusu SOR NS12-diesel.





Autobusy jezdí ulicemi Brna už 90 let
Škoda 706 RO. Foto O. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno
Autobusy jezdí ulicemi Brna už 90 let
Karosa B732 z roku 1989. Foto Roman HLoch
Autobusy jezdí ulicemi Brna už 90 let
Dopravní podnik města Brna v současné době vlastní 327 autobusů, 160 je na CNG. Foto DPMB