V nedávných dnech zveřejnila Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) výsledky svého průzkumu mezi provozovateli autobusové a trolejbusové dopravy ve velkých městech EU ...
V nedávných dnech zveřejnila Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) výsledky svého průzkumu mezi provozovateli autobusové a trolejbusové dopravy ve velkých městech EU ...
... (s počtem obyvatel přes 100 tisíc). Dotazník zodpovědělo 173 dopravců ze 171 měst; jejich 70 tisíc busů slouží více než 120 milionům obyvatel. Pro BUSportál připravil Jan Spousta.
Pohon vozidel
Z průzkumu vyplývá, že přes 90 % silničních vozidel v evropské městské dopravě je poháněno naftovými motory. O zbytek se dělí především plyn (CNG i LPG) a bio-pohony. Elektrická energie a „moderní zdroje“ energie (ethanol, palivové články) představují zdroj pohonu dohromady pro méně než 1 % vozového parku [viz tabulka 1].Přes 68 % autobusů s naftovým pohonem používá motorovou naftu s nízkým obsahem síry, 32 % je vybaveno filtry. Dvě třetiny autobusů jsou osazeny motory, splňujícími normu Euro 2 (převažují v 11 zemích) nebo Euro 3 (nejrozšířenější kategorie motorů v 8 zemích); většina ze zbývající třetiny jsou však motory s horšími emisními charakteristikami, neboť motorů Euro 4, 5 a EEV je méně než 5 procent [viz tabulka 2].
Přístupnost vozidel pro cestující s omezenou mobilitou
Přístupnost vozidel veřejné dopravy pro invalidy a další skupiny cestujících s omezenou mobilitou se začíná stávat důležitým kvalitativním ukazatelem i v evropských zemích (přesto nám k „dohnání Ameriky“ ještě hodně chybí, v USA je legislativním požadavkem již od počátku nového tisíciletí). Průzkum sledoval podíl vozidel 100% nízkopodlažních, vozidel splňujících minimální požadavky Směrnice EU 85/2001 a podíl vozidel nepatřících do dříve uvedených dvou skupin. V celkovém počtu jsou už dnes 2/3 vozidel nízkopodlažních [viz tabulka 3], mezi jednotlivými zeměmi jsou však výrazné rozdíly: v Německu, Řecku*, Lucembursku a Španělsku je plně nízkopodlažních přes 80 % vozového parku, zatímco v zemích „východní Evropy“ jsou to jen jednotlivá procenta.Průměrný věk vozidel
Celoevropský průměr stáří městského autobusu je 7,6 roku. Nejnovější autobusy (do 6 let) jezdí v Británii*, Irsku, Dánsku a Finsku, naopak průměrný věk autobusů přes 10 let je ve všech státech „východní“ Evropy mimo velkých měst ČR*, Rumunska* a Slovinska. Trolejbusy vydrží ve službě obvykle déle, takže jejich evropský věkový průměr je 11 let – této hodnotě přesně odpovídá údaj za ČR*. Rozptyl je ovšem velmi široký – od 23 let v Portugalsku do 4 let v Řecku."Na závěr si neodpustím drobnou poznámku. Tisková zpráva k této studii poskytuje docela dobrý rámcový přehled o stavu vozového parku MHD ve velkých evropských městech. Na uvedené údaje je však nutné hledět s rezervou, neboť samo UITP přiznává, že z některých zemí (ty jsou označeny hvězdičkou) nejsou poskytnuté podklady zdaleka úplné. Nejmarkantněji je to vidět třeba na vykazovaném stáří rumunských trolejbusů (8,1 roku), když právě Rumunsko po roce 2000 vykoupilo dvacetileté a starší ojetiny ze Švýcarska a Rakouska."Tisková zpráva UITP je k dispozici na http://www.uitp.org/mos/pics/stats/survey_bus_fleet.pdf
Tabulka 1.
Tabulka 2.
Tabulka 3.